Schneiderlin Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Har nettopp fått min første gitar, men jeg lurer på hvordan jeg kan stemme den. Må jeg kjøpe tuner? og hvordan virker det? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Det kommer an på hvor godt gehør du har, dvs om du greier å høre at 2 toner er identiske. Det kommer også litt an på hvor feilstemt gitaren er i utgangspunktet. Er du kjent med ordet "bånd" når det gjelder gitar? 1. bånd er når du presser ned figen helt øverst på halsen på en gitar. 2. bånd er når du har flyttet deg ned en strek og får en lysere tone. Mørkeste, tjukkeste strengen kalles 6 streng. Lyseste tynneste strengen kalles 1. streng. Når du spiller 6. strengen på 5. bånd skal du ha samme tone som når du spiller 5. strengen løs. Juster på 5. strengen til dette stemmer Når du spiller 5. strengen på 5. bånd skal du ha samme tone som når du spiller 4. strengen løs. Juster på 4. strengen til dette stemmer Når du spiller 4. strengen på 5. bånd skal du ha samme tone som når du spiller 3. strengen løs. Juster på 3. strengen til dette stemmer Når du spiller 3. strengen på 4. bånd skal du ha samme tone som når du spiller 2. strengen løs. Juster på 2. strengen til dette stemmer Når du spiller 2. strengen på 5. bånd skal du ha samme tone som når du spiller 1. strengen løs. Juster på 1. strengen til dette stemmer Hvis du har gjort alt riktig skal nå 1. og 6. strengen være samme tone (men i ulik oktav). For å stemme gitaren din ordentlig slik at du kan spille med andre instrumenter bør du ha en tuner eller evt stemme etter deres instrument. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Forumets spisskompetanse på gitarer finner men utvilsomt i kategorien "Musikkskapning og instrumenter", så jeg flytter tråden dit. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres via PM/melding) Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Det er kanskje verdt å nevne at dypeste tone skal være en E? Lenke til kommentar
Stinkey Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Evt kan du bruke en såkalt Online Tuner. Det finnes mange versjoner og et par jeg bruker er Helt grei Tuner - Spiller strengen en gang Like grei Tuner - Spiller strengen 2 ganger noe som kan være fordel da du kan bruke første til å høre og stemme imellom før du hører hvor gæli det er på andre Det finnes sikkert flere der ute, men jeg har klart meg veldig fint med de 2. Ellers vil jeg gratulere deg med ny gitar Det er moro å spille, moro å få til og som en liten bonus trekker det damer Lykke til! Lenke til kommentar
Schneiderlin Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 Ok, takk for alle svar Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Jeg ville spart meg mye hodebry og kjøpt en tuner hadde jeg vært deg. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Enig. For det første er det veldig lettvint og behagelig. Du får perfekt resultat uten problemer. Hvis du begynner å spille i band, trenger du den også, fordi du da ikke trenger å høre deg selv når du stemmer. Det å få de andre til å være stille er nesten umulig. Lenke til kommentar
Schneiderlin Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 hvordan funker en tuner? Blir den stemt automatisk da? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Nå er jeg ingen ekspert på gitar, men en tuner er nok en sånn liten boks som lager toner du stemmer gitaren etter. Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) . Endret 6. februar 2017 av Bønne Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) Enten så plugger du den i gitaren med en jack-kabel, ellers så spiller du inn i microfonen tuneren har... Skal si deg at en tuner er muligens det kjekkeste du kan ha, selv om det kan være greit å stemme via hørsel når du ikke har tilgang til tuner. Men for all del ikke tro at du blir noe tøffere ved å stemme uten tuner Koster vel ca. 250kr. Endret 31. januar 2008 av victoryseieren Lenke til kommentar
sandalH Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 last ned ap guitar tuner, og bruk micen på pc. Lurer på om det finnest program til mobilen for dette også! ? Lenke til kommentar
FKL982 Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 hvordan funker en tuner? Blir den stemt automatisk da? http://www.youtube.com/watch?v=vjmwcXSq7Ok Den der blir det Men nei, vanlige gitarer må du nok skru på selv. Husk hvilken vei du setter på strenge når du skifter de (jeg har en stygg uvane med å sette de på feil vei). Lenke til kommentar
Slettmeg01 Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Nå er jeg ingen ekspert på gitar, men en tuner er nok en sånn liten boks som lager toner du stemmer gitaren etter. Vær vennlig, svar på ting du har peiling på Svaret ditt var ikke helt korrekt akkurat:) Lenke til kommentar
yxrkt Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Nå er jeg ingen ekspert på gitar, men en tuner er nok en sånn liten boks som lager toner du stemmer gitaren etter. Vær vennlig, svar på ting du har peiling på Svaret ditt var ikke helt korrekt akkurat:) svaret hans kan være helt korrekt. Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Slik ser en gitartuner ut under stemming. Du slår på strengen, sjekker displayet og stemmer gitaren slik at den streken står mot den grønne dioden Lenke til kommentar
Slettmeg01 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Nå er jeg ingen ekspert på gitar, men en tuner er nok en sånn liten boks som lager toner du stemmer gitaren etter. Vær vennlig, svar på ting du har peiling på Svaret ditt var ikke helt korrekt akkurat:) svaret hans kan være helt korrekt. Det var mere villedende enn det var korrekt, selv om det sikkert finnes tunere som lager referansetoner. Lenke til kommentar
edge Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Kan anbefale Boss sin TU-80. Koster 300 spenn, og gir fra seg et pip når du finner rett tone. I tillegg har den innebygd metronom, som er en annen kjekk funksjon Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Har aldri sett en tuner som lager toner å stemme etter, men det finnes vel. De vanlige bare viser hvor nært du er "tuned" note på hver streng når du slår på strengen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå