Gå til innhold

Hjelp til høyttalere som kan blåse bort naboen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Bedre? Tja.. du vil utvilsomt få mer krefter i reserve, såkalt "headroom". Men jeg tror ingenting på at du klarer å tyne ut 450 watt uansett, ørene dine gir opp lenge før det ;)

 

Skal du ha BEDRE lyd ville jeg sett etter en hifi-forsterker. Dynamic Precision, Adyton, Electrocompaniet og denslags. Eventuelt en dyrere modell fra Crown, LAB-gruppen eller QSC.

Lenke til kommentar

Som regel er det ikke kabler inkludert nei. Men selgeren du kjøper høyttalerne av har heeelt sikkert noen kabler han kan gi deg en "veldig bra pris på" :roll: Takk høflig nei og si du har kabler allerede. Om han spør hva slags kabler det er kan du svare Kimber 8TC eller noe slikt, da blir han sannsynligvis stille ;)

 

En hvilken som helst kabel med tverrsnitt på 1,5 til 2,5mm2 fungerer utmerket. Biltema selger 2,5mm2 i 5 meters lengder til 79,90,- (art.nr. 35-775). Eller 16kr/meteren om du vil.

Lenke til kommentar
Var det ironi?

ja. :)

 

Kabler har mye å si, spesielt signalkabler - men òg høyttalerkabler. Skal du kun ha dunk-dunk, uten lydkvalitet, vil du nok klare deg med en rull Biltema eller Monster til 10-30 kr/m. :)

 

Du har tydeligvis aldri spilt med enkle, rene single-core installasjonskabler, kjøpt hos elektrikeren på hjørnet (for høyttalerne vel og merke). Men for all del, brenn ut 1000kr/m heller. Hifi-klubben & co skal jo leve de også.

Endret av Pop
Lenke til kommentar

www.finn.no

 

kjøp 2 vanlige gulvhøytalere med 8" eller 10" tommere, helst 2 stk høytalere i hver høytaler pluss diskant, så kjøper du en 10" tommer subwoofer fra netshop.no evt, rimelig der

 

og på finn kjøper du en forsterker på 60-80 watt i 8ohm, koble det opp hjemme. Legg en vifte oppå forsterkeren så det ikke går varmgang i trafoen, har brent en selv fordi jeg spillte for høyt.

 

Så hviser du hvem som er sjefen i nabolaget. Det kan bli ganske så billig på denne måten.

 

Jeg sitter da med Dynavoice til 1000kr for paret, men jeg merket ikke at lyden kom før jeg fikk sub-wooferen. Var liksom alltid fornøyd før jeg hadde subben, men før alt dette hadde jeg aldri hatt noe særlig høytalere, men når subben kom, woot, sier jeg bare. Da var det perfekt. Bruk penger på sub. Og still inn normalt, så får du bra lyd. Ikke overdriv.

Lenke til kommentar
Var det ironi?

ja. :)

 

Kabler har mye å si, spesielt signalkabler - men òg høyttalerkabler. Skal du kun ha dunk-dunk, uten lydkvalitet, vil du nok klare deg med en rull Biltema eller Monster til 10-30 kr/m. :)

 

Du har tydeligvis aldri spilt med enkle, rene single-core installasjonskabler, kjøpt hos elektrikeren på hjørnet (for høyttalerne vel og merke). Men for all del, brenn ut 1000kr/m heller. Hifi-klubben & co skal jo leve de også.

Har spilt på alt fra lampeledning til Nordost Frey (som brukes i demorommet), og jeg har hørt forskjeller - store forskjeller.

 

Billigste måten å irritere naboen på er å lø hjem 4 stk. 12" bilelementer fra Ebay, og bygge en schwææær lukket kasse, og drive dette med en PA-forsterker.

 

Edit: kabelen over koster 2200, for 2x2 meter - ikke tusen kroner meteren. Nå har jeg verken den kabelen, eller stereoanlegg lenger. Er student, og må prioritere. :p

Endret av Oddvar Knus
Lenke til kommentar
Kanskje litt OT, men jeg har bestilt meg et kraftig anlegg og subwoofer nå, bor midt i by'n, med naboer på alle kanter.

 

Hører man det godt hvis jeg spiller ganske godt, men lukker igjen vinduer? Har de rett til å klage?

Bor du i enebolig eller i leilighet? Bass har en tendens til å ikke bry seg om vegger, så stor fare for at naboer kan bli plaget av lyden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...