Perre Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Hallo! Jeg har brukt linux nå i 3-4 måneder og har nylig gått over til Arch linux. Jeg har nå tenkt til å laste ned opera 9.5 betaen og lurer da på hvilken "versjon" av filene som skal lastes ned. På nedlastingsiden kan man velge mellom utgaver til flere av distroene (Opera 9.5 linux). Dette er noe jeg ikke helt har forstått med linux enda. Siden Ubuntu hadde Synaptic (eller hva det het) og Arch linux har pacman så er det ofte ikke behov for å laste ned programmer fra web'en. Men når dette likevel er nødvendig så er jeg ikke helt sikker på hva slags type som skal velges. Så sprøsmålet mitt er: Hva slags "versjon" av filer som jeg IKKE henter med pacman passer til arch linux? Håper noen kan hjelpe meg med dette. Kanskje jeg bare har misforstått noe grunnleggende her. Endret 29. januar 2008 av Perre Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Du laster ned kildekode og kompilerer selv, om du skal laste noe som helst. Veldig sjelden at du finner i686.tar.gz ferdigkompilasjoner av no'. Ellers, så er det veldig sjelden at du må kompilere selv. Det du ikke finner i pacman, finner du i AUR. Mens du er i gang, installer Yaourt fra AUR, som river ned grensen mellom pacman og AUR. EDIT: Men Opera er closed source, så du er avhengig av at den finnes i AUR eller pacman repos, noe det sannsynligvis er få dager etter lansering, da reposene er så bleeding edge at de ikke er testet ordentlig før de dumpes utpå..^^ EDIT2: Opera tilbyr ikke arch-kompilerte pakker. AUR har versjon 9.24-1 http://aur.archlinux.org/packages.php?do_D...ans=&SeB=nd Det finnes også en "development version" oppdatert 24. januar.. http://aur.archlinux.org/packages.php?do_D...ans=&SeB=nd Endret 29. januar 2008 av Mads-b Lenke til kommentar
Perre Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 Ah, så det er sånn det ligger an ja. Tror jeg holder meg til Yaourt da. Siden Arch er mye mer bleeding edge enn Ubuntu får jeg sikkert tak i de fleste nyeste versjonene av forskjellig programvare. Dette var noe som skuffet meg med Synaptic. Oppdateringen der hang alltid langt etter... Jaja, arch er the way to go uansett. Takk for svar! Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 opera 9.50 beta har allerede ligget en god stund i testing. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå