Gå til innhold

Gaming-PC til 15 lapper, greit oppsett?

Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt rundt omkring og satte sammen en handlevogn her: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=64917

Bruksområde: For øyeblikket går det i WoW, men har lyst til å teste Conan og kunne kjøre andre nye spill greit. Muligens blir det litt 3D-programmering/videoredigering. Har ikke planer om å oppgradere på en god stund så vil ha noe som varer.

Ting som er mer eller mindre bestemt: Quad Core, maks 15k, 4gb ram

Ting jeg trenger litt meninger om:

- Kabinett ok til dette oppsettet? Så det anbefalt i en annen tråd.

- SLI, er det verdt det? Hvor mye sparer jeg på å droppe det (annet HK?) kontra ytelse?

- Hvilken "versjon" (eller hva man kaller det) av 8800 GT bør jeg velge? Var et par som var billigere enn Gainward. Leste at 1024MB ikke var noe vits?

- Minne ok? Crucial BallistiX er vel noe av det billigste, men virker å være ok.

- Er RAID noe å satse på? Evt en Raptor disk?

- Noe jeg mangler?

- Annet?

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra ram, god prosessor, pent kabinett og ålreit skjermkort..

Strømforsyningen har jeg selv, digg med modulær.

Skjermen har jeg sel, den er god som gull! :D

Tror du vil like dette oppsettet veldig godt..

Selv valgte jeg p5k premium hovedkortet og 2 stk seagate barracuda disker på 500Gb, har hørt at noen kort fra asus sliter med spinpoint diskene men kan ikke bekrefte dette.

Bruksområde: For øyeblikket går det i WoW, men har lyst til å teste Conan og kunne kjøre andre nye spill greit. Muligens blir det litt 3D-programmering/videoredigering. Har ikke planer om å oppgradere på en god stund så vil ha noe som varer.

Hvis du skal bruke dette til 3d studio så ville jeg anbefalt deg 4gb ram istedet, men til wow og conan skal dette være mer en bra nok.

Edit: Glemte en detalj

Endret av Pyrellus
Lenke til kommentar

Høres bra ut :) Har satt opp 4gb ram btw

Disken tenkte jeg ikke så mye over, bare fant en som var anbefalt et annet sted. Kan bytte til en seagate. Er det raid 0 man kjører med 2 sånne disker? Hva har det å si på ytelse i forhold til en enkel disk? Har en ekstern disk fra før så jeg trenger egentlig ikke så mye plass.

Og glemte en ting: Vista eller XP?

Lenke til kommentar

Vista og XP er en smaks sak, nå blir SP1 sluppet like om hjørnet som vil rette opp i en del bugs ved Vista. Jeg bruker Vista Home Premium 64bit å er helt fornøyd med det. Noe smågreier iblant men klarer og leve med det. (kopiering over lan osv, dette blir fikset i sp1).

Raid0 gir helt klart økt ytelse selvom jeg ikke gjør det fordi jeg trenger diskplassen men ryker den ene disken så mister du alt, da kommer eksterndisken din i bruk BACKUP! Brent meg på det før. :D

Det er godt mulig du ikke opplever noe som helst forskjell fra en spinpoint og en seagate, tenkte bare og si ifra siden jeg har hørt det.

Lenke til kommentar
Ok tror jeg satser på Vista. Hva er egentlig forskjellen på 32bit og 64bit? Vil begge funke?

Vil gjerne ha litt mer tilbakemelding på grafikkort(SLI eller ikke osv), hovedkort og harddisk.

:)

64Bit gir mer ytelse til programmer og spill som støtter det, bakdelen er at Vista ikke er full kompatibel med eldre programvare og spill dessverre. Men jeg har ikke støtt på noe værre enn at det er noen eld gamle spill som ikke fungerer osv.

Grafikk kort kommer helt ann på hvor mye penger du vil legge i deg. Jeg kjøpte meg dette men Gt kortet er også veldig bra ifølge andre som har lagt inn vurderinger Link

Sli er jo også veldig bra når spillene støtter det, for det er det ikke alle som gjør. Blant annet Crysis har jeg hørt ikke støtter dette optimalt enda, men det kommer sikkert. Har du råd til ett Ultra kort hadde jeg gått for det. Men en annen ting du må tenke på er at det ikke er så lenge til den nye Geforce serien kommer, da vil 8800 kortene synke betraktelig i pris, det sies at det skal være opptil 30% mere futt i den nye serien også (9800 Series).

Hovedkort kommer helt ann på hva du skal bruke maskinen til.

Hvis du ikke skal kjøre SLI ville jeg gått for dette (merk at her har du ikke noe pci porter men det jeg mente var X38 kortene som har fått veldig bra kritikk)

Skal du kjøre SLI går du for ett av Nforce kortene da det er Nvidias eget chipset. Som for eksempel dette

En sånn ting helt til slutt, nå vet jeg ikke hlt med GT kortene men 8800 Ultra kortene er VELDIG STORE, hehe.. Så hvis du trenger veldig mange pci porter må du tenke deg om litt..

Med mitt kort f. eks Asus P5K Premium så må jeg ha ut skjermkortet hvis jeg skal gjøre no med Sata kontaktene, litt irriterende men er ikke altfor ofte nedi pcen og romstrerer så for min del så bryr jeg meg ikke så mye.

Edit: Kortet jeg nevnte først der som ikke støtter SLI er helt rått visstnok, det har også støtte for Intels 45NM Core2 prosessorer også når det kommer så dette varer lenge! Her kan du lese litt om De nye prosessorene kodenavn Wolfdale

Harddisk er det ikke såmye og si på egentlig. Gå for 500gb Diskene, mer for pengene. Barracudaene jeg har støyer ikke og er raske nok selv om jeg ikke kjører Raid0. Alikevel kan jeg se at de ikke har fått så bra brukeromtale på komplett.no. Men er harddisk må da få lov til og gi noe lyd fra seg :p

Det eneste du må tenke på er at rpm'en ikke skal gå under 7200 og Cache'en burde være høy. Jeg hadde ikke valgt noe annet enn 16MB.

Raptor disker er helt klart det beste du kan kjøpe deg men de er dyre også. Jeg satt og sikla på ett par av dem, det blir neste oppgraderinger i dataparken her ihvertfall.

Håper dette var litt til hjelp. Er det noe mer du lurer på så bare skrik ut.

Dan

Endret av Pyrellus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...