Gå til innhold

Hvor dårlig blir ikke native oppløsninger på LCD?

Raggis

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en trofast 19” Sony CRT som har fulgt meg i mange år. Men jeg innser at det er snart er på tide å bytte den ut. Har tittet litt på 22” og 24” LCD skjermer, skal innrømme at det frister mest med en 24” pga. størrelse og oppløsning på desktopen.

Bruken min av PC, er som for de fleste en god blanding. Dvs. vanlig Windows bruk som: internett, Office, noe bilderedigering osv.. Det blir lite film på denne, da jeg har en egen PC tilkoblet TVen som tar seg av den biten. Men det blir også en del spilling.

Og det er her min bekymring om valg av skjerm kommer inn. For å spille i native oppløsingen på en 24” (1920x1200), krever det ett monster av en maskin, i alle fall hvis man vil ha mye/maks ”eyecandy” på. Ikke det at jeg sliter med veldig dårlig maskinvare, foreløpig er den er helt grei (E6600, 8800GTX, 3GB ram). Men for maksimere ”eyecandy” på de nye spillene i 1920x1200, blir det litt svakt.

Det jeg da lurer på er hvor dårlig blir det å kjøre lavere ikke native oppløsninger i spill på disse 24”?

Er det stor forskjell imellom merker og modeller?

Endret av Raggis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En (mildt offtopic) innspill: når du skrur opp oppløsningen så går det tyngre, det er sant. Men i samme veive kan du f.eks slå ned antialiasing, siden "jaggies" er langt mindre fremtredende i høyere oppløsninger. Bare en tanke. :)

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Dette varierer stort fra skjerm til skjerm. På enkelte blir det helt uholdbart, på andre så ser alt ut som native. De fleste 24" med litt pris i ryggen kan skalere sånn at spillet vises i native oppløsning (Et område midt på skjermen), oppskalering til høyeste oppløsning med samme høyde-bredde forhold, og strekking for å bruke ele skjermen.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt en trofast 19” Sony CRT som har fulgt meg i mange år. Men jeg innser at det er snart er på tide å bytte den ut. Har tittet litt på 22” og 24” LCD skjermer, skal innrømme at det frister mest med en 24” pga. størrelse og oppløsning på desktopen.

Bruken min av PC, er som for de fleste en god blanding. Dvs. vanlig Windows bruk som: internett, Office, noe bilderedigering osv.. Det blir lite film på denne, da jeg har en egen PC tilkoblet TVen som tar seg av den biten. Men det blir også en del spilling.

Og det er her min bekymring om valg av skjerm kommer inn. For å spille i native oppløsingen på en 24” (1920x1200), krever det ett monster av en maskin, i alle fall hvis man vil ha mye/maks ”eyecandy” på. Ikke det at jeg sliter med veldig dårlig maskinvare, foreløpig er den er helt grei (E6600, 8800GTX, 3GB ram). Men for maksimere ”eyecandy” på de nye spillene i 1920x1200, blir det litt svakt.

Det jeg da lurer på er hvor dårlig blir det å kjøre lavere ikke native oppløsninger i spill på disse 24”?

Er det stor forskjell imellom merker og modeller?

Har også 8800GTX og en 24" Samsung skjerm.

Det første som slo meg er at du mer eller mindre ikke trenger AA i så høy oppløsning. 2xAA holder utmerket, mens 4x også kjører på litt mindre krevende spill.

Jo høyere oppløsning, des mindre jaggies, des midnre behov for AA.

Gikk selv fra en 17" med 1280x1024, og AA var langt viktigere for meg på den tiden. Nå er det ikke så viktig for meg om AA er på eller av.

Med 1920x1200 og 2xAA/4xAA så drar maskinen egentlig alt på maks grafikk unntatt Crysis.

WIC glir fint med 2xAA, men FPSen kan nok bli litt lav i de mest hektiske tidene.

Det er vel nesten de titlene som 8800GTX "sliter" litt med i den oppløsningen.

Alt fra Bioshock, til Fear, til oblivion går utmerket i 1920x1200 og 4xAA.

Skjermen skallerer også bra ned til 1680x1050, men nedover derifra så blir det ikke så altfor bra. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...