Gå til innhold

Feil ved oppstart fra CD/DVD

Anbefalte innlegg

Ønsker å starte opp fra DVD for å installere nytt operativsystem. Har akkuratt kjøpt en gammel Mac for å bruke som filserver og ønsker å installere OSX 10.4.8 fra DVD. Dette bildet som jeg har lastet opp kommer når DVD starter opp (har prøvd med 2 andre DVD´er også).

Maskinen har følgende specs:

PowerMac G4 Quicksilver

867Mhz

1.12 Gb minne

OSX 10.3.9

Hva kan jeg gjøre?

post-151791-1201594847_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som regel er kernel panic et resultat av hardwarefeil, type hovedkort o.l.

Derfor ville jeg startet opp det gamle operativsystemet, om det er mulig og få tak i Tech Tool og kjøre dette for diagnostikk. Eventuelt ta med maskinen til Eplehuset/Humac og spørre pent om de kan kjøre diagnose på den! :)

Lenke til kommentar

Fant ut av problemet.

Tydeligvis var begge installasjons-DVD´ene jeg hadde dedikert til MacBook Pro og den andre til MacBook. Dvs at de er låst til denne type maskiner.

Har nå fått bestilt OSX 10.5 og det gikk fint å installere.

På nyere maskiner viser det seg at oppstarten går, men man får ikke lov å installere. På eldre maskiner som G4, vil man nok få en Panic Kernel istede - rart, men dette var tilfelle på min G4 Quicksilver.

Lenke til kommentar
Det gir jo egentlig mening, når du sier det :)

Fortsatt litt merkelig at man får Kernel Panic på eldre maskiner, men er vel ikke noe å gjøre med det, skulle jeg tro. Bra du fant ut av det i hvertfall!

Det er vel ikke så merkelig? CD-en er beregnet for en annen arkitektur, så når maskinen prøver å boote fra den så går ikke det og det resulterer i kræsj. Det står jo i klartekst i feilmeldingen: "Unable to find driver for this platform: powermac3,5"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...