kevinedomm Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Hei! Ja, jeg lurer da på, hva er det som sparker unna mest av disse motorene? Enkelte sier V8'ere, og andre sier turbo. Har et veddemål gående, så takker for svar Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Hei! Ja, jeg lurer da på, hva er det som sparker unna mest av disse motorene? Enkelte sier V8'ere, og andre sier turbo. Har et veddemål gående, så takker for svar Du må komme med litt mer tall og fakta enn "300HK". Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 Som hva? Har ikke allverdens peil på dreiemoment og sånt Tenkte mer på sånn "typisk" Tuning VS Muscle greier, når begge er på 300hk. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Som hva? Har ikke allverdens peil på dreiemoment og sånt Tenkte mer på sånn "typisk" Tuning VS Muscle greier, når begge er på 300hk. Det er veldig mye som spiller inn på "hvor mye en bil sparker". Dreimoment, effektkurve, drivlinje osv. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Hvis begge bilene veier like mye, og har samme dreiemoment, og 300hk, så går de like "bra"... Men en V8 motor har som regel mere dreiemoment en feks en turbomatet rekkefirer, og vil jo da også gå bedre. Dreiemomentet har mere å si en hk Lenke til kommentar
Evil Eye Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Det letteste alternativet vil seire om HK og Nm er likt. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 Om alt skulle vært likt da? Lenke til kommentar
Evil Eye Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Umulig å si da motor karakteristikken blir avgørene sammen med utveksling o.l. Lenke til kommentar
Evil Eye Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Men typisk er en R4 turbo motor lettere en en V8 sugemotor, men en V8 har et mye jevnere dreiemoment. Skjønt man finner sikkert untak som bekrefter regelen. Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 "How long is a piece of string?"... som andre sier, ikke mulig å svare på. Men sånn på generellt grunnlag vil jeg gjette at de stiller nogenlunde likt... Turbo'n tar litt tid å spinne opp, men etter det bør turbobilens lettere vekt (og om bilene er like, med unntak av motor, så vil turbobilen veie mindre) gjøre at den går av med seiern. Selvsagt bare spekulasjon. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Og en annen ting som ikke er nevnt i tråden, nemlig bilførerens kjørestil. Blir kanskje ikke helt rett å bruke samme mannen i begge testene hvis han er mest vant til å kjøre diesel. Lenke til kommentar
eab Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Men typisk er en R4 turbo motor lettere en en V8 sugemotor, men en V8 har et mye jevnere dreiemoment. Skjønt man finner sikkert untak som bekrefter regelen. Et populært unntak er jo chevrolets LS1 motor. 167kg klar til å starte. Hvis man sammenligner en 305hk/450Nm ls1 mot f.eks en volvo rødblokk på 300hk og ca like mye moment vil 8'eren være lettest. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Jeg vil nesten si v8eren. v8eren vil trolig ha bedre dreiemoment og en mye jevnere effektkurve som nevnt, samtidig som den trolig har jevnt over lavere stilasje enn en turbomotor. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Jeg vil tro turbomotoren. Har dog aldri prøvd en turbo R4 i en amerikaner, men jeg har prøvd v8 med over 300hk i en volvo 240. Det var ikke noe til og hoppe i taket av jeg tror turboen ville tatt seieren der. Men som alle andre sier her så kommer det ann på mye mer.. En ordentelig rallybil som er satt opp for og stikke av tror jeg fint ville tatt en gatebil med 1000hk. Tenker da spesielt på en BMW M5 rally som jeg prøvde en gang. Den hadde en rekke firer med ca 240hk uten snurre. Helt sinnsykt og kjøre og en vanvittig følelse når du bikker 10 000 o/min og det bare fortsetter og dra. Bytter du gir får du et spark i ryggen som er helt herlig. Bør oppleves. Bilen var vel verdt 1,2-1,3 mill. Karosseriet var verdt max 20 000,- Denne bilen var det altså bare 240 hester i uten pustehjelp. Drømmen er og ha en sånn motor i en kjip litt ombygd 316 som hverdagsbil. Kommer helt ann på hvordan ting er satt opp. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Hei! Ja, jeg lurer da på, hva er det som sparker unna mest av disse motorene? Enkelte sier V8'ere, og andre sier turbo. Har et veddemål gående, så takker for svar De vil sparke unna nøyaktig like bra, forutsatt at vekt og øvrige forhold er like. Du kan komme med en lastebilmotor på 300 hk også, den vil være like rask i bilen, hvis alt annet er likt. Lenke til kommentar
