Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sannsynligheten for å trekke ett kort av hver "farge"?

Anbefalte innlegg

Hvordan regner man ut sannsynligheten for å trekke ett kort av hver "farge"? Dvs. en ruter, en kløver, en hjerter og en spar. Du trekker altså 4 kort (uten å legge tilbake/avhengig) fra en vanlig 52-korts kortstokk. Og på hvor mange måter kan du få dette (forskjellige ordnede kombinasjoner)?

Har matteprøve imorra hehe. :p Hadde vært genialt om noen hadde svart innen kl. 12:00 tirsdag (kanskje ikke sannsynlig, though).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, det enkleste en kan regne ut, er jo sannsynligheten for å trekke en type en gang.

13:52 = 1:4 = 25%.

Hvis en skal trekke ut fire kort, hm.. Hvordan blir det da? Tenke høyt.

For å spille poker, er mattekunnskapen min horribel. :sick:

Edit: Men det du spør etter, når jeg leser gjennom en gang til, er hva sannsynligheten er for at du skal trekke ut en hjerter, en ruter, en kløver og en spar hvis du trekker ut fire kort?

Uh.. Gleder meg til noen kan svare på den. :)

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

Dette blir vel avhengi sannsynlighet etter som det at du trekker kort påvirker sjansene for å trekke neste osv.

først er det jo 13/52 for å trekke en av de.

så blir det da igjen 13/51, 13/50 og 13/49.

Også kommer den delen jeg er høyst usikker på så ikke ta dette for god fisk:

Tror du må gange teller med teller og nevner med nevner så:

13*4 = 52

52 * 51 * 50 *49 = 649700

så: 52/649700 (virka ikke riktig)

WARNING: ikke riktig! Vent på noen som husker det 100%

også forkorte osv.

Bountyhunyter

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar

Det er en stund siden jeg har holdt på med sannsynlighetsregning men jeg tror fremgangsmåten er som følger:

13/52 x 13/51 x 13/50 x 13/49 = 0,0044 (avrundet)

dette vil si at det er 0,44% sjanse å få en av hver sort når du trekker 4 kort fra en vanlig kortstokk.

Ang. antall mulige kombinasjoner regner jeg med det er 13^4 fordi du har 13 muligheter på første kortet. For hver av disse valgene har du 13 muligheter på neste kort, osv.

13^4= 28561 mulige kombinasjoner.

Noen med mer mattekunnskaper må gjerne rette meg om jeg tar feil.

Edit: Jeg er uenig i Billy Bobs argument da det ikke endrer noe i kortstokken om en ser på kortene underveis.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Vi (jeg og Überadri) fant ut av sannsynligheten nå:

Poenget er det er samme hvilken type det første kortet er, altså 52/52, så har du da tre «typer» (hjerter, ruter osv) å velge mellom, altså (13*3)/51, to typer, (13*2)/50 og til slutt én igjen bare - 13/49.

Altså: (13*4)/52 x (13*3)/51 x (13*2)/50 x 13/49 =

52/52 x 39/51 x 26/50 x 13/49 = 0,1055 = ~10,5 %

Men fortsatt ingen vei på antallet muligheter da.. :p Noen som vet hvordan man finner ut på hvor mange måter man kan få 4 forskjellige "farger" (forskjellige ordnede kombinasjoner)?

Lenke til kommentar
Men fortsatt ingen vei på antallet muligheter da.. :p Noen som vet hvordan man finner ut på hvor mange måter man kan få 4 forskjellige "farger" (forskjellige ordnede kombinasjoner)?

Du mener slik: (Hearts, Spades, Clubs, Diamonds)

H-S-C-D

H-S-D-C

H-D-S-C

H-D-C-S

H-C-D-S

H-C-S-D

S-H-C-D

...osv

Blir ikke det 4! da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...