Gå til innhold

Hjelp til høyttalere som kan blåse bort naboen

Anbefalte innlegg

Oddvar Knus:

Ta en titt på internkablingen i høyttalere og komponenter.

Angående hvilke kabler som har mest å si vil høyttalerkabler farge lyden mest - hvis det overhodet ER noen reell forskjell som kan måles akustisk, og ikke bare "jalla" som omhandler psykoakustikk.

Mener du forøvrig at pris dikterer kvaliteten på en kabel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under en måned siden meg og brodern gikk til innkjøp av 2 CV høytalere + en NAD forsterker....

Er ikke 15'' det er snakk om, men CLS 12, sammen med NAD T 754:

CVCLS12BK_1_m.jpg

T754.jpg

De er ikke like store, men hadde nok tatt naboen din, masse trykk, dunkadunk og jeg klager ikke på diskanten heller ;)

Nå er forsterkeren forrige årgang da, så fikk noen lapper av (hele pakka kosta rundt 10 med kabler), spiller via PS3 og PCen, enkelt og greit og koble til (jeg kan omtrent ikke en dritt om lyd+++ i forhold til mange folk her, men gikk helt greit).

Forsterkeren hadde sikkert dratt 15 tommerene også, men de er blir for store for stua, så var vel egentlig ikke noe alternativ ;)

Håper du gruser naboen din :w00t:

Lenke til kommentar
Mener du forøvrig at pris dikterer kvaliteten på en kabel?

Langt i fra, finnes mange overprisede jallaledninger. :)

Høyttalerledningen er kanskje ikke sååå viktig, ikke like viktig som signal og strøm, men den er med på å farge lyden. Dette er ting jeg har testet selv, også blindtest, så det har ikke noe med "placebo" å gjøre.

Lenke til kommentar
Men kan man forsvare å bruke f.eks. 5000 kroner på kabler kontra å bruke de samme pengene på andre/bedre høyttalere dersom man ikke har høyttalere fra før?

Ett sted skal man jo starte :p

Men er litt rart å starte med å kjøpe kabler.

Dog er kabler en viktig del av anlegget, men ville nok startet med å kjøpe forsterker.

Så kanskje høyttalere eller signalkilde så kabler.

Litt kjipt å kjøpe kabler også kilde og finne ut at de ikke passer særlig godt sammen :\

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hvis du bare skal ha noe som spiller høyt så kan du vel like gjerne kjøpe noe brukt.

Det finnes nok av folk som har kjøpt inn CV som så har blitt voksne og selger de på f.eks avforum eller hifisentralen.

Jeg ville lagt pengene i et ålreit brukt hifi-anlegg som du kan ha glede av også etter at naboen har flytta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...