Gå til innhold

Hvordan er Linux i forhold til privatliv?

Anbefalte innlegg

Jeg er en trofast XP-bruker. Men i XP har man ikke særlig privatliv:

Nesten alt det du gjør blir logget. Hver gang du bruker startmenyen logges det. Hver gang du sorterer startmenyen logges det. Alle filer du åpner og bruker får en henvisning. Det samme gjelder med hva du gjør på internett, nesten alt det du gjør der også blir logget og tatt vare på. Når man sletter filer, blir de egentlig ikke slettet, osv. Men det sistnevnte gjelder kanskje for alle OS som bruker en HD.

Til XP finnes det heldigvis en del programmer som sletter slike logger og aktiviteter. Ikke det at jeg er kriminell, eller noe lignende, men jeg setter stor pris på privatlivet, slik som jeg ikke liker å ha glassvegger på huset mitt. Disse programmene sletter alle logger og det slettes også på en sånn måte at det ikke kan gjenopprettes fra HD. Jeg liker nemlig at når ting slettes, så slettes det, som når du makulerer dokumenter.

Hvordan ligger dette an i Linux generelt? Blir det logget der også, og i så fall finnes det programmer som gir deg mer privatliv på den plattformen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

linux kan installeres på kryptert partisjon. da trenger du ikke være redd for hva som samles opp, da ingen kan lese det likevel.

om du ikke tenker ta vare på data kan du også velge å bare kjøre linux fra live-cd. da lagres ingen ting på hdd. ever.

Lenke til kommentar
om du ikke tenker ta vare på data kan du også velge å bare kjøre linux fra live-cd. da lagres ingen ting på hdd. ever.
Livecd er da en del tregere enn å kjøre fra hd, og det er ikke like greit å hold systemet oppdatert.

Når man sletter filer, blir de egentlig ikke slettet, osv. Men det sistnevnte gjelder kanskje for alle OS som bruker en HD.
Litt forbehold om at jeg ikke er helt på feil jordet, så er dette fordi det kun er referansen til filen som blir slettet fra "innholdsbetegnelsen" (toc - table of content), og ikke fysisk fra hd. Da blir de clusterene som filene ligger i "flagget" som ledig, og skrives over når det blir behov for den plassen.

Mulig dette er avhengig av hva slags filsystem som benyttes.

At ting blir logget er ikke nødvendigvis negativt, kommer helt ann på hvem som har tilgang til informasjonen og hva den evt brukes til. Hvis ingen andre har tilgang til dette, så gjør det ikke annet enn å ta opp litt plass.

Lenke til kommentar

Trådstarter: Linux er åpent og gratis, noe som vil si at alle kan se hvordan det virker. Hvis det er noe du av en eller annen grunn mistenker logger eller vil se hva som "skjer" så kan du sjekke dette om du har har kunnskap nok. Noe som ikke er så lett i f.eks windows eller andre lukkede plattformer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...