Gå til innhold

Asus GeForce EN8800GT 512mb vil ikke la seg måle av temperatur! (Rivatuner 2.06 og NVIDIA nTune er allerede testet).

RogueAlien

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått meg Asus GeForce 8800GT 512mb med en stor vifte og vil gjærne få sett temperaturen og fps i spill. Jeg brukte RivaTuner på mitt forrige kort (7600GS 512) men når jeg har installert skjermkortet med siste driver så forteller RivaTuner meg at denne versjonen (2.06) ikke er oppdatert for denne driverversjonen jeg har. Den anbefalte meg da og ikke bruke den før den blir oppdatert. Jeg gikk på siden deres for og se etter en nyere versjon men fant ingenting over 2.06.

Så jeg lastet ned Nvidia nTune for jeg har tidligere brukt den men nå så vil den ikke vise temperaturen på skjermkortet. Veldig pussig for den gjorde det med mitt tidligere kort.

Det nye skjermkortet fungerte fint da jeg testet det i S.T.A.L.K.E.R men det hadde føltes tryggere og vite temperaturen og morsomt og se FPS'en som jeg har nå med det nye kortet. Noen som vet om et program som gjør begge deler og som samtidig tar lite maskinkraft?

Kan jeg kanskje bruke RivaTuner 2.06 til bare og måle temp og fps uten at det lager bøll med driverne?

EDIT: NVIDIA driverversjonen er 169.21

EDIT: Jeg skiftet emnetittel. Har prøvd både 169.21 og 169.28(beta) driverne.

Endret av RougeAlien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du prøvd NVIDIA driverversjon 169.28?

Nei når jeg gikk inn på NVIDIA sine sider så var det 169.21 som den ga meg som siste driver til 8 serien. Men jeg skal sjekke.

EDIT: Jeg ser nå at dette er en betadriver og det er nok derfor den ikke ble vist til meg første gangen. Men er det trygt og bruke en betadriver da?

Endret av RougeAlien
Lenke til kommentar
Jeg hadde det samme problemet men etter litt googling fant jeg ut

at kortet bruker en sensor som kun kan leses av med asus sitt temp program.

Kan lastes ned her smartdoctor

Edit:Du kan jo bruke fraps til å

se fps.

Jeg kommer nok til og bruke RivaTuner foreløpig, for jeg får det til og måle fps ihvertfall. Og som jeg har hørt så bruker det mye mindre kraft enn Fraps.

Takk for hjelpen. Da skal jeg se hvordan SmartDoctor er på dette.

Lenke til kommentar

Vel SmartDoc er installert og den fungerer men jeg får jo ikke sett temperaturen når jeg spiller. Bare før og etter og det hjelper jo egentlig ganske lite. Det er helt bak mål at Asus har laget disse korta slik at det ikke går ann og måle temperaturen på andre måter med andre programmer. Nå er jeg skuffa over Asus.

Hvis jeg har oversett en funksjon i SmartDoc som lar en se tempen i spill så si ifra, hvis ikke så er jeg like skuffa.

Endret av RougeAlien
Lenke til kommentar

Hei,

har samme problem men hos meg fryser i tillegg maskinen under load så spilling er håpløst. Viften justerer ikke hastigheten og har ingen muligheter til det gjennom rivatuner, ntune eller Smartdoc. Smartdoc viser temp men det har liten nytte når jeg ikke kan sette opp viftehastigheten.

Sendte kortet i retur fordi jeg trodde det var ødelagt, fikk nytt (helt likt med samme vifte) tilbake men samme problem.

Hvilket hovedkort har du? Kanskje det er et kompabilitetsproblem...

Skal teste mitt kort hos en kamerat i morgen for å sjekke denne muligeten.

