Gå til innhold

Hvilken (tastatur)knapp kunne du vært foruten?

Nimrad

Hvilken (tastatur)knapp kunne du vært foruten?  

169 stemmer

1. 1. Svaralternativer:

• Caps Lock
      36
    • Num Lock
      31
    • Scroll Lock
      80
    • Insert
      81
    • Break/Pause
      63

Anbefalte innlegg

Hvorfor er ikke Windows-tasten i pollen? Ingen Windows-brukere bruker den til noe fornuftig (kan ikke brukes til noe annet enn å åpne start-meny), og den irriterer noe hinsides i Windows-spill.

I Linux har den heldigvis ingen funksjon, og kan programmeres som funksjonstast til hurtigtaster. F.eks tar alle kombinasjonene mine i Amarok utgangspunkt i Windows-tasten.

Reddet meg et par ganger når "musa svikta" og jeg måtte inn i kontrollpanel for å fikse den, eller når jeg ikke har koblet i mus og jeg skal sjekke noe raskt.

Ikke noe jeg hade sytet over om ble fjernet, men er ikke den mest ubrukelige. Scroll lock vet jeg ikke engang hva gjør... Num-lock er heller ikke ofte brukt. Insert skaper nok stor frustrasjon for en del folk verden over ville jeg tro. :p

(for de som har vært så "heldige" til å komme borti den)

Trenger den ikke til så farlig mye, men Win + E, Win + D og Win + R blir i hvert fall flittig brukt her i huset.

Takker for flotte shortcuts. :D

windows-knappen har plutselig blitt elsk. :love: (nesten ivhertfall :p)

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva gjør egentlig Scroll lock? :hmm:
Åpne Exel og se hvordan det reagerer på piltrykk når den står av/på.

Edit: Og Pause/Break brukes til å stoppe maskinen når den booter, slik at man kan lese hva som dukker opp på POST-skjermen.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Trenger den ikke til så farlig mye, men Win + E, Win + D og Win + R blir i hvert fall flittig brukt her i huset.

Hva gjør egentlig disse komandoene? skjer fint lite når jeg prøver noen av dem o_O

Men on topic, Insert er irriterende.. hva er poenget med den??

Win+R starter "kjør"

Win+D legger ned alle vinduer ("vis skrivebord")

Win+E Åpner min datamaskin

Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke Windows-tasten i pollen? Ingen Windows-brukere bruker den til noe fornuftig (kan ikke brukes til noe annet enn å åpne start-meny)

Hvor får du det fra?

Enig. Kan brukes til mye.

Caps Lock og Insert kunne godt vært fjernet for min del...

Absolutt enig med deg, selv så bruker jeg windows tasten til "Run" selvsagt, samt styre foobar. (noe startmeny har jeg ikke få får ikke brukt windowsknappen der =))

Num Lock kan kanskje fjernes for min del også, sammen med F-knappene (jeg bruker riktignok de, men jeg kunne fint ha brukt WIN-# istedet f.eks :p)

Jeg kan heller ikke fordra alle disse ekstra multimediatastene.

Mitt perfekte tastatur er ibm-tastatur(du vet, de gamle som veier 2tonn og har taster som lager godlyder) med windowstast som tåler masse. (Svaret var Keytronic KT1000 men det virker ikke som de selger det lengre her i Norge)

Lenke til kommentar

Insert.

Det er den eneste knappen jeg aldri har hatt bruk for, og den irriterer meg når jeg sitter og skriver og kommer borti den og plutselig har skrevet bort halve teksten. Jævlig irriterende på den gamle laptopen min hvor touchpaden var hyperfølsom og plutselig satte markøren et helt annet sted i dokumentet og så klarte jeg nesten alltid å tilfeldigvis aktivere Insert samtidig og vips var skremmende mye tekst borte.

Jævlig irriterende når man sitter og kopierer tekst fra et blad, en bok e.l.

Caps lock er praktisk til tider når man skal skrive mye med stor skrift og ikke orker holde inn Shift, Num lock er praktisk når jeg skal bruke numpad (som jeg bruker veldig ofte i grunn), Scroll lock er praktisk i Excel, Pause/Break til å stoppe skriftspam i div. programmer, Win brukes helt automatisk og tror ikke jeg hadde klart meg uten, Alt gr også, når jeg ikke orker å flytte venstre hånda i en rar posisjon for å få @, og den høyreklikk-hurtigtasten er også kjekk, særlig når musa slutter å fungere og man må tabbe seg rundt i Windows :p

Lenke til kommentar

Insert finner jeg totalt ubrukelig, og har ikke skapt noe annet enn frustrasjon for meg:p

Ellers må jeg si meg svært uenig i de som nominerer windowstasten.. Bruker den hele tiden til å komme til skrivebordet, og åpne min datamaskin.

Lenke til kommentar

Dette var faktisk et ganske tankevekkende tema....

Min mening om valgene i pollen:

Caps Lock: Brukes flittig på jobb.

Num Lock: Kunne gjerne klart meg uten om numpaden var låst til kun tall. De andre funksjonsknappene der har jeg jo tilgjengelig rett ved siden av...

Scroll Lock: Har aldri hatt bruk for denne, og ikke forstått hensikten med den.

Insert: Genial for å overskrive tilnærmet like serienummer eller andre ting med like mange bokstaver/siffer.

Break/Pause: Fint å ha for å stoppe i POST eller under kjøring av batch filer.

Andre taster som er nevnt som unyttige tidligere i tråden:

Alt Gr: tastaturet hadde vært betydelig større uten denne tasten... Da måtte vi funnet nye taster til disse symbolene: @, £, $, {, [, ], }, ´, ~, µ, €, og flere andre hurtigfunksjoner...

Windowstasten: Kjekt til hurtigtaster som nevnt tidligere, samt å få opp startmenyen uten mus (selv om Ctrl + Esc gjør samme nytte).

Høyreklikktasten: Uvurdelig for å navigere uten mus i windows hvor nesten alt skjer gjennom det grafiske grensesnittet

Home, End, Pg Up, Pg Dn: Vedkommende som foreslo disse har tydeligvis ikke jobbet mye med tekstbehandling ;) De er også geniale til å navigere på hjemmesider med...

Lenke til kommentar

Insert og Scroll Lock har eg aldri brukt, dei kan eg fint være forutan.

Caps Lock vil eg ha, nyttar den til tider på jobben.

Num Lock ser eg ikkje poenget med, det er svært sjeldan eg har behov for å deaktivere numpad-en.

Break/Pause er kjekk å ha i enkelte spel samt DOS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...