Gjest Mobber Skrevet 28. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2008 Som emnetittel sier er jeg en mobber, jeg mobber en relativt lav gutt som jeg går i klassen min. Han er kraftig men jeg vil egentlig ikke definere han som feit. Jeg er også sikker på min egen seksualitet og jeg mobber han ikke for at jeg liker han. Tror egentlig ikke jeg har så veldig lyst til og være venn med han heller. Jeg tror vært fall jeg har en relativt god selvtillit og jeg kan vært fall innrømme at jeg mobber denne gutten. Mitt problem: Jeg forstår ikke hvorfor jeg mobber han, jeg har prøvd og sett godt i meg selv men skjønner ikke hvorfor. Det har nesten blitt som en tvangs tanke og mobbe han, jeg kan liksom ikke la vær selv om jeg prøver og vet hvor dumt og idiotisk det er. Jeg gjør kanskje litt fysisk mobbing men og stikke han med fingeren i siden, og dytte. Men det er mest psykisk. Med og gjøre all ting fra og gjære narr av navet til interesser han har, si at han er feit. osv. Alle vet om en som mobber, jeg er en av dem og er ikke stolt av det! Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg vil fram til med denne tråden men skulle gjerne hatt litt kritikk og noen råd om hvordan jeg kan greie og slutte. Etter og ha lest hva jeg selv skriver tror jeg kanskje det har litt med at jeg er større en han. Jeg har aldri blitt mobbet selv før men har mobbet andre. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 28. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2008 Wow.. Fantastisk at det faktisk finnes mennesker som tenker gjennom sine egne handlinger på denne måten! Well.. Det siste du sier har mye å si på dette. Dårlig selvbilde utløser mobbingen i praktisk talt alle tilfeller av mobbing. Forsøk heller å bli mer fornøyd med deg selv. Gjør dette til et rituale: Hver mårra, når du står foran speilet og pusser tenna, si til deg selv at du er en grei fyr, du ser bra ut og at du ikke trenger å rakke ned på andre for å føle deg bedre. Jeg tror det mest effektive i din situasjon er at du kommer med en offentlig unnskyldnig til denne personen. Det trenger ikke være å stå høyt foran klassen din, men be ham om unnskyldning i andre menneskers nærvær. Dette vil både bety mye for personen som blir mobbet, og for deg selv, som får en mye høyere terskel for å fortsette videre mobbing. (Når det er flere personer som har hørt det er det sannsynligvis stopp der og da, liksom, men om du sier det til ham på enkelthånd, men fortsetter er det liksom bare falskt.) Hvorfor du mobber gutten? Kanskje fordi du ser for mange likheter mellom dere? Ting du ikke liker ved deg selv? Dette innlegget ble kanskje litt rotete, men du er på rett spor!! Lenke til kommentar
Gjest Mobber Skrevet 28. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2008 Melkekartong; Når du sier tror jeg du har et poeng. Jeg og han er ikke eller var ikke så veldige ulike. Han er stor fan av wow som jeg også var før, jeg slutta for jeg følte jeg ble mer "sosialt tilbakestående" av det. Har før også vært i et gjeng miljø og holdt på med rusmidler gjeng vold og tyveri. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 29. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2008 Nei, nei og atter nei. Som psykologiforeleseren ved universitet i Bergen (Professor i generell psykologi) sa så skyldes ikke mobbing lav selvtillit. Snarere tvert imot, mobbing skyldes for høy selvtillit. Det er en vanlig misforståelse det der at mobbere har lav selvtillitt og dermed prøver å hevde seg ved å tråkke ned på andre. Det er den høye selvtilliten som gjør dem istand til å mobbe andre, enkelt og greit. Jeg har selv til dels blitt mobbet, men kommet godt fra det. Mine råd til deg er derfor tuftet på personlige erfaringer, men det betyr ikke at de hjelper. Først og fremst må du bliklar over hva du faktisk gjør mot andre personer når du mobber dem. Med mindre du selv har blitt mobbet kan du umulig sette deg i deres sko. Men prøv alikevel å se for deg hvordan det er å bli trakkasert, tråkket på og ertet hver eneste dag. Tenk også over hvordan dette påvirker personen(e). Personen(e) kan bli ufokusert, nedstemt og ukonsentrert og dermed gjøre det dårligere på skolen. Vedkommende kan få psykiske problemer. Mye å nevne her. Men en god ting kan komme ut av å bli mobbet. Det gjør sannsynligvis ikke det i hvert tilfelle. Men i mitt kom jeg ut som en sterkere person følesesmessig. Så ja. Men i mange tilfeller er det vel heller motsatt. Mennesker kommer gjerne ut av skolen helt nedbrutt! Det er ingen god ting, og bør for en hver pris unngås. At du tenker over hvorfor du mobber er et godt tegn. Jeg mener riktig nok at mobbere ikke har noen gode unnskyldninger for å mobbe andre, men om de viser anger på sin oppførsel er det absolutt håp. Hvordan du bør gå fram er litt opp til deg. Du kan jo i første omgang slutte å mobbe personen. Og når du føler tiden er rett kan du gå bort til personen i klasserommet og be om unnskyldning. Å gjøre det vil vise en enorm styrke! Det er ingen ting som er tøffere enn å hevde seg over sine egne ugjerninger, se sannheten, og gjøre opp for seg. Så jaah. Lenke til kommentar
DNA Skrevet 29. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2008 Du klarer å slutte å mobbe han når som helst med litt viljestyrke. Har ingen medlidenhet ovenfor deg, men det er bra at du vil slutte. Lenke til kommentar
Kaffegriner Skrevet 29. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2008 Du klarer å slutte å mobbe han når som helst med litt viljestyrke. Har ingen medlidenhet ovenfor deg, men det er bra at du vil slutte. hiver meg på den.. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 29. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2008 Slenger meg på denne biten med en unnskyldning. Selv i "verste-case"-scenariet, at du sier det når dere er alene og allikevel ikke får sluttet å mobbe han senere, så vil bare den ene unnskyldninga kunne ha utrolig mye å si for han! Ellers, hatten av, virkelig, for at du tør å se på deg selv! Lykke til med å slutte - det er viktig! Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 29. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2008 Slutt med det der! Lenke til kommentar
Gjest Ex Mobber Skrevet 29. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2008 Hei, det er meg. "Mobber".. Var på skolen i dag, og følte ikke noe behov for og plage gutten. Sa bare hei og hade så var dagen over. Ser ut til og gå bedre dette. Lenke til kommentar
Kaffegriner Skrevet 29. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2008 Hei, det er meg. "Mobber".. Var på skolen i dag, og følte ikke noe behov for og plage gutten. Sa bare hei og hade så var dagen over. Ser ut til og gå bedre dette. bra! fortsett slik! mobbing er f***meg LAME.. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 29. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2008 Det er bra du vil forandre deg. Jeg tror ikke de som mobber virkelig forstår hvor mye de kan ødelegge for et menneske. Lenke til kommentar
okjatakk Skrevet 30. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2008 Det er bra du vil forandre deg. Jeg tror ikke de som mobber virkelig forstår hvor mye de kan ødelegge for et menneske. Enig! Jeg får vondt inni meg når jeg tenker tilbake på ungdomsskolen og de som ble mobbet der. En del har det senere gått bra med, mens andre gikk det helt galt med... Må legge til at jeg synes Guest_Mobber_* viser en imponerende ærlighet og selvinnsikt, og at jeg går ut i fra at han har vett nok til å oppføre seg ordentlig fra nå av. Du må også huske at du kanskje kommer til å møte denne personen senere i livet og da kan det være fryktelig pinlig å være drittsekken som mobbet andre. -what goes around comes around Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 30. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2008 Jeg tror det mest effektive i din situasjon er at du kommer med en offentlig unnskyldnig til denne personen. Det trenger ikke være å stå høyt foran klassen din, men be ham om unnskyldning i andre menneskers nærvær. Dette vil både bety mye for personen som blir mobbet, og for deg selv, som får en mye høyere terskel for å fortsette videre mobbing. (Når det er flere personer som har hørt det er det sannsynligvis stopp der og da, liksom, men om du sier det til ham på enkelthånd, men fortsetter er det liksom bare falskt.) Jeg synes egentlig at dette er et godt forslag, men jeg ser et problem. Jeg tenker at hvis man gjør det foran mye folk så vil kanskje offeret ikke stole helt på unnskyldningen, spesielt ikke hvis de andre rundt reagerer med å flire eller lignende. Offeret vil kanskje bare føle dette som ytterligere mobbing istedenfor. Jeg tror derfro en one-on-one unnskyldning ville være mer effektivt. Gjerne også hvis du har sluttet med mobbingen en stund i forveien vil dette styrke troverdigheten av unnskyldningen. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 30. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2008 Du har et godt poeng der, Ekko. Lenke til kommentar
Gjest Ex Mobber Skrevet 30. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2008 Jeg har sakt at jeg var lei meg for hva jeg gjorde, både offentlig og one-to-one. Det er også et par andre som er hyppige med og mobbe gutten og jeg prøver og få dem til og slutte med det er litt vanskelig siden de har problemer med og ta meg alvorlig. Så da er det et nytt problem: Hvordan få mine "venner" med og slutte og mobbe han? Lenke til kommentar
Kaffegriner Skrevet 30. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Jeg har sakt at jeg var lei meg for hva jeg gjorde, både offentlig og one-to-one.Det er også et par andre som er hyppige med og mobbe gutten og jeg prøver og få dem til og slutte med det er litt vanskelig siden de har problemer med og ta meg alvorlig. Så da er det et nytt problem: Hvordan få mine "venner" med og slutte og mobbe han? Hvor gamle er de/ dere? Forklar dem "empati" ... ? Hvis de ikke forstår det og/ eller slutter da er de umodne drittsekker.. Endret 30. januar 2008 av Alkaline Trio-Kid Lenke til kommentar
Gjest Ex Mobber Skrevet 30. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 30. januar 2008 De er 15-16 år, føler det ikke er så mye jeg kan gjøre annet og gå til lærer eller noe slikt og si hva som har skjedd. Men det kommer også til og gå ut over meg. Men jeg har vel bedt om det. Lenke til kommentar
penna Skrevet 31. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2008 De er 15-16 år, føler det ikke er så mye jeg kan gjøre annet og gå til lærer eller noe slikt og si hva som har skjedd. Men det kommer også til og gå ut over meg. Men jeg har vel bedt om det. ja,jeg vil si at du har bedt om det. først og fremst så er jeg imponert over at du ser dette som et problem selv og faktisk vil slutte. jeg håper virkelig du får det til. mest for han du mobber sin skyld, for han må i det hele tatt ha hatt det ganske jævlig. men også for din egen skyld, at du kanskje kan få en bedre forståelse for hva andre mennesker går igjennom. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 1. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 1. februar 2008 De er 15-16 år, føler det ikke er så mye jeg kan gjøre annet og gå til lærer eller noe slikt og si hva som har skjedd. Men det kommer også til og gå ut over meg. Men jeg har vel bedt om det. Der fikk jeg tilbake troen på menneskeheten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2008 Jeg har sakt at jeg var lei meg for hva jeg gjorde, både offentlig og one-to-one.Det er også et par andre som er hyppige med og mobbe gutten og jeg prøver og få dem til og slutte med det er litt vanskelig siden de har problemer med og ta meg alvorlig. Så da er det et nytt problem: Hvordan få mine "venner" med og slutte og mobbe han? Det at du har bedt om unnskyldning betyr nok ganske mye for han som blir mobbet, og jeg tror det gjør det lettere for han og komme seg over det. Ble selv mobbet i flere år før skolen endelig grep inn og stoppet mobbingen, og har i dag nesten kommet helt over hele den episoden. Hadde mobberene bedt om unnskyldning hadde den prosessen blitt langt letteere. Angående det andre problemet så ville jeg ha sagt klart ifra til de som enda mobber han om at du ikke på noen måte finner deg i det, og at du er drit lei oppførselen dems. Sier en klart ifra til de så vil jeg tro de forstår. Forstår de enda ikke så ville jeg ha kuttet kontakten med de, siden de i mine øyne da absolutt ikke er noe særlig og samle på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå