Gå til innhold

"Windows 7" klar i 2011?

Anbefalte innlegg

Dette er dine meninger, nettopp fordi du har Mac selv. Dette blir bare dumt å høre på.

Jepp.. Det er mine meninger.. Et forum er her for å diskutere (diskusjon.no). Gi litt mer utfyllende svar når du skal kritisere noen. Blir ihvertfall bare dumt å lese på når noen kun kommenterer med en setning om hvor dum forrige post var. Jeg liker Mac. Så klart fordi jeg har det selv. Jeg skiftet fra Windows til Mac/Linux fordi jeg ville prøve noe nytt og har finni ut at det funker bedre for meg. Sorry if that offends you.

Ja, og det er nettopp fordi jeg er lei av å gjenta meg selv gang på gang til Mac-fans. Jeg har selv hatt Mac, og erfaringene mine er forskjellige. OS X har helt klart sine svakheter, og jeg sier ikke med dette at Vista ikke har det, bare så det er sagt.

Men det med at du sier at Windows 7 ikke blir spesielt mye bedre, bare nyere og mer moderne. Det er i mine øyne en påstand uten rot i virkeligheten. Du dømmer mao. før du ser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Viss PC-en hennes har ca samme specs som din, så er den faktiks ca like raskt også. Noe annet ville vært veldig rart. Så jeg ville sjekket om det var noe galt på PC-en hennes, manglende/dårlige drivere nedkjørt OS eller lignende.

Vet ikke om det stemmer men mange hevder jo at hovedkortene Intel produserer for Apple er raskere, har kortere kretsbaner osv. Fordi de bare er tilpasset en type prosessor, og ikke trenger å følge standarder slik annen hardware gjør. Noe som gjør at Intel kan designe hardware for apple som er bedre enn tilsvarende MS. Prossesor tester type super-pi viser jo i hvertfall at Mac-Pro er marginalt raskere en tilsvarende arbeidstasjon pcer med lik prossesor. Noe skyldes kanskje at Mac Pro bruker et eget minne som bare finnes i servere og sun arbeidstasjoner, men dette skal vel ikke ha så mye å si for Super-pi.

Det er nok bare "bullshit".

Er jo ikke Intel som designer de fleste hovedkort engang, det er jo produsenter som ASUS, Abit osv..

Det er nå hvert fall kliss like prosessorer som sitter i MacBook, som i en Dell maskin.

Tror ikke det er noe "spesielt" med Mac maskiner, det er nok heller en gammal myte.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det stemmer men mange hevder jo at hovedkortene Intel produserer for Apple er raskere, har kortere kretsbaner osv. Fordi de bare er tilpasset en type prosessor, og ikke trenger å følge standarder slik annen hardware gjør. Noe som gjør at Intel kan designe hardware for apple som er bedre enn tilsvarende MS. Prossesor tester type super-pi viser jo i hvertfall at Mac-Pro er marginalt raskere en tilsvarende arbeidstasjon pcer med lik prossesor. Noe skyldes kanskje at Mac Pro bruker et eget minne som bare finnes i servere og sun arbeidstasjoner, men dette skal vel ikke ha så mye å si for Super-pi.

Stemmer det. Husker ikke hvem nettside det var, men det var en test hvor de fant ut at den laptopen som kjørte Vista best var en MacBook Pro. Apple har et tett samarbeid med Intel som jeg er overbevist om at gjør Mac maskinene raskere. F.eks. til MacBook Air så fikk Apple Intel til å lage stadig mindre og mindre komponenter helt til de avar fonøyd. Det er et tett samarbeid som gir bedre maskiner.

Lenke til kommentar
Viss PC-en hennes har ca samme specs som din, så er den faktiks ca like raskt også. Noe annet ville vært veldig rart. Så jeg ville sjekket om det var noe galt på PC-en hennes, manglende/dårlige drivere nedkjørt OS eller lignende.

Det er uansett snakk om marginale forskjeller som ikke er mulig å merke i praksis av en bruker. Viss en PC er mye tregere enn en mac med ca samme specs, så tyder det på at noe er galt en plass.

Lenke til kommentar
Jeg syntes Microsoft burde slutte med alt dette tullet de holder på med.

De skal jo komme med sine egne løsninger på alt.

Vi har iPod, så kom Zune. Vi fikk YouTube, så kom jaggu Microsoft med sin egen vri av det og.

Vi har Flash, nå kommer Microsoft med Silverlight

Kan de ikke kuttet ut med alt det halvhjertede tullet?

De burde fokusere mye mer på Windows, og ikke alt annet mulig "piss".

Kan ikke si at jeg er fornøyd med nesten noe av disse "applikasjonene" Microsoft har prøvd seg på.

Det er stortsett Visual Studio, Office, Live Messenger og Windows jeg bruker.

Er faktisk utrolig enig med deg, burde jeg kanskje ikke irritere meg over MS sine dårlige valg som eplegutt. Men ut i fra et nøytralt perspekt, MS bør helt klart satse på kjerneommerådene sine, i stede for å prøve konkurere med nesten hele elektrobransjen på det de forskjellige produsentene er best på. Hvis MS ikke satser på å forsvare OS og Office kan de fort ende med å tape også det.

Det er vel stort sett bare Steve Balmer som tror MS, kan lage: En MP3 spiller som kan ta over for iPod i popularitet atpåtill med å kjøpe en avdanka japansk modell (et marked som foresten er i ferd med å forsvinne), En søkemoter som kan konkurere med google, videotjenester som kan konkurere med youtube/google, spiller maskiner som kan bli like domminerende som Sony sin, standarder som kan konkurere med flash (som kanskje skal være windows eksklusivt da). Ideen om at MS skal kunne stenge andre OS ut av markedet ved å skape lukkede webstandarder er en kamp som er tapt, nesten 20% av amerikanske hjemmebrukere kjøper i dag OS X typiske webunderholdnings tjenester er rettet mot hjemmebruker, og det å tro at leverandørene vil godta standarder som stenger 20% av målgruppen ute er naivt.

Steve Balmer er en mann som mangler all dynamikk, og evne til å se landskapet rundt seg, sånn sett den absolutte motsetningen av Steve Jobs (og kanskje også Bill Gates). Hvis MS skal komme på rett kjøl bør de snarest skaffe en ny ledelse, og ikke Monkey man. Noen vi kanskje si at MS jo er en gigant og det ikke er noen fare, men de fleste selskaper som gjør det dritt innser jo i ettertid at det var de strategiske valgene som de gjorde for 10 år sidene som førte til at alt går galt. MS tar i dag en del valg som kommer til å analyseres som Steve Balmers sin katastrofale ledelse når de blir sett tilbake på om 10-15 år. Feks hvorfor tar man avstand fra Google og lar de gå i nære alianser med deres største konkurent på OS markedet, innser man ikke at Google alltid vil være der, og at man ikke kommer noen vei ved å ha fiendskap med dem, eller forsøke å vinne over dem på deres domene.

Google hadde byttet sammarbreidet med Apple ut med MS på dagen hvis Steve Balmer ikke hadde hvert så fiendtlig innstilt, selv den "idealistiske" gjengen i google skjønner at det er langt mer å hente på å samarbeide med det enorme MS. Google har akkurat det MS trenger, Google er et av de kuleste selskapene i the valley for tiden, og får de kuleste og flinkeste nerdene. De har et intelektuelt miljø hvor nye tanker florerrer og det inviteres akademikere til å spre innspirasjon og holde foredrag ved jevne mellomrom. Det er ikke mer enn noen valg og andre mål og en ny ledelse som skal til for å snu ting for MS, før 97 var feks. Apple et av de kjippeste stedene man kunne jobbe i the valley, det var sett på som midlertidige jobber i et selskap uten visjoner som bare ventet på å dø, før man fikk noe annet.

I dag har enhver ledig stilling i Apple fullt av søkere, som gjerne viser fram Apple tatoveringer og t-shirts i håp om å få jobb. Leste et intervju som var på en rekke intervjuer i Apple, og aldri fikk jobb selv om hun viste eple tatovering hver gang. Helt til hun ble fortalt at det er en lang rekke søkere som viser tatoveringer på jobb intervjuene hver gang, og apple ansetter konsekvent ikke disse uansett hvor god CVen er fordi de ønsker dyktige søkere og ikke bare fans (apple er overbevist om at alle blir fans innen en uke likevel). Så fort hun dekket til tatoveringen fikk hun jobb som programmerer i Apple.

Lenke til kommentar

sannsynlig hendelse: "Ny versjon av windows kommer i 2009. MS annonserer/bekrefter ryktene slik at de ødelegger salget av Vista, samtidig som de gir Linux utviklere og Apple en liten dytt i baken slik at de jobber enda hardere med å lage noe bra for å konkurrere"

Ny Windows kommer når det kommer, og MS sier ikkeno før de er klare for å dele det med resten av verden.

Lenke til kommentar
Hvorfor går dere ut i fra at Windows 7 kommer til å krever mer enn Vista? Vil tro Microsoft tar hensyn til Vista-kritikken, og kommer med et os som krever mindre maskinvare.

HVA får deg til å tro at MS bryr seg om slikt?. De har elendige testrutiner "in-house" (tenker da på bla. Win. ME).

Muligens de klarer å optimalisere, slik at Windows 7 kommer til å ha systemkrav som er proposjonalt med det man får, men jeg tviler på at det kommer til å kreve MINDRE enn Vista. All historikk sier det motsatte (i allefall i Microsoft leiren, hvordan det er med linux vet jeg ikke).

Mulig Microsoft bygger det opp "med vilje" slik at "en del OS-plattformer" bruker ekstra mye ressurser. For så en gang å lansere "ett slankere" OS i framtiden, for da ville de ihvertfall ha bygget seg opp nok å gå på, for å kunne si at: "de" har laget ett mye mer effektivt OS, som benytter mye mindre ressurser en før, blah blah.. blah..

Endret av G
Lenke til kommentar
Det er jo bare naturlig å fortsette over til 64-bit. rundt 2016-2020 så kommer nok 128-bit etc. Dos var vel 8-bit og 16 bit kom vel med win98, eller kanskje tidligere..? vi får vel behov for 128-bit når vi skal over 16GB ram er det vel...

Det fins nok mange større datamaskiner allerede i dag som har mer enn 16GB RAM. Så det er slettes ikke nødvendig med 128-bits OS ;)

Ifølge kalkulatoren min blir kan man med 64-bits minneadressering støtte opptil: 2^64 = 18446744073709551616 = 16777216 TB

Nå skal jeg ikke drite meg ut med noen sånne "vi trenger ikke mer enn..." påstander i ekte Bill Gates-stil, men jeg tror likevel det vil ta lang tid før vi trenger så mye RAM som jeg regnet ut over :)

Vista bruker ressursene tilgjengelig for å utnytte kapasiteten til dataen. dersom et spill eller program trenger ressurser, så frigir vista det for å prioritere programmene, de mere moderne maskinene i dag, og spesiellt de som kommer fremover yter BEDRE med vista en xp...

Ingen moderne OS lar minne ligge ubrukt. Det som ikke brukes av kernel eller programmer, benyttes til caching. Vista er på ingen måte noen revolusjon her.

16 Gigabyte "grensen" er kunstig, ja. De har bare valgt å nytte seg av 16 Gigabyte på hovedkortet f.eks. Hva angår OS'et er jeg ikke sikker på. F.eks. hva er utnyttelsen på WinXP 64-bit, Vista 32-bit, Vista 64-bit, Linux 32-bit, Linux 64-bit, og nå når Mac OSX sniker seg over på PC-hardware så kan en gjerne ta med den også? Spørsmålet mitt koker ned til om de nevnte bit-størrelsene er hva de sier, altså om disse forskjellige OS-utgavene faktisk benytter hele størrelsen? Endret av G
Lenke til kommentar
sannsynlig hendelse: "Ny versjon av windows kommer i 2009. MS annonserer/bekrefter ryktene slik at de ødelegger salget av Vista, samtidig som de gir Linux utviklere og Apple en liten dytt i baken slik at de jobber enda hardere med å lage noe bra for å konkurrere"

Ny Windows kommer når det kommer, og MS sier ikkeno før de er klare for å dele det med resten av verden.

Mulig det "med å jobbe enda hardere for å konkurrere" kan passe på Apple, men Linux tror jeg "tikker jevnt og trutt" videre uanfektet om hva konkurransesituasjonen med Microsoft måtte være. Noen som er uenige?

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvorfor detta skulle ødelegge for Vista.

Ingen tidligere Windows versjoner har blitt "ødelagt" når Microsoft har annonsert nye versjoner av Windows

Lenke til kommentar
Jeg syntes Microsoft burde slutte med alt dette tullet de holder på med.

De skal jo komme med sine egne løsninger på alt.

Vi har iPod, så kom Zune. Vi fikk YouTube, så kom jaggu Microsoft med sin egen vri av det og.

Vi har Flash, nå kommer Microsoft med Silverlight

Kan de ikke kuttet ut med alt det halvhjertede tullet?

De burde fokusere mye mer på Windows, og ikke alt annet mulig "piss".

Kan ikke si at jeg er fornøyd med nesten noe av disse "applikasjonene" Microsoft har prøvd seg på.

Det er stortsett Visual Studio, Office, Live Messenger og Windows jeg bruker.

Er faktisk utrolig enig med deg, burde jeg kanskje ikke irritere meg over MS sine dårlige valg som eplegutt. Men ut i fra et nøytralt perspekt, MS bør helt klart satse på kjerneommerådene sine, i stede for å prøve konkurere med nesten hele elektrobransjen på det de forskjellige produsentene er best på. Hvis MS ikke satser på å forsvare OS og Office kan de fort ende med å tape også det.

Det er tydelig at dere begge to er apple fanatikere og baserer deres logik og argumentering på fantasi istedenfor fakta.

Først og fremst så er ikke Ms bare windows og office, det har over 150 programmer som det aktivt videreutvikler.

Win og office er det største, og enhver våken person har jo fått med seg at Ms "Forsvarer" de som du sier.

En annen ting.

Hvorfor jubler alltid dere når noen kommer med et program som tar opp konkuransen med et Ms produkt, mens når Ms kommer med et program som tar opp konkuransen med noen så er det plutselig bare idiotisk.

Det er en hyklerisk tankegang, all konkuranse er bra, spesielt for brukeren.

Bare se på Ms office sin utvikling etter OpenOffice kom.

Det er vel stort sett bare Steve Balmer som tror MS, kan lage: En MP3 spiller som kan ta over for iPod i popularitet atpåtill med å kjøpe en avdanka japansk modell (et marked som foresten er i ferd med å forsvinne), En søkemoter som kan konkurere med google, videotjenester som kan konkurere med youtube/google, spiller maskiner som kan bli like domminerende som Sony sin, standarder som kan konkurere med flash (som kanskje skal være windows eksklusivt da). Ideen om at MS skal kunne stenge andre OS ut av markedet ved å skape lukkede webstandarder er en kamp som er tapt, nesten 20% av amerikanske hjemmebrukere kjøper i dag OS X typiske webunderholdnings tjenester er rettet mot hjemmebruker, og det å tro at leverandørene vil godta standarder som stenger 20% av målgruppen ute er naivt.

Ipoden er populær og tjener penger.

Youtube er populært, og hjelper Google tjene penger.

Ms er ikke det eneste selskapet som prøver å få et inpass på disse markedene.

Ms er faktisk inteligent nok til å vite at man kan ikke stå trygt på et bein, derfor prøver de hele tiden å komme inn i nye markeder for å få flere inntjenings årer som er uavhengige fra hverandre, slik at Ms ikke går "belly up" om folk sluttet å kjøpe Windows.

Og nå bør ikke Eple folkene komme her å snakke om lukkede standarer, Apple er nå verstingen på å låse folk til OS`et sitt.

Konkurenten til Flash heter Silverlight, og støtter nesten alle de største browserene idag, inkludert safari (Opera kommer senere), Og kommer til linux under navnet Monolight.

Og .Net Frameworken 2.0 er vel ute til Linux i en beta...

Og hva er en OSX typisk webunderholdnings tjeneste?

Kan du ærligtalt noe om data?

Steve Balmer er en mann som mangler all dynamikk, og evne til å se landskapet rundt seg, sånn sett den absolutte motsetningen av Steve Jobs (og kanskje også Bill Gates). Hvis MS skal komme på rett kjøl bør de snarest skaffe en ny ledelse, og ikke Monkey man. Noen vi kanskje si at MS jo er en gigant og det ikke er noen fare, men de fleste selskaper som gjør det dritt innser jo i ettertid at det var de strategiske valgene som de gjorde for 10 år sidene som førte til at alt går galt. MS tar i dag en del valg som kommer til å analyseres som Steve Balmers sin katastrofale ledelse når de blir sett tilbake på om 10-15 år. Feks hvorfor tar man avstand fra Google og lar de gå i nære alianser med deres største konkurent på OS markedet, innser man ikke at Google alltid vil være der, og at man ikke kommer noen vei ved å ha fiendskap med dem, eller forsøke å vinne over dem på deres domene.

Steve Jobs er den mest arogante K*dden som finnes (med unntak av Bono), men han er smart, og han kan buisness.

Det kan Steve Jobs også, og å ha en pisse konkuranse om hvem av disse som er "Best" er helt meningsløst.

Begge vet hva de gjør, og kommer sikkert til å gjøre en fortsatt bra jobb fremover.

Ms kommer til å samarbeide med den de tror de kommer til å tjene mest penger på, og akkurat nå tror de vel at det er mest penger å tjene om Google går konkurs, samme innstillingen som Yahoo har.

Google har et problem nemelig, de har kun en ting de tjener penger på, WebReklame.

Og den tjener de godt på, men om bunnen skulle falle ut av søkemarkede eller WebReklame markede er Google Historie.

Og Google vet dette, fordi det har skjedd med mange selskaper før i tiden, selskaper som har vært så store som Intel og Ibm har forsvunnet fordi de hadde satset alt på et kort.

Det Google holder på med er å finne andre markeder å tjene penger fra, og som jeg har lest jobber de hardt for å få det til.

Men innen de klarer det så må Google være påvakt slik at det ikke kommer noen som kan ta markede fra de, noe som Microsoft og Yahoo prøver på.

Men om Google klarer det, så vil sikker Ms samarbeide med Google i fremtiden om de kan tjene penger på det.

Bare se på historien mellom Ms og IBM, full av faenskap og sammarbeid.

Google hadde byttet sammarbreidet med Apple ut med MS på dagen hvis Steve Balmer ikke hadde hvert så fiendtlig innstilt, selv den "idealistiske" gjengen i google skjønner at det er langt mer å hente på å samarbeide med det enorme MS. Google har akkurat det MS trenger, Google er et av de kuleste selskapene i the valley for tiden, og får de kuleste og flinkeste nerdene. De har et intelektuelt miljø hvor nye tanker florerrer og det inviteres akademikere til å spre innspirasjon og holde foredrag ved jevne mellomrom. Det er ikke mer enn noen valg og andre mål og en ny ledelse som skal til for å snu ting for MS, før 97 var feks. Apple et av de kjippeste stedene man kunne jobbe i the valley, det var sett på som midlertidige jobber i et selskap uten visjoner som bare ventet på å dø, før man fikk noe annet.

Tja...

Jobs klarte å redde Apple, det er det ingen tvil om.

Men nå er vel ikke Ms uten visjoner, og det "Kuleste" stede å jobbe nå er vel på Facebook.

Alle de tre stedene der er vel intelektuele miljøer og fete steder å jobbe på.

Du vet, bare fordi et av de selskapene har hatt besøk av 60 minutes, så betyr ikke det at det er det beste stede å jobbe.

I dag har enhver ledig stilling i Apple fullt av søkere, som gjerne viser fram Apple tatoveringer og t-shirts i håp om å få jobb. Leste et intervju som var på en rekke intervjuer i Apple, og aldri fikk jobb selv om hun viste eple tatovering hver gang. Helt til hun ble fortalt at det er en lang rekke søkere som viser tatoveringer på jobb intervjuene hver gang, og apple ansetter konsekvent ikke disse uansett hvor god CVen er fordi de ønsker dyktige søkere og ikke bare fans (apple er overbevist om at alle blir fans innen en uke likevel). Så fort hun dekket til tatoveringen fikk hun jobb som programmerer i Apple.

Ja....

Med andre ord, Apple sine rekruterings folk er så teite at de faktisk ikke klarer å se forbi en tatoering om søkeren er kvalifisert?

Hu er den samme personen etter ansettelsen som hun var før, og en ekte rekruterings person ville sett på CV`en, om det er fans er det bare en ekstra bonus. (lettere å forhandle seg frem til en mindre lønn :p )

Men inlegget til begge dere to er så fullt av tull at jeg gidder ikke å skrive mere.

Fanboys som dere bryr dere lite om virkeligheten og fakta, så det kommer vel mere tull fra dere seinere.

Lenke til kommentar
Han skrev mye rart...

Det jeg skreiv var helt og holdent min personlige mening.

Jeg eier ingen Mac, er overhode ingen "Apple fanboy", fikk meg nettopp en iPod Touch, og det er den nærmeste jeg har vært et Apple produkt noen gang. Jeg er ingen stor fan av iTunes eller Apple sine andre proprietære løsninger.

Eller det faktum at de skal ha penger for en Touch oppdatering.

Og siden når har jeg klaget hver gang Microsoft har kommet med et godt program?

Det har jeg aldri gjort, jeg stor koser meg alltid når det kommer et godt program på markedet.

Og selv syntes jeg Microsoft har en del gode programmer og applikasjoner, men samtidig så prøver de å komme med sine egne løsninger på absolutt alle felt og 80% av det de kommer med feiler jo, da de rett og slett kopierer et eksisterende produkt og kommer med en sin egen dårlig versjon av det.

Jeg syntes heller Microsoft skal fokusere på det som er deres kjerne områder, og det de klarer best, istedenfor å kaste bort ressurser til å komme med alle slags mulig dårlige kopier av allerede eksisterende programmer og applikasjoner.

Om jeg er en så voldsomt "Apple FanBoy", hvorfor har jeg alltid kjørt Windows, Microsoft Office, Windows Live Messenger osv da..?

Har ikke engang vurdert å erstatte den Microsoft softwaren jeg innehar.

Men du kan da ikke oppriktig mene at Microsoft ikke kommer med mye tull?

De gjør jo alt for å ha et monopol på alle fronter.

For meg høres du mye mer ut som en "Microsoft fanboy", enn jeg syntes verken jeg eller "modin" hørtes ut som "Apple fanboys".

Lenke til kommentar

Du har helt rett tjomi jeg kan ikke kjempe mye om data (jeg bruker tiden på kunst, kultur, film, studier og akadedemisk arbeid osv.), dette med OS X webunderholdningstjeneste skyldes foresten en komma feil. Det jeg mente var at blandt hjemmebrukerne som nok er primærbrukerne av Flash basserte tjenester er andelen av andre OS enn windows i det amerikanske markedet såpss høy, slik at en Windows only standard vil aldri slå igjenom. Da dette vil stenge opp mot 20% av brukerne ute av markedet, noe som vil gjøre at de som selger tjeneste ikke vil velge standarden. Men hvis det som du sier er en standard fra Microsoft som er åpen for alle OS og den har noe som gjør den bedre enn flash ønsker jeg den selvsagt velkommen, for meg er det viktigst med de beste standardene og er den best og tilgjengelig for alle potensielle kunder vil markedet omfavne den.

Jeg antar foresten at du jobber for Microsoft her på forumet, siden nesten alle dine innlegg er postet i kategorien Microsoft. Jeg tror du missforstår, jeg er nok ikke så ureflektert at jeg har noen personlige følser i mot Microsoft, noe du tydligvis tolker det som. Mitt poeng var at jeg ser det som litt problematisk at Microsoft satser så mye på nye konsepter uten for kjernevirksomheten, når det er tydelig at de taper markedsandeler på kjerneommerådene sine. Ut i fra historiske eksempler fra andre bransjer hvor selskaper som har hvert giganter innenfor et marked har begynt og satse på, for mange andre markeder har fokuset ofte forsvunnet og hele selskapet har veltet. Et eksempel man kan trekke fram er legokonsernet, som var giganter på byggeklosser, men har falt helt sammen etter at de satset på nye industrier som som markedet for leker rundt filmer, dataspill, osv. osv. I dag er legokonsernet i krise og måtte selge unna alt annet enn kjernevirksomheten byggeklosser, til og meg legolandene som de har hatt i flere årtier måtte selges, og dominansen på markedet for byggeklosser var ikke hva den en gang var.

Synes det er temmelig respektløst å henge meg ut som fanboy, når jeg reagerer på at et selskap har innført produkter på en masse markeder hvor de i mange tilfeller har under 10% markedsandeler. Hvis man er inne på nok markeder der man er en mindre aktør (noe som vil føre til høye utviklingskostnader i forhold til inntekter (da disse ofte er like om man selger 10.000 eller 10 millioner produkter)) så kan dette før eller siden velte Microsoft konsernet økonomisk ingen selskaper er usårbare selv ikke Microsoft. Et annet problem er at det å ha produkter på en rekke andre markeder enn det man primært driver med kan svekke visjonen og utviklingen av Office og Windows. Selv har jeg ikke noe mer i mot Microsoft enn noen andre selskaper, de lager verdens beste programmer på de feltene de driver med.

Jeg er like skeptisk til Apple forsøk på å etablere seg på stadig flere markeder, en del produkter som virker litt ufunksjonelle og er mer preget av vi lager det fordi vi kan, og desuten en del pro apps fra apple som forsøker å konkurere med Adobe men som helt klart ikke er gode nok. Her viser Microsoft langt mer klokskap enn Apple, da det faktisk ikke forsøker å lage direkte konkurenter til Adobe programmer, og innser at innen bildebehandling, grafisk design og deler av videoarbeidet, er Adobe de facto standard og ethvert forsøk på konkurerende produkter vil ikke bli tatt i mot av fagmiljøet (et miljø som jeg kjenner såpass mange som er i, at jeg kan si at de er svært nøye med hvilke programmer og hardware utstyr de bruker). Internt er det ofte et kameramerke som gjelder, en produsent av tegnebrett, en serie med software osv. selv om alternative produsenter ofte lager like gode produkter.

Lenke til kommentar
Men du kan da ikke oppriktig mene at Microsoft ikke kommer med mye tull?

De gjør jo alt for å ha et monopol på alle fronter.

Det vitner om en viss overvurdering av egen evne, det at de søker monpol forstår jeg og er noe enhver god leder bør gjøre. Men at de går inn i opptil ti nye markeder på en gang og tror de kan erobre alle, når flere av markedene har sterke aktører som nærmest har monopol på disse er naivt. Microsoft burde satse på et nytt marked i tillegg til kontor og OS hvor de kan sies og ha monopol. Klarer de å vinne dette markedet kunne de tatt enda ett osv. I dag forsøker man, å konkurere mot: Google som er en monopolist på en rekke felter, Sony som har enorme markedsandeler og et gigankonsern i ryggen, Apple som nærmest har monopol på nettsalg av av film og musikk og har monopol på det man kan kalle lifestyle segmentet innen portable musikkspillere. Hvorfor konsernet i stede ikke bestemmer seg for feks å knuse Apple, deretter Sony og så til slutt Google, for alle på en gang er vel litt vel mye for Microsoft.

Strategien minner jo til en viss grad om stategien til han som forsøkte å erobre både Frankrike og Russland på en gang, og vi husker jo alle hvordan det gikk. Det rette hadde jo hvert å spillt dem opp mot hverandre og endt opp med å herske over begge til slutt. Dette hadde ikke hvert noe problem å spillt vesten opp mot det kommunistiske Russland heller hvis man hadde hvert litt mer stategisk.

Lenke til kommentar
Jeg ser egentlig ikke det negative med at operativsystemet bruker litt ressurser.

Om det fører til bedre ytelse osv, hva er så negativt da?

Jeg har da ikke en Core 2 Duo E6600 og 4GiB RAM til pynt?

Gjør meg ingenting om operativsystemet bruker 2GiB RAM og ikke 500MB RAM.

Det er ikke alle som gidder/har råd til en sånn maskin, men alikevel har lyst til å bruke den til spill o.l. Hvis OS'et tar opp masse resusser så blir det vanskelig å spille på en "standard" maskin for mannen i gata.

tja, jeg liker linux, 100 mb minne forbruk, og ja, man kan fint greie å bruke 2-3 gb heeelt fint.

Vista preinstallert på en hp laptop bruker nesten 1GB IDLE!, altså ikke noen programmer som bruker åpnet. tja, er dette ønsket ? haha, nei :p

Vista reagerer tregt, oppdatert utsene er greit, men tja, at det skal kunne hakke med winamp oppe i 1920x1080 er DRØYT, jeg drar compiz på samme oppløsning med Quakewars i windowed med max settings fint :p

Jeg håper windows 7 kan oppdatere mitt spill os, Windows kommer ikke til å fungere til arbeids stasjon i mine øyne, laptoppene mine = linux(ubuntu med KDE/gnome) spørs på specs.

det er fine med linux, skalerbart, har man dårlig pc, velg hva du vil ha, det er nå da enklere med fedora core og madriva ETC. men ubuntu er lettere ;)

Lenke til kommentar
Det jeg skreiv var helt og holdent min personlige mening.

Jeg eier ingen Mac, er overhode ingen "Apple fanboy", fikk meg nettopp en iPod Touch, og det er den nærmeste jeg har vært et Apple produkt noen gang. Jeg er ingen stor fan av iTunes eller Apple sine andre proprietære løsninger.

Eller det faktum at de skal ha penger for en Touch oppdatering.

Da Ber jeg om unskyldning for at jeg kalte deg det.

Jeg var nok litt rask i svingen og og gjorde en feil.

