316 Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Å du store min. Jeg blir skikkelig forvirra når jeg leser gjennom alle slags tråder og emner. Alt fra hvorfor til hvordan og hvorfor ikke. Blikket sløver og hjernen vrir seg. Jeg stusser litt på hva som blir sagt, og generelt holdningene som flyter rundt. Spesielt merker jeg en nærmest hat skille mellom kristne og ikke-troende. Ateister og tvilende kommer opp med noen sinnsyke teorier som de har plukket opp fra en eller annen youtube film, et annet forum eller et annet sted på internett osv, for så å rette det mot henholdsvis forsvarsløse kristne som ikke har snøring, og prøver som oftest på en pinlig måte å ro seg bort. Noe jeg ofte tenker på er hva som hadde skjedd hvis ikke-troende hadde brukt like mye tid på å finne ut essensen av kristendommen (gå på møter, lese i bibelen og andre bøker osv.) som de gjør på å finne motargumenter. Og hva er det som gjør at uansett hvilke teorier og konspirasjoner som blir brukt mot dem, så står fortsatt de kristne på sitt. Hvorfor gjør de det? Hvilket grunnlag har de for å stå på sitt no matter what. Jeg har en teori, som egentlig ikke er så urovekkende eller fantastisk. Men jeg tror at kristne har oppdaget noe som har berørt dem i hjertet. Noe som ikke kan forklares, men som oppleves som et møte med noe godt. Noe som er trygt, et livsgrunnlag, en veiledning og en trygg plattform i livets opp- og nedturer. Jeg er kristen selv (har ikke alltid vært det), går på Bibelskolen i Grimstad og har opplevd kristendommen på godt og vondt. Jeg er godt vant med å bli spurt om ting jeg ikke har snøring på, som jeg oftest prøver å ro meg i land på et eller annet vis. Pleier ofte å ta den enkle utgaven, å bare si at det vet jeg rett og slett ikke. Det finnes så mange aspekter ved kristendommen som er vanskelig å forstå, og det kan godt vær at kristne er gale. Men for så vidt er hele verden gal. Og i all denne ondskapen og galskapen så skjer på jorden er det vanskelig og forstå at folk tror på en allmektig og god skaper og oppretholder av verden. Jeg har ikke sett folk bli helbredet, stå opp fra de døde eller besvime og dåne i møte med et vindkast fra predikantens svaiende kappe, men jeg har sett en Gud som gir håp. Håp om at det finnes noe bedre, noe nytt, noe som kan hjelpe på i en ellers så stakkarslig hverdag. Jeg lurer også på hvordan jeg kan tvile på det jeg tror på når det i verden omvendes flere kristne enn noen gang, ofte til tross for at det er et brudd på grunnloven og kan medføre langvarig tortur eller dødsstraff. Bare i Kina blir titusenvis frelste hver eneste dag, selv om myndighetene forbyr det og fengsler folk i hytt og pine uten rettsak. I Nord-Korea blir kristne satt i konsentrasjonsleir på lik linje med nazistenes utryddnigsleirer under andre verdenskrig. Det finnes i dag rundt 200 millioner kristne som hver dag opplever forfølgelse, tortur, spotting og uthengning. Jeg bare lurer. Hva er det som får folk til å fortsatt stå for det de tror på selv om de har pistolmunningen inntil hodet. Kudos til alle kristne som henger i og står på for det dere tror på her inne på forumet, og flott at så mange ikke-troende engasjerer seg og setter kristendommen på prøve. Egentlig tror jeg ikke man kommer noen vei med å diskutere slik på forum, men man har i det minste noe å prate om. Og jeg skal ikke se bort i fra at man lærer en del av det. Er ikke sikker på om det var vits å lage et helt nytt emne for å få fram det jeg stusser på, men jeg skulle gjerne likt å hørt litt hva dere andre tenker om det jeg har nevnt. Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Hei og velkommen til forumet, og velkommen blant gutta (og jentene?) som pisser i motvind her inne. Man kan vel si at du har fanget essensen av 90% av trådene i denne kategorien. Kjetil02 omtalte den regjerende religionen her på forumet for Ateist7.0 noe det ikke er godt å si hva innebærer. (hint hint Kjetil - en oppklaring hadde ikke vært feil). Siden denne tråden kommer til å ende i flammehav (som vanlig) tenner jeg like godt lunta selv: Her finner du de mest aktive misjonærene jeg noen gang har møtt (og jehovas er å banker på døra mi titt og ofte) dog regnes det ikke som misjon så lenge man "har rett". Da er det nemlig opplysning.) Så velkommen til den uopplyste mørke siden; Det er vi som har kakene Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) The cake is delicious Endret 29. januar 2008 av Rampage Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Det finnes i dag rundt 200 millioner kristne som hver dag opplever forfølgelse, tortur, spotting og uthengning Kilde? Btw: Hvorfor er du ikke buddist, hinduist, muslimsk eller jøde? Bare lurer på hvorfor du er akkurat kristen? Er du vokst opp i et kristent miljø? Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Jeg har ikke sett folk bli helbredet, stå opp fra de døde eller besvime og dåne i møte med et vindkast fra predikantens svaiende kappe, men jeg har sett en Gud som gir håp Det er på en måte bra at du ikke har.. for du vet at "når Gud snakker til deg kalles det galskap/schizofreni, men når du snakker til han kalles det bønn" blir det sagt. Jeg for min del er ikke kristen selv, men jeg ser lett betydelsen av å være kristen og ha noe å tro på. Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Prøver meg med litt kildematerial jeg: Mi6 (britisk etterretningstjeneste) publiserte i 2007 en rapport som viste at om lag 200 millioner kristne var under eller stod i fare for å bli forfulgt for sin religiøse overbevisning. Jeg har googlet som en gal for å finne selve rapporten (men finner den ikke just nu), link til en av de største katolske websidene will do for now: http://www.catholicnewsagency.com/new.php?n=9669 Ellers kan du få litt ekstra lesestoff nå i de små timer: Om kristne i Irak: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1580691.ece Om kristne i Turkmenistan, Iran, Egypt, Vietnam, Pakistan og Egypt: http://stortinget.hiof.no/stid/2005/s060208-03.html Kristne som blir forfulgt i Pakistan: http://www.amnesty.dk/default.asp?page=643&lang=da Kristne som blir forfulgt i Vietnam: http://www.stortinget.no/stid/2003/s040312-01.html Orker ikke lete opp mer nå... Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Hvem bryr seg om de kristne? Hva med Falun Gong i kina? Hva med buddhister i Nepal? De kristne har det egentlig kjempefint, de er den rikeste og mektigste religionen i verden, og samtidig den som har stått for mest faenskap. Ikke for det, alle religioner er i utgangspunktet negative for menneskets lykke og utvikling. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 There is no cake - the cake is a lie! Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Ingen tvil om at storsett mennesker fra alle de ulike religionene blir torturert eller plaget på eller annen måte. Det er derfor det hadde vært så flott med en verden uten religion Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 nåja... relgion henger også sammen med andre ting her i verden da. Så foruten relgion hadde vi gått glipp av mye annet og sikkert ikke hatt det som vi har det i dag Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Selvsagt hadde det ikke vært slik som i dag. Vi hadde vært foruten 11 september og en krig i Irak. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Og vi hadde vært 600 år videreutviklet teknologisk. Dark ages ftl! Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Det er jeg ikke så sikekr på. Kanskje vi ikke hadde komemt oss ut av grottene i det hele tatt hadde det ikek vært for noe som samlet oss og tildels fungerte som en moralsk pekepinn og politi. Edit. krigen i Irak handler om Olje imao Endret 29. januar 2008 av Cri Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Hva gjelder Falun Gong utsettes de for det samme som Kristne, Muslimer, Internettbrukere m.fl Antallet Falun Gong troende er høyere enn antallet kristne, men de forfølges med samme metoder, settes i de samme konsentrasjonsleirene og tortureres side om side. Hva der gjør Falun Gong mer verdt å kjempe for enn kristne vet ikke jeg. Annet enn at SU er mer begeistret for alt som ikke er kristent - og derfor laver ett stort poeng ut av hvor viktig det er å fokusere på denne gruppen. Hva med å fokusere på begge? Eller for å gå til en annen verdensdel: http://www.amnesty.no/web.nsf/pages/33C5AB...125721E004018DB 160 mennesker som tortureres. Men det kunne vel du blåst en lang marsj i for de har det jo egentlig kjempefint. De er sikkert milliardærer hele gjengen, og du verden så mye faenskap disse menneskene skaper. Bytt ut "kristne" med "jøder", bytt ut 2008 med 1938 - bytt ut Norge med Tyskland. Ser du ikke sammenhengen mellom din og andre ekstremisters uttalelse er det synd på deg. Det er ekstremister det være seg politisk, religiøst eller på andre måter som har stått for desidert mest "faenskap" i verden. Er det en gruppe du er stolt av å tilhøre? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Hæhæhæhæhæ. http://en.wikipedia.org/wiki/Crusades <--- Les og lær. Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) http://www.sonans.no/ Anbefaler videregående til deg. Nyere og eldre historie kanskje? edit: ved nærmere ettertanke bør du kanskje vurdere noen runder med denne først: Endret 29. januar 2008 av aPantry Lenke til kommentar
strayder Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Noe jeg ofte tenker på er hva som hadde skjedd hvis ikke-troende hadde brukt like mye tid på å finne ut essensen av kristendommen (gå på møter, lese i bibelen og andre bøker osv.) som de gjør på å finne motargumenter. Det rare med kristne/religiøse er at de aldri/skjelden gidder å lese litt om hva vitenskap egentlig er for noe fordi de, antagelig, ser på det som motparten til tro/religion. Men det er jo ikke det. Vitenskapen driter i å tro, de baserer seg kun på fakta og beviselige fakta og hvis du side stiller dette med å henvise til videoer på youtube så har du, 316 et skikkelig problem. Det er så enkelt å feie ting vi ikke forstår under teppet vi kaller for "gud" og late som om denne trollmannen kan alt og vet alt, men for meg, som ikke er kristen, har viten både om religion og om vitenskap fått meg til å innse at religion er bare tull, et narrespill som i de religiøses øyne har så mye godt med seg. Her tørr jeg å påstå at de som ikke tror har minst, hvis ikke mer, godhet i seg en religiøse, som er farget at sin tro til hva de skal syntes og mene.. Jeg er helt sikker på at den dagen vi kvitt all religion kommer verden til å bli et bedre sted å leve! Vi har tross alt forsøkt i over to tusen år MED religion uten å lykkes, har du tenkt over det?! Jeg går så langt som å si at vi er pokka nødt til å bli kvitt religionen hvis vi skal begynne å jobbe sammen som en menneskehet og ikke mot hverandre med forskjellig tro! For meg min kjære 316 er det å gå på møter, lese i bibelen og annet religiøst HELT utelukket fordi jeg HAR prøvd det, men jeg fant ut at dette tullet var akkurat det, tull! Det blir for meg som å flytte ut i en hule uten vann og strøm, for ikke å snakke om at jeg må lyve for meg selv da jeg vet at religion er funnet opp for å kontrollere folk. Så for mitt vedkommende kommer jeg aldri til å lese noen bibel igjen, ihvertfall ikke for å tro det som står der! Jeg har seks barn som for mitt vedkommende kan tro hva de vil, jeg har aldri påtrykket dem noen tro verken for eller i mot og såvidt jeg vet er det kun min datter på sytten som vet at jeg ikke tror, resten har aldri spurt. Det jeg derimot prøver å lære mine barn er å stille kritiske spørsmål til alt og alle. Ikke bare tro at det er sånn fordi en autoritet sier at det er sånn, men få vedkommende til å forklare hvorfor det er sånn. Og da holder ikke det kristne standar svaret med "Det er guds ord så du MÅ tro det!".... Så til sist vil jeg spørre deg: Hva får deg til å tro at det er så enkelt som å tro på en eventyr figur? Hvorfor ikke Harry Potter? Han er langt mer morsom og ikke så sjalu, blod tørstig, pervers og morderisk som din gud og et langt bedre forbilde for barna, syntes du ikke? Eller er du en sånn kristen som liker å plukke det du liker fra bibelen? Som aldri har tenkt igjennom hva vitenskap egentlig er for noe? Det er i sannhet mange hjernedøde kristne/religiøse der ute som faktisk TROR at verden ville blitt bedre hvis alle trodde på gud, men faktum er at dere har hatt to tusen år på dere og jeg syntes det er på tide å prøve noe annet enn å la seg lede av en eld gammel eventyr bok, som mangler ikke bare fornyft, men som også åpenbart er en gedigen forfalskning fra dagen den ble skrevet! Husk at det faktisk bare er kristne som tror den er skrevet av gud... Så det er lett å være kristen og ha alle svarene for hånden, men det er ikke det samme som at de svarene er sanne, selv om dere gjerne må tro det. Det er lett å si at vitenskapen ikke har svar på "alt" og at gud liksom har det, men jeg kan ihvertfall fortelle deg at jeg er langt forbi det punktet der jeg trodde jeg ville få svar på alt. Vitenskapen finner sakte men sikkert ut av gåten vi andre kjenner som "42" og jeg forlanger ikke at de skal vite alt. Men å begynne å tro på en eller annen form for religion vil for meg, som nevnt, være å trå tilbake i tidlig middelalder. Sorry, men sånn ser ihvertfall jeg på saken religion! Endret 29. januar 2008 av strayder Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 De aller fleste religiøse klarer heldigvis fint å balansere vitenskap og religion ved å rett og slett hevde at Gud skapte vitenskapen. Fair enough, bare ikke be meg om å tro det. Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Nydelig skrevet strayder! Det du skriver summerer opp alt eg mener, bare at jeg ordlegger meg vesentlig mye dårligere enn deg Personlig har jeg dette argumentet mot kristne: Viss dere tror på utviklingslæren: Siden det ikke er funnet menneskeligle levninger fra dinosaurenes tid, vil dette si at all kristendom lever i håpet på at vitenskapen en gang finner det. Viss du ikke tror på utviklingslæren: Da bør du ha en steike god forklaring på all de daterte dinosaurlevningene vi har funnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå