Slaskalauri Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Hei! Jeg planlegger å kjøpe et produkt fra amentio.no hvor den eneste betalingsmetoden jeg har tilgang til er å forhåndsbetale det. Da jeg logger meg inn i nettbanken for å overføre penger skriver jeg inn kontonummer og navn, men fra amentio står det FORHÅNDSBETALING TIL KONTO NO 6401 06 68547, BRUK ORDRENUMMER SOM REFERANSE. VARENE VIL BLI SENDT ETTER AT BETALING ER MOTTATT. Det som er, er at jeg finner ordrenummer og alt, men jeg er ikke sikker på hvor jeg skal skrive det inn. (Jeg bruker postbankens nettbank) På forhand takk. Lenke til kommentar
OndApe Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Tror ordrenummeret skal skrives inn der hvor det står "Melding til mottaker". Skriv "Ordrenummer xxxxxxx". Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Trodde ikke Amentio.no hadde varer med bare forhåndsbetaling. Jeg har i alle fall aldri forhåndsbetalt der. Lenke til kommentar
Jovi60 Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) "Det tilbys følgende betalingsmetoder; Privatkunder: Visa, MasterCard, Cresco, forhåndsbetaling." Dette står å lese på siden til Amentio.no Dessuten, Bolson: så sier trådstarter at HANS eneste mulighet er å forhåndsbetale. Endret 29. januar 2008 av Jovi60 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Synes det sier mye om Amentio som aktør at de krever forhåndsbetaling. Jeg har handlet der en gang, tviler på jeg gjør det igjen. Her er hva PCutstyr.no sier om forhåndsbetaling. "Forhåndsbetaling Vi tilbyr ikke forhåndsbetaling av bestillinger. Dette i henhold til de retningslinjer som er gitt av forbrukerrådet og eforum for handel på nett." Lenke til kommentar
riroil Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Siden de ikke sender ut varer selv så kan de ikke kjøre med postoppkrav. Da står bare forhåndsbetaling og kredittkort igjen. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Det er en stund siden jeg handlet der, men jeg mener de krevde forhåndsbetaling med kredittkort. Argumentet var at de hadde hatt problemer med uærlige kunder eller kunder som ikke hadde hentet det de hadde bestilt. Det sømmer seg ikke å drive butikk på den måten der. Om en ikke har tillitt til kunde, hvorfor skal man da drive butikk overhodet? Endret 29. januar 2008 av mrNilsen Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 har aldri hatt problemer med amentio, får varene hver gang, og de kommer veldig ofte levert på kontoret personlig tilogmed. bedrift-dør-dør liker man bestilte forresten et flunkende nytt 3870x2 der idag, var på lager og greier, kanskje det kommer allerede imorra. varer de har tilgjengelig kommer utrolig fort. om man betaler på forhånd spiller ingen rolle. hvis varene ikke kommer, er det bare å ringe Visa/Mastercard/Eurocard og si at en nettbutikk har trekt kontoen uten at du har fått varene. da blir det fart i sakene, for sånt liker ikke Visa ihverfall. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Det er en stund siden jeg handlet der, men jeg mener de krevde forhåndsbetaling med kredittkort. Argumentet var at de hadde hatt problemer med uærlige kunder eller kunder som ikke hadde hentet det de hadde bestilt. Det sømmer seg ikke å drive butikk på den måten der. Om en ikke har tillitt til kunde, hvorfor skal man da drive butikk overhodet? Det er intet som heter forhåndsbetaling med kredittkort. Har butikken brukt et slikt uttrykk, da vet de ikke hva de snakker om. Men kredittkort er litt spesielt, og således egner det seg svært godt for fjerntransaksjoner. I korte trekk pga følgende: Ved en bestilling vil ordresum reserveres på kortet, noe som sikrer for butikken at mottaker er betalingsdyktig. Dersom beløpet har latt seg reservere, dvs dekning innenfor kredittgrense er kredittyter forpliktet til å gjøre opp med butikken. Selve trekket kan først gjøres ved sending, men butikk får nok ikke pengene før noe senere. Kredittkjøpsloven §8 medfører at kredittyter har samme ansvar som selger, dvs at leverer selger en mangelfull vare (eller ikke leverer i det hele) kan man dersom man ikke får løst saken mot selger reise krav mot kredittyter. Dette sikrer kjøper sine rettigheter. Altså er bruk av kredittkort (kredittkjøp) faktisk den eneste måte å betale på ved fjernkjøp som gir både selger og kjøper stor sikkerhet for at kjøpet blir korrekt gjennomført. Men bruk av Endret 29. januar 2008 av Bolson Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Det er en stund siden jeg handlet der, men jeg mener de krevde forhåndsbetaling med kredittkort. Argumentet var at de hadde hatt problemer med uærlige kunder eller kunder som ikke hadde hentet det de hadde bestilt. Det sømmer seg ikke å drive butikk på den måten der. Om en ikke har tillitt til kunde, hvorfor skal man da drive butikk overhodet? Det er intet som heter forhåndsbetaling med kredittkort. Har butikken brukt et slikt uttrykk, da vet de ikke hva de snakker om. Men kredittkort er litt spesielt, og således egner det seg svært godt for fjerntransaksjoner. I korte trekk pga følgende: Ved en bestilling vil ordresum reserveres på kortet, noe som sikrer for butikken at mottaker er betalingsdyktig. Dersom beløpet har latt seg reservere, dvs dekning innenfor kredittgrense er kredittyter forpliktet til å gjøre opp med butikken. Selve trekket kan først gjøres ved sending, men butikk får nok ikke pengene før noe senere. Kredittkjøpsloven §8 medfører at kredittyter har samme ansvar som selger, dvs at leverer selger en mangelfull vare (eller ikke leverer i det hele) kan man dersom man ikke får løst saken mot selger reise krav mot kredittyter. Dette sikrer kjøper sine rettigheter. Altså er bruk av kredittkort (kredittkjøp) faktisk den eneste måte å betale på ved fjernkjøp som gir både selger og kjøper stor sikkerhet for at kjøpet blir korrekt gjennomført. Men bruk av Det er helt opp til butikken om de velger å trekke hele kjøpesummen eller deler av kjøpesummen ved kontraktsinngåelse(Altså når kunden har gjennomført/godkjent bestillingen). Det er det ingen regler som hindrer dem. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Det er helt opp til butikken om de velger å trekke hele kjøpesummen eller deler av kjøpesummen ved kontraktsinngåelse(Altså når kunden har gjennomført/godkjent bestillingen). Det er det ingen regler som hindrer dem. Jeg har fått andre opplysninger fra VISA, men det er mulig du har rett. Uansett er det ikke problematisk når varer er på lager og kan sendes ut i løpet av en dag eller to. Større problem er dette dersom varen ikke kan leveres før om 1 eller 2 mnd. Men nå har jeg ikke lest eventuelle avtalevilkår mellom f.eks VISA og brukersted. Reservasjon er vanligvis spesifikt angitt i også avtalen mellom kredittyter og kortholder. Men jeg regner med at man også her må forholde seg til vanlig kjøpsrettslig praksis, hvor generell regel er at dersom ikke annet er spesifikt avtalt, skal betaling gjøres ved leveranse. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Det er helt opp til butikken om de velger å trekke hele kjøpesummen eller deler av kjøpesummen ved kontraktsinngåelse(Altså når kunden har gjennomført/godkjent bestillingen). Det er det ingen regler som hindrer dem. Jeg har fått andre opplysninger fra VISA, men det er mulig du har rett. Uansett er det ikke problematisk når varer er på lager og kan sendes ut i løpet av en dag eller to. Større problem er dette dersom varen ikke kan leveres før om 1 eller 2 mnd. Men nå har jeg ikke lest eventuelle avtalevilkår mellom f.eks VISA og brukersted. Reservasjon er vanligvis spesifikt angitt i også avtalen mellom kredittyter og kortholder. Men jeg regner med at man også her må forholde seg til vanlig kjøpsrettslig praksis, hvor generell regel er at dersom ikke annet er spesifikt avtalt, skal betaling gjøres ved leveranse. Computerworld belyste saken i fjor når Dell hadde leveringsproblemer på sine bærbare. Der fremgikk det i kritikken at Dell hadde trukket pengene selv om de visste at det ville ta mange måneder før de klarte å levere. Forbrukerrådet var skeptisk til praksisen, men kom frem til at det ikke var ulovlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå