tKila Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Jeg er totalt ny på dette, derfor dette basic spørsmålet. Har kommet meg på nett og nettverk. I PCen hvor jeg la inn FreeBSD sitter det totalt 3 disker. Den ene (En 17 Gig) sørger for OSet, men de to andre skjønner jeg ikke hvordan jeg skal mounte. Jeg vet jo ikke hva de heter? Evt. hvordan kan jeg finne de? Den som funker heter tydligvis ad0s1, men hvordan finner jeg de andre? barbara# more /etc/fstab # Device Mountpoint FStype Options Dump Pass# /dev/ad0s1b none swap sw 0 0 /dev/ad0s1a / ufs rw 1 1 /dev/ad0s1e /tmp ufs rw 2 2 /dev/ad0s1f /usr ufs rw 2 2 /dev/ad0s1d /var ufs rw 2 2 /dev/acd0 /cdrom cd9660 ro,noauto 0 0 barbara# ls Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Diskene dine ligger allerede som "devices" under /dev. "ad0" er den første disken din. De neste diskene blir altså "ad1" for disk nr.2 osv osv. Lag en mappe under /mnt på disken, kall den hva du vil. Jeg bruker i dette tilfellet "dosdisk1" Her er et eksempel: mount -t dos /dev/ad1s1 /mnt/dosdisk1 Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 17. februar 2003 Del Skrevet 17. februar 2003 Jeg er totalt ny på dette, derfor dette basic spørsmålet.Har kommet meg på nett og nettverk. I PCen hvor jeg la inn FreeBSD sitter det totalt 3 disker. Den ene (En 17 Gig) sørger for OSet, men de to andre skjønner jeg ikke hvordan jeg skal mounte. Jeg vet jo ikke hva de heter? Evt. hvordan kan jeg finne de? Den som funker heter tydligvis ad0s1, men hvordan finner jeg de andre? barbara# more /etc/fstab # Device Mountpoint FStype Options Dump Pass# /dev/ad0s1b none swap sw 0 0 /dev/ad0s1a / ufs rw 1 1 /dev/ad0s1e /tmp ufs rw 2 2 /dev/ad0s1f /usr ufs rw 2 2 /dev/ad0s1d /var ufs rw 2 2 /dev/acd0 /cdrom cd9660 ro,noauto 0 0 barbara# ls Partisjonsnummereringen står godt forklart i håndboka. Kjør 'mount -t msdos /dev/adXsY /mnt' og prøv med forskjellige X/Y-kombinasjoner mellom 0 og .. 6? ntfs-partisjoner får du ikke tilgang til. Lenke til kommentar
tKila Skrevet 17. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2003 Da får jeg: "exec mount_dos not found in /sbin, /usr/sbin: No such file or directory" ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå