Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddisken lagger, og pcen henger seg

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et problem med den nye Pcen min. Det er en Dell XPS 420. Vista'en ligger på en harddisk som jeg fikk med pcen. En 500gb fra Samsung.

Det virker inniblandt som harddisken "lagger".

Den velkjente "lese" lyden, den lagger med 1 sekunds mellomrom.

Skal jeg ringe Dell og høre hva feilen kan være? Kan feilen være Vista? Kan feilen være at harddisken rett og slett ikke klarer å kjøre Vista rett fra en så stor harddisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-rOwOH6vg
Hei.

Har et problem med den nye Pcen min. Det er en Dell XPS 420. Vista'en ligger på en harddisk som jeg fikk med pcen. En 500gb fra Samsung.

Det virker inniblandt som harddisken "lagger".

Den velkjente "lese" lyden, den lagger med 1 sekunds mellomrom.

Skal jeg ringe Dell og høre hva feilen kan være? Kan feilen være Vista? Kan feilen være at harddisken rett og slett ikke klarer å kjøre Vista rett fra en så stor harddisk?

Dette virker som et problem som er vanskelig å stille en diagnose på.

Det er nok ikke vista i seg selv som er problemet. Du skal kunne kjøre windows fra en så stor disk som du vil, uten at dette skal utgjøre et problem.

Det virker som om dette kan være et problem som oppstår når et program eller en prosess i windows bruker opp alle resursene til pc`en. Jeg ville ringt til Dell support bare for å høre med dem hva de mener kan være problemet. Kunne tenke seg at det ville bli løst ved en oppryddig i installerte programmer, drivere og de prosessene windows startet.

Hvis du ikke vet hvordan dette kan gjøres, kan faktisk det enkleste være å reformatere pc`en med den recovery disken som du fikk med fra Dell??

(Hvis harddisken din er delt opp i to partisjoner, hvor Windows ligger på den ene og det du vil ta vare på ligger på den andre, vil du kun miste det som ligger på windows disken ved en eventuell recovery.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Sjekk på enhetsbehandlng om IDE/ATA/ATAPI kontrollerne dine står på riktig...

Se på Primær Ide og Sekundær Ide Kanal og så g på avanserte instillinger. Står det PIO mode der så skjønner jeg det. Har hatt samme problem selv. De skal stå på DMA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...