Gå til innhold

Trikser med mobilregningen din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Tja, på sett og vis. "Før" betalte man oppstartsavgift på kr 0,74 og deretter kr 3,50 pr minutt (med sekundtaksering)når man ringte fra Sverige til Norge. Idag betaler man 3,59 pr påbegynte minutt, men ingen oppstartsavgift.

 

Det vil føre for langt å ta beviset her, men det kan bevises at enten man

 

a) tar en oppstartsavgift på kr 1,75 og kr 3,50 pr minutt med sekundtaksering, eller

b) tar kr 3,50 pr påbegynte minutt og ingen oppstartsavgift

 

så vil samtalekostnaden, fordelt over mange samtaler, være den samme.

 

Så i tilfellet samtaler fra Sverige til Norge har NetCom i realiteten økt oppstartsavgiften med ca en krone, og beholdt minuttprisen. For samtaler fra Sverige til Norge ser vi i realiteten en økning i prisene, men for samtaler utenfor Norden vil det fortsatt være en nedgang i prisene. Jeg overlater til de andre leserne å gjøre regnestykket.

Lenke til kommentar

- Tele 2 har forøvrig samme priser til, fra og i Sverige som i Norge. Det er ikke til å skimse av.

 

Ellers forstår jeg virkelig ikke hvordan noen kunne tenke seg å bruke Telenor - selvfølgelig med mindre man er en bedriftskunde med behov for spesielle løsninger kun Telenor tilbyr. Kan ikke skjønne annet enn at 50% (ca. så mange som bruker Telenor?) av befolkningen er totalt uopplyste. - Det samme gjelder forsåvidt for Netcom, med unntak av SmartTalk, som i enkelte tilfeller kan være et godt abonnement.

 

Så, til de uopplyste: I Norge i dag skal det ikke være nødvendig å betale mer enn 2-300kr (ofte langt mindre) i måneden for mobiltjenester! Det eneste unntaket er som sagt bedriftskunder med spesielle behov.

Lenke til kommentar

Hvis de mener de har en god begrunnelse for å endre prakisen sin på taksering, så syns jeg de rett og slett kunne opplyst om det. Telenor sender meg alltid en SMS hvis de senker prisene sine, så jeg ville bare blitt glad om de også hadde gjort det i denne saken. Nå blir jeg bare oppgitt, og sitter igjen med mange spørsmål. Ble en 10-12 stk i mailen jeg sendte til kundeservice.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
Ellers forstår jeg virkelig ikke hvordan noen kunne tenke seg å bruke Telenor - selvfølgelig med mindre man er en bedriftskunde med behov for spesielle løsninger kun Telenor tilbyr. Kan ikke skjønne annet enn at 50% (ca. så mange som bruker Telenor?) av befolkningen er totalt uopplyste.
Kan jo virke som du også er ganske uopplyst. Det er nok en del som burde byttet, men å kalle alle Telenorkunder uopplyste oppfatter jeg som en fornærmelse. Jeg har gått tilbake til Telenor etter å ha vært kunde hos Chess og senere Tele2. Grunnen er at jeg ønsker Fri Familie og av erfaring Telenors dekning. Jeg synes faktisk også at det er verdt litt å ha tilgang på kundeservice på kveldstid og helg.

 

Så, til de uopplyste: I Norge i dag skal det ikke være nødvendig å betale mer enn 2-300kr (ofte langt mindre) i måneden for mobiltjenester! Det eneste unntaket er som sagt bedriftskunder med spesielle behov.
Som Telenorkunde med Fri Familie har jeg mobilregning på ca kr 50 pr mnd (ca samme som da jeg brukte Tele2). I tillegg har jeg fått lavere regninger på fasttelefon og barna bruker mindre penger på sine kontantkorttelefoner.
Lenke til kommentar

Nå blir det fryktelig off-topic her, beklager det, men siden når er det en uopplyst handling å fornærme noen? - Sett at du har rett, jeg er uopplyst. Da skulle ikke du ha noen innvendiger mot at jeg igjen kaller deg uopplyst, jmf. det faktum at du ikke hadde noe bedre hold i ditt synspunkt enn jeg hadde. Eh.

 

Ellers er jeg svært interessert i å se deg komme med et oversiktlig skjema over Fri Families ringepriser og hvordan de teoretisk sett kan å være billigere enn f.eks Tele2 eller Netcoms venneløsning. - I Tele2s vedkommende er det bare å påse at de 3-4-5 andre i din Fri Familie også har Tele2, så betaler du verken oppstartsavgift, minuttpris eller noe for sms. + Billigere priser til andre enn Telenors alternativ.