Du har helt rett tjomi jeg kan ikke kjempe mye om data (jeg bruker tiden på kunst, kultur, film, studier og akadedemisk arbeid osv.), dette med OS X webunderholdningstjeneste skyldes foresten en komma feil. Det jeg mente var at blandt hjemmebrukerne som nok er primærbrukerne av Flash basserte tjenester er andelen av andre OS enn windows i det amerikanske markedet såpss høy, slik at en Windows only standard vil aldri slå igjenom. Da dette vil stenge opp mot 20% av brukerne ute av markedet, noe som vil gjøre at de som selger tjeneste ikke vil velge standarden. Men hvis det som du sier er en standard fra Microsoft som er åpen for alle OS og den har noe som gjør den bedre enn flash ønsker jeg den selvsagt velkommen, for meg er det viktigst med de beste standardene og er den best og tilgjengelig for alle potensielle kunder vil markedet omfavne den.

Som er mitt poeng.

Du hadde en personlig mening og konklusjon som var basert på feil informasjon, og som du så ytret som om det var riktig.

Og Da må du venne deg til å bli korrigert.

Jeg antar foresten at du jobber for Microsoft her på forumet, siden nesten alle dine innlegg er postet i kategorien Microsoft. Jeg tror du missforstår, jeg er nok ikke så ureflektert at jeg har noen personlige følser i mot Microsoft, noe du tydligvis tolker det som. Mitt poeng var at jeg ser det som litt problematisk at Microsoft satser så mye på nye konsepter uten for kjernevirksomheten, når det er tydelig at de taper markedsandeler på kjerneommerådene sine. Ut i fra historiske eksempler fra andre bransjer hvor selskaper som har hvert giganter innenfor et marked har begynt og satse på, for mange andre markeder har fokuset ofte forsvunnet og hele selskapet har veltet. Et eksempel man kan trekke fram er legokonsernet, som var giganter på byggeklosser, men har falt helt sammen etter at de satset på nye industrier som som markedet for leker rundt filmer, dataspill, osv. osv. I dag er legokonsernet i krise og måtte selge unna alt annet enn kjernevirksomheten byggeklosser, til og meg legolandene som de har hatt i flere årtier måtte selges, og dominansen på markedet for byggeklosser var ikke hva den en gang var.

Faktisk så er flesteparten av mine innlegg i underkategorien Microsoft i spill kategorien.

Har en 360, og forumet herpå er en av det bedre plassene å snakke om spill på.

Men jeg jobber nok ikke for Ms (Men kjenner en som gjør det), Microsoft Norge har bare rundt 200 ansatte, og de driver så og si nesten bare med markedsføring til bedrifter. (Det sa han som jobber i Ms til meg)

Men jeg er vinklet mot Ms, men ikke til den grad at du kan kalle meg en fanboy.

Mye pga at jeg bruker mye av softwaren demmes som jeg personlig synes er best (.Net med C#), og den støtten Ms gir og miljøet de skaper for utvilkere.

Og igjen tar du Feil.

Lego konsernet kom nær konkurs fordi de kun hadde vanlig lego.

Og da salget av lego begynte å dale i 96 tjente ikke konsernet penger.

Men de reddet seg pga. at det bransjet ut i andre markeder, med produkter som Bionicle, dataspill, og andre lego produkter rettet mot forskjellige konsumenter.

og klarte da i 05 å få en profitt på $86 millioner.

Og somsagt, flere store selskaper har gått konkurs pga samme grunn Lego holdt på å gå konkurs for.

Synes det er temmelig respektløst å henge meg ut som fanboy, når jeg reagerer på at et selskap har innført produkter på en masse markeder hvor de i mange tilfeller har under 10% markedsandeler. Hvis man er inne på nok markeder der man er en mindre aktør (noe som vil føre til høye utviklingskostnader i forhold til inntekter (da disse ofte er like om man selger 10.000 eller 10 millioner produkter)) så kan dette før eller siden velte Microsoft konsernet økonomisk ingen selskaper er usårbare selv ikke Microsoft. Et annet problem er at det å ha produkter på en rekke andre markeder enn det man primært driver med kan svekke visjonen og utviklingen av Office og Windows.

Vel, se nå hvordan du vinkler innlegget ditt, og om hvordan du karakteriserer Balmer og Jobs.

Jeg er ikke av den typen som lister seg rundt, ser jeg en spade så kaller jeg det for en spade.

Og jeg vil ikke si at jeg henger deg ut, men ja... Du er en Fanboy.

Og nå innførte ikke Ms et produkt i et marked de hadde kun 10%andeler, Det inførte 3 produkter i marked de hadde 0% markedsandeler.

Men det er i marked som er store, Ipod markede er alene værdt flere milliarder.

Og det er derfor Ms prøver seg, for potten om de klarer det er stor.

Og en forskjell på 10000 solgte og 10 mill solgte er stor i etthvert marked.

Men Ms bruker neppe nok penger på å bryte inn i nye marked til at det kan velte konsernet.

Men de vet at de må satse noe for å kunne vinne, og om de ikke klarer det så må de være forberedt på å tape løpet de satset.

