Gå til innhold

Jobbsøknad per e-post.

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite dilemma. Når man skriver en jobbsøknad per e-post, hvilket av disse alternativene skal man da starte søknaden med?

Hei,

Hei Kari Nordmann,

Hei Fru Nordmann,

Kjære Kari Nordmann,

Kjære Fru Nordmann,

Noen som vet en generell retningslinje man bør bruke? Er det et alternativ som jeg ikke har tatt med som nevnt over?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er vel ikke noe forskjell på hvorvidt du sender per e-post eller ikke?

Uansett sier mine erfaringer at det beste er å møte opp, og levere en skriftlig søknad, for da viser du din interesse til å møte opp, og dessuten får arbeidsgiveren et bedre intrykk av deg...

Lenke til kommentar
er vel ikke noe forskjell på hvorvidt du sender per e-post eller ikke?

Uansett sier mine erfaringer at det beste er å møte opp, og levere en skriftlig søknad, for da viser du din interesse til å møte opp, og dessuten får arbeidsgiveren et bedre intrykk av deg...

Vel, det kan jo diskuteres. Sender man søknaden per e-post så begynner man vel ikke med navn, adresse, sted osv... (eller?)

Man går vel rett på saken som jeg har gitt flere forslag til ovenfor?

Er enig at det å møte opp personlig alltid gir et godt førsteinntrykk.

Endret av knutgunnar
Lenke til kommentar
Men i dag så er det mange selskaper som kun vil ha elektroniske søknader.

I Norge har vi ikke formelle høflighetsfraser på samme måte som britisk engelsk. Har heller ikke sett noen spesielle retningslinjer for e-post. Anbefaler deg å bare bruke samme oppsettet som for formelle brev.

Her kan du lese mer og se eksempel: http://fag.utdanning.no/node/317

Ok, vanskelig å si hvordan man skal skrive en søknad per e-post. Personlig så synes jeg det ser litt merkelig ut at man skal starte e-posten med avsender i e-posten. Slik som jeg har forstått det er jo overskriften i brevet det samme som emne?

Takker uansett for innlegget. :-)

Lenke til kommentar

Yes... det var noe slikt som de to siste innleggene jeg hadde selv i tankene. Jeg sendte i går en søknad der jeg begynte med "hei, jeg søker på stillingen som...blabla" Men, etterhvert så begynte jeg å tvile litt, og ville da gjerne ha råd om hva som var korrekt. Så hvis flere mener at dette er akseptabelt når man søker så jobb via e-post, vil jeg nok fortsette med dette.

Knut Gunnar er fornøyd! :-)

Lenke til kommentar

Ein generell observasjon: det er lett å gå litt-for-mye-kompis-fella når ein brukar e-post. Ein jobbsøknad er jo eit formelt dokument der du vil presentere deg så godt som mogleg, så det kan vere greit å ta med litt av papir-formaliteten over i denne typen e-post.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...