 

 

Så noe on-topic, for korrekthetens skyld her: Det er forsåvidt forståelig at både Telenor og Netcom legger om praksisen sin, slik de nå har bestemt seg for å gjøre. Men det som er oppsiktsvekkende og mistillitsskapende her, slik el`satanical påpekte, er at de ikke informerer om dette på samme måte som de ville gjort hvis de f.eks senket prisene på et eller annet. Nå ble det plutselig kundens oppgave å oppdatere seg på de nye prisene/praksisene.

Lenke til kommentar
Ellers er jeg svært interessert i å se deg komme med et oversiktlig skjema over Fri Families ringepriser og hvordan de teoretisk sett kan å være billigere enn f.eks Tele2 eller Netcoms venneløsning. - I Tele2s vedkommende er det bare å påse at de 3-4-5 andre i din Fri Familie også har Tele2, så betaler du verken oppstartsavgift, minuttpris eller noe for sms. + Billigere priser til andre enn Telenors alternativ.
Jeg har ikke påstått at Fri Familes ringepriser er billigere enn Tele2 eller Netcom... Jeg mener at med mine ønsker, behov og ringemønster så er Telenor best bl.a. fordi fasttelefon er med i Fri Familie. Du som påstår at jeg og alle andre Telenorkunder er uopplyste, kan du fortelle meg hvilken operatør som kan gi meg en bedre og/eller billigere løsning med følgende ønsker og behov:

- Generelt lite trafikk

- Over 50% av trafikken til familie-løsningen inkludert fasttelefon

- Familie-løsning som også gjelder kontantkort

- Beholde Telenor fasttelefon pga rabatter og tjenester

- Ønsker Telenordekning pga erfaring

 

 

Dette blir litt off-topic, men jeg må nesten få svare på slike ting.... Blir det for ille så får kanskje noen splitte tråden.

Lenke til kommentar

Er forresten feil bruk av siteringsfunksjonen, uten at jeg skal henge meg opp i det.

 

- Når du har det å "beholde Telenor fasttelefon pga. rabatter og tjenester" og "ønsker Telenordekning pga. erfaring" så skal du se det blir vanskelig å komme noe sted som helst uten å underlegge seg Telenors andre abonnement og priser.

 

Men begge de to kriteriene der er jo strengt tatt fullstendig skakkjørte, gjerne inn i granskauen. Dette da telenors dekning (som jeg forøvrig er en tilhenger av selv) ikke er beviselig bedre enn Netcoms, med mindre du bor på en av de ytterst få stedene i Norge det der faktisk er en målbar forskjell. Og dette med at du ønsker å beholde Telenor fasttelefon pga. rabatter og tjenester stiller jeg meg skeptisk til. Og i tillegg faller du muligens inn i kategorien for de som har spesielle behov utover det som er vanlig for folk flest, jmf. min første post i denne tråden.

 

- Uansett, her følger et fullgodt, antageligvis billigere, alternativ til ditt Telenor Fri Familie-opplegg.

 

- Du har Tele2 Kompis: 0 kr til andre Tele2-kunder (ingen oppstartsavgift og minuttpris). 0 kr i månedsavgift. Billige priser til andre.

- Dine kontantabonnementbarn har Tele2 Kompis Kontant: 0 kr til andre Tele2-kunder (ingen oppstartsavgift og minuttpris). Kurrante priser til andre.

- Alle i familien meldes inn i Tele2 Mobil Familie og får i tillegg 0 kr i sms og 0 kr til familiens fasttelefonen.

- Fasttelefon kan du velge og vrake mellom analog, ISDN og bredbåndstelefoni, alt med prisgaranti mot Telenor.

 

Dette er nødt til å bli billigbilligbillig.

Lenke til kommentar

Når det gjelder dekningen så er det av erfaring. Jeg bor og jobber i Oslo og er en del ute og farter. Noen ganger har jeg med en kollega med Netcom og han har til tider dårlig dekning. Det er mulig at jeg også har dårlig dekning inneimellom , men det spesielle er at de gangene det blir et problem så er det Netcomtelfonen det gjelder (han har byttet telefoner så det er ikke grunnen).

 

Når det gjelder fasttelefonen så har jeg en rabatt gjennom borettslaget i tillegg til totalkunderabatt som gir en grei pris.

 

En ting jeg egentlig ikke ville trekke fram er at jeg egentlig ikke er så lysten på å bli Tele2-kunde igjen etter tidligere erfaring med Tele2 sin kundeservice. Mange klager på Telenor, men jeg har mye dårligere egenerfaring med Tele2 (responstid, komptanse, åpningstid).

 

Edit: Glemte en grunn til å ikke bruke Tele2: Kontantkort i utlandet = En tragisk løsning.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Det er jo gode grunner du har der. Og spesielt det med spesialrabatten du har gjennom borettslaget er vel grunn nok til å gjøre som du har gjort. Men som du ser, så faller du jo inn i den kategorien over folk som har andre forutsetninger enn folk flest (borettslagrabatten), og ditt eksempel blir da ikke særlig gjeldende for folk flest, noe som igjen gjør det oppsiktsvekkende at 50% (igjen, bare slenger ut et tall her) av Norges befolkning sverger til Telenor, når de kan få de samme tjenestene hos andre leverandører, ofte langt billigere.

 

- Kontantkort generelt er vel en dårlig idé i utlandet, uansett leverandør. ;)

Lenke til kommentar

Hei bkLife,

 

- Du har Tele2 Kompis: 0 kr til andre Tele2-kunder (ingen oppstartsavgift og minuttpris). 0 kr i månedsavgift. Billige priser til andre.

- Dine kontantabonnementbarn har Tele2 Kompis Kontant: 0 kr til andre Tele2-kunder (ingen oppstartsavgift og minuttpris). Kurrante priser til andre.

- Alle i familien meldes inn i Tele2 Mobil Familie og får i tillegg 0 kr i sms og 0 kr til familiens fasttelefonen.

- Fasttelefon kan du velge og vrake mellom analog, ISDN og bredbåndstelefoni, alt med prisgaranti mot Telenor.

 

Dette er nødt til å bli billigbilligbillig.

 

Jeg skjønner dette ikke,

 

- Dine kontantabonnementbarn har Tele2 Kompis Kontant: 0 kr til andre Tele2-kunder (ingen oppstartsavgift og minuttpris). Kurrante priser til andre.

 

Fra Tele2 sidene:

 

Kompis Kontant priser

Startavgift per samtale kr 0,69

 

 

- Alle i familien meldes inn i Tele2 Mobil Familie og får i tillegg 0 kr i sms og 0 kr til familiens fasttelefonen.

 

Fra Tele2 sidene:

 

Tele2 Mobil Familie kan ikke benyttes sammen med Kompis Kontant abonnement.

 

Er Telenor det eneste alternativet med kontantkort til sønnen min?

Vil helst ikke ha Netcom.

Endret av HWHAsker
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
- Kontantkort generelt er vel en dårlig idé i utlandet, uansett leverandør. ;)

Ikke nå lenger, nå som EUs maksimalpriser gjøres gjeldende, også for kontantkort.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Det er jo gode grunner du har der. Og spesielt det med spesialrabatten du har gjennom borettslaget er vel grunn nok til å gjøre som du har gjort. Men som du ser, så faller du jo inn i den kategorien over folk som har andre forutsetninger enn folk flest (borettslagrabatten), og ditt eksempel blir da ikke særlig gjeldende for folk flest, noe som igjen gjør det oppsiktsvekkende at 50% (igjen, bare slenger ut et tall her) av Norges befolkning sverger til Telenor, når de kan få de samme tjenestene hos andre leverandører, ofte langt billigere.

 

- Kontantkort generelt er vel en dårlig idé i utlandet, uansett leverandør. ;)

Det er faktisk ganske mange som får rabatter hos Telenor via borettslag (OBOS alene har 217.000 medlemmer). Nå skriver du at jeg faller inn i den kategorien over folk som har andre forutsetninger enn folk flest, men den kategorien finnes ikke ifølge det du skriver lenger opp: "Det eneste unntaket er som sagt bedriftskunder med spesielle behov".

 

Du er tydligvis ikke oppdatert på hvordan Tele2 kontantkort fungerer i utlandet. De har avtale med færre operatører enn konkurentene og du kan ikke sende SMS. For å ringe må du taste *100*, landskode, telefonnummer, # og til slutt ringeknappen, så får du beskjed i display "Din samtale kobles opp, du blir straks oppringt" og etter en kort stund ringer mobilen din og du har (kanskje) kontakt (dette funker nemlig ikke som det skal hver gang).

