Gå til innhold

Fjerne røyklukt fra laptop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et godt gammelt kjærringråd er å sette fram ei skål med eddik for å fjerne lukt fra røykstinkende rom. Kanskje du kan sette barbaren i ei tett eske med ei skål eddik? Det høres dumt ut, men jeg det funker.

Å gi den en vask med servietter er nok heller ikke dumt. Gi den en omgang rundtom, men pass på at det ikke kommer væske inn i maskina. Du bør ta ut tastaturet og vaske det separat, så får du tatt det grundig.

Hva slags maskin er denne røykmaskina forresten?

Endret av zonko
Lenke til kommentar

Fikk engang en 28" TV fra 80-tallet som stinket skikkelig røyk når vi slo den på. Var så ille at vi ikke orket å slå den på. Så det jeg gjorde var å åpne den opp og støvsuge den helt for alt av støv. Det var veldig mye gul-brunt-nikotinstøv inni der. Etter at jeg hadde gjort det ble lukten mye mindre, og til slutt var den borte.

Prøv å åpne den opp og blås ut alt støvet. Sånn nikotinstøv er veldig seigt og vil nok ikke la seg blåse ut bare ved å blåse inn i åpningene.

Lenke til kommentar

Hvis ingen av overnevnte funker vil lukten forsvinne med tiden.

Edit: tid er jo relativt, men ikke så veldig lang tid :)

hadde en xbox som stinket. xboxn kræsjet og jeg satte den ut i en kald garasje. Sånn ca 3 uker senere ryddet jeg den fra og lukten var så og si borte. Mulig kald luft virker.

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Et godt gammelt kjærringråd er å sette fram ei skål med eddik for å fjerne lukt fra røykstinkende rom. Kanskje du kan sette barbaren i ei tett eske med ei skål eddik? Det høres dumt ut, men jeg det funker.

Å gi den en vask med servietter er nok heller ikke dumt. Gi den en omgang rundtom, men pass på at det ikke kommer væske inn i maskina. Du bør ta ut tastaturet og vaske det separat, så får du tatt det grundig.

Hva slags maskin er denne røykmaskina forresten?

En HP nc6000. 1500kr, så jeg overlever litt røykelukt til den prisen.

Får handle med meg eddik og spritservietter på vei hjem i dag, og se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Si gjerne ifra hvordan det går med prosjektet. Særlig interessert i kombinasjonen av eddik og Pc. Grautlerer med ny maskin forresten, grei maskin til 1500 det om den er pent brukt (om du ser bort fra den uheldige miljøpåvirkningen fra de forurensede omgivelsene).

Lenke til kommentar

jeg ville ha demontert laptop'en mest mulig, ta ut hovedkort, eksterne enheter og så videre, for så å skylle de enkelte delene grundig i rødsprit eller isopropanol (disse skader ikke elektronikk), la det tørke skikkelig før det hele settes sammen igjen. Ikke vanskelig om du er stødig med små skrujern :)

røyklukta kommer såvidt jeg vet av at tjærestoffer i røyken gradvis bygger opp ett lag av dette stoffet på alle overflater det kommer i kontakt med :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...