Og et firma så stort som Ms mister ikke synet av verken visjonen eller utviklingen av office og win pga. satsinger på nye områder.

Har hørt rykter om hvordan Operativ Systemer kommer til å se ut om en 20 år til, og Ms har sikkert et veikart for Windows langt inn i fremtiden, og som noen sa på forumet så vill Win7 være den siste av sitt slag, og vi vill få en stor forandring til den neste win.

De har jo allerede i flere år utviklet masse forskjellige programmer side om side, og brutt in i nye markeder (spill markede) uten at det påvirket andre deler av selskapet.

Selv har jeg ikke noe mer i mot Microsoft enn noen andre selskaper, de lager verdens beste programmer på de feltene de driver med.

Tja...

ikke v.1 ihvertfall, og ikke v.2

Men med versjon 3 av programmet så begynner man å snakke.

Det er en liten stygg tendens fra Microsoft som har vart, men får håpe at det kommer seg unna den nå.

(Selv om det ser ut som om Zunen ihvertfall følger den på første steget nå)

Jeg er like skeptisk til Apple forsøk på å etablere seg på stadig flere markeder, en del produkter som virker litt ufunksjonelle og er mer preget av vi lager det fordi vi kan, og desuten en del pro apps fra apple som forsøker å konkurere med Adobe men som helt klart ikke er gode nok. Her viser Microsoft langt mer klokskap enn Apple, da det faktisk ikke forsøker å lage direkte konkurenter til Adobe programmer, og innser at innen bildebehandling, grafisk design og deler av videoarbeidet, er Adobe de facto standard og ethvert forsøk på konkurerende produkter vil ikke bli tatt i mot av fagmiljøet (et miljø som jeg kjenner såpass mange som er i, at jeg kan si at de er svært nøye med hvilke programmer og hardware utstyr de bruker). Internt er det ofte et kameramerke som gjelder, en produsent av tegnebrett, en serie med software osv. selv om alternative produsenter ofte lager like gode produkter.

Noe av mitt problem er at jeg er nagativt innstillt til apple av egne grunner.

Men som et firma er Apple på full fart oppover og ser ut som om det bare gjør riktige valg.

Spesielt å etablere seg på flere markeder.

Noe av grunnen til at apple holdt på å gå under er at det markede de hadde klarte de ikke å holde følge med konkuransen, og folk ville ikke kjøpe fra de.

Dermed ingen inntekter.

Men nå har de igjenn Datamaskiner som går så det suser, og attpåtil Ipoden som gir en god slump penger, og de klarte fandemeg og å selge 2 millioner IPhones.

De Brancher ut, utvikler nyere teknologier som etterhvert tjener inn det fleredobbelte av det det kostet å utvikle den.

Og det Ms gjør med Adobe er å gå rett til angrep på Flash, fordi Flash er en internett Teknologi, og Ms driver med internett teknologi, å det ligger sikker penger i lisensering i begge teknologiene.

Mens bildebehandlings programmer, og programmer som er rettet mer mot private\sluttbrukere er noe Ms faktisk driver veldig lite med, med unntak av office og Windows.

De utvikler mer teknologi som andre bedrifter kan bruke til å utvikle programmer som folk kjøper.

Og fotoredigerings teknologi i seg selv er så kompleks at det hadde vært billigere for Ms å kjøpe opp Adobe istedenfor å utvikle sin egen teknologi.

Og for en stund siden var det et lite selskap som holdt på å gå konkurs.

Så det lagde et lite produkt for et lite marked som man trodde det var potensiale i.

Produktet var helt forskjellig fra det det salskapet vanligvis produserte

Og det selskapet ble kritiser av det fleste for å prøve å konkurere mot selskaper som hadde drevet med slike produkter i lang tid, selskaper som samsung og sony.

Selskapet var Apple, produktet var IPod.

IPoden reddet Apple, og nærmest skapte Mp3 markede og ble totalt dominerende.

Noe som kom som en stor overaskelse for alle, som hadde trodd at Sony med Walkman erfaringene sine ville ta dominans.

Så det hjelper å ta sjanser .

Lenke til kommentar
iLoVecF: 1gb idle ja, men vet du hvorfor?

Han vet ikke hvorfor.

Hadde han vist hvorfor hadde han også vist at winamp hadde en feil i seg som slo ut under kjøring i Hd.

Noe som er fikset i den nyeste versjonen, hvor det står i dokumentasjonen at de har fikset Hd støtten.

hjelper å sjekke hva man sier

Lenke til kommentar
vi får vel behov for 128-bit når vi skal over 16GB ram er det vel...

Vista Business og Ultimate støtter 128GB ram... Sliter vel litt med å finne et vanlig atx hk med nok minneslott riktignok :)

Første MS OS med støtte for 32 bit var den DOS baserte 386 varianten av Windows 2.1 sluppet 27. Mai 1988.

Alle windows versjoner før NT var vel strengt tatt ikke noe mer enn et GUI med div programmer som lå over OS'et som var DOS i forskjellige versjoner.

Angående windows 7 så tilsier vel all historie at det vil bli forsinket :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...