Lenke til kommentar

*sukk*

 

Litt fakta om Tele2.

Først og fremst Tele2 har ikke noen dårligere avtaler eller færre avtaler med utlandske operatører en andre operatører. I enkelt land finner du forskjeller, Om du er usikker så kan dette faktisk sjekkes ut på Tele2s side der Tele2 lister de operatøerene de har avtaler med.

Finnes under mobil i utlandet.

 

Ja løsningen med å ringe *100# er ikke bra på noen som helst måte. Det er en utdatert løsning.

At du heller ikke kan sende sms fra utlandet er ingen bra situasjon. Selv om du kan motta sms.

 

At kontant kort har blitt endret til 0,69 øre i start pris også på Tele2 kunder. Fra 0,00 til Tele2 kunder. Vel. De andre prisene ble endre osv. Men det har vel egentlig ikke noe å gjøre med denne forum saken.

 

Når det kommer til Netcom dekning vs Telenor dekning.

Dæven det tar lang tid å endre folks ide om noe.

Netcom var betydlig dårligere en Telenor engang i tiden.

Nå idea er det forskjeller som merkbar berører ca 2% av befolkningen. Netcoms egne tall btw ;)

Om engang halvparten av den klagingen folk gjør hadde stemt så hadde ikke Netcom vært Norgest nest største telecom firma.

Lenke til kommentar
Det er jo gode grunner du har der. Og spesielt det med spesialrabatten du har gjennom borettslaget er vel grunn nok til å gjøre som du har gjort. Men som du ser, så faller du jo inn i den kategorien over folk som har andre forutsetninger enn folk flest (borettslagrabatten), og ditt eksempel blir da ikke særlig gjeldende for folk flest, noe som igjen gjør det oppsiktsvekkende at 50% (igjen, bare slenger ut et tall her) av Norges befolkning sverger til Telenor, når de kan få de samme tjenestene hos andre leverandører, ofte langt billigere.

 

- Kontantkort generelt er vel en dårlig idé i utlandet, uansett leverandør. ;)

Det er faktisk ganske mange som får rabatter hos Telenor via borettslag (OBOS alene har 217.000 medlemmer). Nå skriver du at jeg faller inn i den kategorien over folk som har andre forutsetninger enn folk flest, men den kategorien finnes ikke ifølge det du skriver lenger opp: "Det eneste unntaket er som sagt bedriftskunder med spesielle behov".

 

Du er tydligvis ikke oppdatert på hvordan Tele2 kontantkort fungerer i utlandet. De har avtale med færre operatører enn konkurentene og du kan ikke sende SMS. For å ringe må du taste *100*, landskode, telefonnummer, # og til slutt ringeknappen, så får du beskjed i display "Din samtale kobles opp, du blir straks oppringt" og etter en kort stund ringer mobilen din og du har (kanskje) kontakt (dette funker nemlig ikke som det skal hver gang).

- Ok, endrer til bedriftskunder med spesielle behov OG de som får rabatter gjennom borettslag.

 

- Dette med Tele2 Kompis kontantkort og utlandet var jeg ikke klar over, og høres jo ikke bra ut. Men, når man ser på Tele2 Kompis kontantkort vs. Tele2 Kompis, ser jeg overhodet INGEN grunn til å velge førstnevnte. Kompis (vanlig) har ingen månedsavgift og har billigere ringepriser enn kontantløsningen.

 

I tillegg burde en av kriteriene når man velger å bruker kontantkort at man har et slikt bruksmønster at man ikke har bruk for å bruke mobiltelefonen i utlandet.

Lenke til kommentar

Nomine: Du svarer som om du skulle jobbet for Tele2..... Ja nå ser listen over roamingavtaler for kontantkort grei ut, men den er vel ikke så veldig gammel? Tidligere så var det stort sett bare en operatør pr land.

 

 

bkLife: Det er mange forskjellige bruksmønstre og hverken du eller jeg har kontantkort. Men barna mine har det. Barn på 10 - 12 år som ikke har helt kontroll på telfonbruken og kanskje prøver å bruke telefonen for å kjøpe (mange) Habbomynter e.l. så er kontantkort absolutt tingen. Og når disse podene drar på utenlandstur med skolekorpset eller besøker besteforeldre i Sverige så har de med telefonen. Og så lenge jeg må betale så utstyrer jeg dem med kontantkort for å ha litt kontroll.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...