Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva yter best? V8 på 300hk eller Turbomotor på 300hk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"How long is a piece of string?"... som andre sier, ikke mulig å svare på. Men sånn på generellt grunnlag vil jeg gjette at de stiller nogenlunde likt... Turbo'n tar litt tid å spinne opp, men etter det bør turbobilens lettere vekt (og om bilene er like, med unntak av motor, så vil turbobilen veie mindre) gjøre at den går av med seiern. Selvsagt bare spekulasjon.

Lenke til kommentar
Men typisk er en R4 turbo motor lettere en en V8 sugemotor, men en V8 har et mye jevnere dreiemoment.

 

 

Skjønt man finner sikkert untak som bekrefter regelen.

Et populært unntak er jo chevrolets LS1 motor. 167kg klar til å starte.

 

Hvis man sammenligner en 305hk/450Nm ls1 mot f.eks en volvo rødblokk på 300hk og ca like mye moment vil 8'eren være lettest.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro turbomotoren. Har dog aldri prøvd en turbo R4 i en amerikaner, men jeg har prøvd v8 med over 300hk i en volvo 240. Det var ikke noe til og hoppe i taket av jeg tror turboen ville tatt seieren der. Men som alle andre sier her så kommer det ann på mye mer..

 

En ordentelig rallybil som er satt opp for og stikke av tror jeg fint ville tatt en gatebil med 1000hk. Tenker da spesielt på en BMW M5 rally som jeg prøvde en gang. Den hadde en rekke firer med ca 240hk uten snurre. Helt sinnsykt og kjøre og en vanvittig følelse når du bikker 10 000 o/min og det bare fortsetter og dra. Bytter du gir får du et spark i ryggen som er helt herlig. Bør oppleves.

Bilen var vel verdt 1,2-1,3 mill. Karosseriet var verdt max 20 000,-

 

Denne bilen var det altså bare 240 hester i uten pustehjelp. Drømmen er og ha en sånn motor i en kjip litt ombygd 316 som hverdagsbil.

 

Kommer helt ann på hvordan ting er satt opp.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Ja, jeg lurer da på, hva er det som sparker unna mest av disse motorene? Enkelte sier V8'ere, og andre sier turbo.

 

Har et veddemål gående, så takker for svar :)

De vil sparke unna nøyaktig like bra, forutsatt at vekt og øvrige forhold er like. Du kan komme med en lastebilmotor på 300 hk også, den vil være like rask i bilen, hvis alt annet er likt.

Lenke til kommentar
Har dog aldri prøvd en turbo R4 i en amerikaner
Det spiller jo fint liten rolle om bilen er japansk, europeisk eller amerikansk, når alt er likt :roll:

 

 

men jeg har prøvd v8 med over 300hk i en volvo 240. Det var ikke noe til og hoppe i taket av jeg tror turboen ville tatt seieren der.
Så lenge det er bremset 300hk på hjula og likt dreiemoment spiller det ingen rolle hva slags motorkonstruksjon det er, så lenge resten er likt

 

En ordentelig rallybil som er satt opp for og stikke av tror jeg fint ville tatt en gatebil med 1000hk.
Jeg tror ei romferge ville dratt fra en gatebil med 1000hk, men det er like relevant som spørsmålet "hvor mange kjøttkaker går det i ei trillebår".

 

 

vanvittig følelse når du bikker 10 000 o/min og det bare fortsetter og dra.
Fortsetter? 11-12000rpm?
Lenke til kommentar
En ordentelig rallybil som er satt opp for og stikke av tror jeg fint ville tatt en gatebil med 1000hk. Tenker da spesielt på en BMW M5 rally som jeg prøvde en gang. Den hadde en rekke firer med ca 240hk uten snurre. Helt sinnsykt og kjøre og en vanvittig følelse når du bikker 10 000 o/min og det bare fortsetter og dra. Bytter du gir får du et spark i ryggen som er helt herlig. Bør oppleves.

Bilen var vel verdt 1,2-1,3 mill. Karosseriet var verdt max 20 000,-

 

Denne bilen var det altså bare 240 hester i uten pustehjelp. Drømmen er og ha en sånn motor i en kjip litt ombygd 316 som hverdagsbil.

 

Kommer helt ann på hvordan ting er satt opp.

 

Hvor stor volum var det på den rekkefireren med 240hk? Toyota har jo en 1.6l motor med 240hk uten snurre (4A-GE TRD). Honda har er 2.0l rekkefirer med 240hk som står i serieproduserte S2000.

Så må være skikkelig surt å ha brukt over 1 mill på motor når man kan få tilsvaredne til 50 000.

Kan tenke meg den BMW hadde en del mer motorvoum og veier mer så ikke noe imponerende akkurat :p men denne rally bilen har nok en girkasse som koster mesteparten av den summen kan jeg tenke meg.

 

Og når det kommer til spørsmålet så kommer det ann på hvordan motor som har best effektkurve, nm og hvilken motor som er lettest.

Den ene motoren kan feks ha mer nm men være tyngre og da blir de ekstra nm fort ikke så mye hjelp.

Motoren kan ha hjelp av avanserte ventilstyrings systemer som Vario cam plus,VVTL-i,VTEC,VANOS osv.

som hjelper motoren til å yte bedre fra start til stopp i effektkurven.

Så ett 100% sikkert svar er umulig å gi.

Lenke til kommentar

Spiller det noen rolle at motoren i seg selv er tyngre når bilene veier akkurat det samme?

 

Sånn jeg tenker på det, så bruker en V8 normalt sett å ha et lavere maks turtall enn en R4. Så hvis ALT er helt likt, bortsett fra motoren, så ville jeg tro V8'en vil dra fra i starten, helt til man må gire, hvor R4 kan kanskje dra 1000 rpm til og da drar litt ifra igjen. Et girskift med vanlig manuell giring vil jo være rundt et halvt sekund - sekund avhengig av fører. Så kommer det igjen ann på hvor begge motorene treffer på momentkurven når man girer osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...