Er håpløst med slik det er nå, aner jo ikke om man steker og ødelegger kortet. De fleste leverandører har lagt ut bios update for dette problemet, men IKKE asus. :realmad:

Endret av snowjogg
Lenke til kommentar

Jeg har et Asus P5ND2 SE hovedkort. Siden det er samme produsent så skulle det overraske meg om den ikke var kompatibel. Jeg har heldigvis ikke hatt noen ytelsesproblemer eller noe sånt. Men ja jeg er jo redd for hvor varmt det blir når jeg spiller. Det ligger på 50-60 grader cirka i windows og noen ganger oppi 69 rett etter jeg har spillt men akkurat hvor mye det er på i spill er jo det vanskelige.

Dette er jo "livsviktig" hvis man skal overklokke det. Jeg tør ivhertfall ikke gjøre det nå som jeg ikke vet hvor varmt det er hele tiden.

Endret av RougeAlien
Lenke til kommentar

Ettersom mitt system fryser under spilling tør jeg hverken å spille eller prøve å overklokke. Skikkelig kjipt da spilling var primært det maskinen skulle brukes til!

Har du mulighet til å manuelt sette viftehastighet via rivatuner, ntune etc da?

Jeg har asus p5kc hovedkort og ja det ville vært veldig merkelig om disse ikke var kompatible med hverandre. Får vel svar på dette når jeg skal teste kortet i en annen maskin...

Lenke til kommentar
I RivaTuner må man noen ganger legge inn driver-version manuelt for at alt skal virke som det skal:

under "Power user" taben:

RivaTuner \ System \ForceDriverVersion = 16921

(16921 = version 169.21)

Jeg prøvde og skrive inn 16928 i RivaTuner\System\ForceDriverVersion men det hjalp ikke.

Jeg bruker 169.28 driveren.

Endret av RougeAlien
Lenke til kommentar
Hei,

har samme problem men hos meg fryser i tillegg maskinen under load så spilling er håpløst. Viften justerer ikke hastigheten og har ingen muligheter til det gjennom rivatuner, ntune eller Smartdoc. Smartdoc viser temp men det har liten nytte når jeg ikke kan sette opp viftehastigheten.

Sendte kortet i retur fordi jeg trodde det var ødelagt, fikk nytt (helt likt med samme vifte) tilbake men samme problem.

Hvilket hovedkort har du? Kanskje det er et kompabilitetsproblem...

Skal teste mitt kort hos en kamerat i morgen for å sjekke denne muligeten.

Er håpløst med slik det er nå, aner jo ikke om man steker og ødelegger kortet. De fleste leverandører har lagt ut bios update for dette problemet, men IKKE asus. :realmad:

Du kan jo prøve denne guiden:

http://www.vaguesoft.com/users/dwood/blog/...ials/rivatuner/

Lenke til kommentar

Jeg lurer nå på om jeg skal høre med ps.no om de har noen tips eller om jeg skal be om og få byttet det inn igjen til et annet merke. For dette er bare teit.

I SmartDoc så kan man sette en terskel som gir fra seg en alarm hvis terskelen nås/overgås. Jeg satte terskelen til 80 grader og den overgikk den mens jeg spillte S.T.A.L.K.E.R. Da hadde riktig nok PC-en stått på en god del av dagen og ut kvelden. Men alikevel så gjør dette meg litt bekymret. Hvis ikke jeg kan sette hastigheten til vifta opp noen hakk så kommer jeg nok til og slite med overoppheting i fremtiden. Og bare tenk på når sommeren kommer!

Jeg hadde faktisk egentlig bestillt MSI NX8800GT 512mb OC men de sendte meg Asus sin versjon i stedet pågrunn av en utrolig lang ventetid på MSI kortet. Men nå angrer jeg på at jeg ikke sa at jeg ville vente istedet.

Er disse tingene annerledes på andre merker? Det virker så utrolig korttenkt av Asus hvis de med viten og vilje har begrenset muligheten slik. Jeg håper det bare er noe som kan ordnes med noen nye drivere eller noe sånt men det virker jo lite sannsynlig da.

Lenke til kommentar
Jeg har også den store vifta og mitt ligger på 37 idle og 55 load

Det er jo stor forskjell fra ditt.

Jo når jeg starter opp maskina etter og ha stått av hele natta så ligger kortet på rundt 37-39 og opp til 50-60. Det er mulig at kabinettet har noe og si her. Kortet passet nesten ikke inn. det var bare så vidt jeg fikk plass til det. Så det kan nok være grunnen til at kortet blir varmere utover dagen og kvelden hvis den står på lenge.

Men dette forandrer jo ikke det at det er teit at de ikke har gjort vifta justerbar og at man kun kan bruke SmartDoc til og måle temp.

EDIT: Nå steg faktisk tempen opp til 54 og jeg er fortsatt i idle.

Endret av RougeAlien
Lenke til kommentar

Jeg ligger rundt 50 idle, problemene kommer jo først under load. Har grei gjennomstrømning av luft i kabinettet mitt, skal være mer enn godt nok til å takle heavy load over lang tid.

Blir jo for dumt at man må kjøpe mere kjøleutstyr for at skjermkortet skal fungere!! Mitt kort går i retur.. Møkkakort! :(

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg da. Tenker på og bruke angrerett men jeg har jo åpnet og installert spillet som fulgte med og det er jo nå registrert på min relic konto så jeg er ikke sikker på om jeg kan bruke angreretten da. Og det er jo mest sannsynligvis ikke noe galt med selve kortet så det begrenser jo mulighetene. Dessuten så har ps.no ikke inne noen andre 8800GT kort før de får inn MSI sitt.

Har lurt på om jeg skal skaffe meg et større kabinett. For det kan være, som jeg skrev tidligere, kabinettet som er for lite for skjermkortet og at det trenger mere plass til og få skikkelig gjennomlufting.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg da. Tenker på og bruke angrerett men jeg har jo åpnet og installert spillet som fulgte med og det er jo nå registrert på min relic konto så jeg er ikke sikker på om jeg kan bruke angreretten da. Og det er jo mest sannsynligvis ikke noe galt med selve kortet så det begrenser jo mulighetene. Dessuten så har ps.no ikke inne noen andre 8800GT kort før de får inn MSI sitt.

Har lurt på om jeg skal skaffe meg et større kabinett. For det kan være, som jeg skrev tidligere, kabinettet som er for lite for skjermkortet og at det trenger mere plass til og få skikkelig gjennomlufting.

Kan du ikke kjøpe deg en slik en da?:

http://www.thermalright.com/new_a_page/pro...W50aHVzaWFzdA==

Koster rundt 400,- (ta i betrakning all frust med porto venting etc. så kan det være en bra investering)

Sjekk hvor effektiv den er litt lengre nede på linken. Den går jo fra 82 grader load til ca 45 grader load.

Endret av Fromage
Lenke til kommentar

Jeg sendte inn noen spørsmål til ps.no angående dette Asus kortet og fikk svar;

"8800GT kortet tåler varme opp i mot 95 grader, uansett om det er MSI

eller Asus.

Vi har hatt en del tester av det her og oppdaget ganske kjapt at kortet

blir varmt, men vi får det ikke til å feile. Etter en del

korresponanse med produsent har det kommet frem at kortet faktisk tåler MYE varme.

Har selv ASUS kortet i maskinen hjemme og dette justerer

viftehastigheten etter GPU belastning og varme. Det finnes ikke noen manuell kontroll

for dette enda. Det har vært snakk om en ny BIOS til kortet som åpner

for flere slike funksjoner, men dette har ikke kommet ut enda.

Når det gjelder de to versjonene av kortet, så er skal det ikke være

stor temp-forskjell, mens lydnivået er litt høyere på den med minst

vifte."

Så jeg kommer til og beholde kortet. Jeg håper det kommer ut en ny BIOS som han skriver om men uansett så gjør dette at jeg føler meg litt tryggere. Han skriver jo at kortet tåler høy varme.

@Fromage: Jo jeg har tenkt på og sette på en bedre kjøleting, jeg gjorde på mitt eldre 7600GS 512 kort men da brukte jeg en Zalman vifte for jeg har dårlig erfaring med kjøle-element. Mulig denne er bra men jeg skal se det ann.

Endret av RougeAlien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...