Gå til innhold

Stemme En Gitar

Schneiderlin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hvor godt gehør du har, dvs om du greier å høre at 2 toner er identiske.

Det kommer også litt an på hvor feilstemt gitaren er i utgangspunktet.

Er du kjent med ordet "bånd" når det gjelder gitar?

1. bånd er når du presser ned figen helt øverst på halsen på en gitar.

2. bånd er når du har flyttet deg ned en strek og får en lysere tone.

Mørkeste, tjukkeste strengen kalles 6 streng.

Lyseste tynneste strengen kalles 1. streng.

Når du spiller 6. strengen på 5. bånd skal du ha samme tone som når du spiller 5. strengen løs. Juster på 5. strengen til dette stemmer

Når du spiller 5. strengen på 5. bånd skal du ha samme tone som når du spiller 4. strengen løs. Juster på 4. strengen til dette stemmer

Når du spiller 4. strengen på 5. bånd skal du ha samme tone som når du spiller 3. strengen løs. Juster på 3. strengen til dette stemmer

Når du spiller 3. strengen på 4. bånd skal du ha samme tone som når du spiller 2. strengen løs. Juster på 2. strengen til dette stemmer

Når du spiller 2. strengen på 5. bånd skal du ha samme tone som når du spiller 1. strengen løs. Juster på 1. strengen til dette stemmer

Hvis du har gjort alt riktig skal nå 1. og 6. strengen være samme tone (men i ulik oktav).

For å stemme gitaren din ordentlig slik at du kan spille med andre instrumenter bør du ha en tuner eller evt stemme etter deres instrument.

Lenke til kommentar

Evt kan du bruke en såkalt Online Tuner. Det finnes mange versjoner og et par jeg bruker er

Helt grei Tuner - Spiller strengen en gang

Like grei Tuner - Spiller strengen 2 ganger noe som kan være fordel da du kan bruke første til å høre og stemme imellom før du hører hvor gæli det er på andre ;)

Det finnes sikkert flere der ute, men jeg har klart meg veldig fint med de 2.

Ellers vil jeg gratulere deg med ny gitar :thumbup: Det er moro å spille, moro å få til og som en liten bonus trekker det damer :new_woot: Lykke til!

Lenke til kommentar

Enten så plugger du den i gitaren med en jack-kabel, ellers så spiller

du inn i microfonen tuneren har...

Skal si deg at en tuner er muligens det kjekkeste du kan ha, selv om det kan være greit å

stemme via hørsel når du ikke har tilgang til tuner.

Men for all del ikke tro at du blir noe tøffere ved å stemme uten tuner ;)

Koster vel ca. 250kr.

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...
Nå er jeg ingen ekspert på gitar, men en tuner er nok en sånn liten boks som lager toner du stemmer gitaren etter. :)

Vær vennlig, svar på ting du har peiling på;) Svaret ditt var ikke helt korrekt akkurat:)

svaret hans kan være helt korrekt.

Lenke til kommentar
Nå er jeg ingen ekspert på gitar, men en tuner er nok en sånn liten boks som lager toner du stemmer gitaren etter. :)

Vær vennlig, svar på ting du har peiling på;) Svaret ditt var ikke helt korrekt akkurat:)

svaret hans kan være helt korrekt.

Det var mere villedende enn det var korrekt, selv om det sikkert finnes tunere som lager referansetoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...