eab Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Har dog aldri prøvd en turbo R4 i en amerikanerDet spiller jo fint liten rolle om bilen er japansk, europeisk eller amerikansk, når alt er likt men jeg har prøvd v8 med over 300hk i en volvo 240. Det var ikke noe til og hoppe i taket av jeg tror turboen ville tatt seieren der.Så lenge det er bremset 300hk på hjula og likt dreiemoment spiller det ingen rolle hva slags motorkonstruksjon det er, så lenge resten er likt En ordentelig rallybil som er satt opp for og stikke av tror jeg fint ville tatt en gatebil med 1000hk. Jeg tror ei romferge ville dratt fra en gatebil med 1000hk, men det er like relevant som spørsmålet "hvor mange kjøttkaker går det i ei trillebår". vanvittig følelse når du bikker 10 000 o/min og det bare fortsetter og dra. Fortsetter? 11-12000rpm? Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 En rein V8 uten turbo eller kompressor vil nok slå en motor med mindre, færre sylindre og turbo. Men som de andre har nevnt: vekt, utveksling osv spiller en stor rolle. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 er ikke vanskelig å se at det er et stort flertall av fjortisser her ja.... svaret på spørsmålet kommer tidlig i posten her, også kommer det mye rart innimellom resten... TRO kan dere gjøre i kirken! Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 En ordentelig rallybil som er satt opp for og stikke av tror jeg fint ville tatt en gatebil med 1000hk. Tenker da spesielt på en BMW M5 rally som jeg prøvde en gang. Den hadde en rekke firer med ca 240hk uten snurre. Helt sinnsykt og kjøre og en vanvittig følelse når du bikker 10 000 o/min og det bare fortsetter og dra. Bytter du gir får du et spark i ryggen som er helt herlig. Bør oppleves.Bilen var vel verdt 1,2-1,3 mill. Karosseriet var verdt max 20 000,- Denne bilen var det altså bare 240 hester i uten pustehjelp. Drømmen er og ha en sånn motor i en kjip litt ombygd 316 som hverdagsbil. Kommer helt ann på hvordan ting er satt opp. Hvor stor volum var det på den rekkefireren med 240hk? Toyota har jo en 1.6l motor med 240hk uten snurre (4A-GE TRD). Honda har er 2.0l rekkefirer med 240hk som står i serieproduserte S2000. Så må være skikkelig surt å ha brukt over 1 mill på motor når man kan få tilsvaredne til 50 000. Kan tenke meg den BMW hadde en del mer motorvoum og veier mer så ikke noe imponerende akkurat men denne rally bilen har nok en girkasse som koster mesteparten av den summen kan jeg tenke meg. Og når det kommer til spørsmålet så kommer det ann på hvordan motor som har best effektkurve, nm og hvilken motor som er lettest. Den ene motoren kan feks ha mer nm men være tyngre og da blir de ekstra nm fort ikke så mye hjelp. Motoren kan ha hjelp av avanserte ventilstyrings systemer som Vario cam plus,VVTL-i,VTEC,VANOS osv. som hjelper motoren til å yte bedre fra start til stopp i effektkurven. Så ett 100% sikkert svar er umulig å gi. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Spiller det noen rolle at motoren i seg selv er tyngre når bilene veier akkurat det samme? Sånn jeg tenker på det, så bruker en V8 normalt sett å ha et lavere maks turtall enn en R4. Så hvis ALT er helt likt, bortsett fra motoren, så ville jeg tro V8'en vil dra fra i starten, helt til man må gire, hvor R4 kan kanskje dra 1000 rpm til og da drar litt ifra igjen. Et girskift med vanlig manuell giring vil jo være rundt et halvt sekund - sekund avhengig av fører. Så kommer det igjen ann på hvor begge motorene treffer på momentkurven når man girer osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå