Gjest Guest_Karl_* Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Hei jeg skal til uka ta en CT av halsen min med kontrastvæske.. og jeg lurer på om noen har noen erfaringer med det her?... Gruer meg litt.. Hadde vært fint om noen som har vært igjennom det kan fortelle hva som skjer... Endret 28. januar 2008 av fredrik Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Har tatt CT noen ganger selv, og jeg kan bare si at du ikke har stort å grue deg til. Eneste som var litt spesielt for min del var effekten kontrastvæsken har på kroppen din. Det kjennes ut som om du må fryktelig på do, men det er bare innbilning. Ellers er det litt bråkete og trangt når man ligger i maskinen, men det er bare å holde fatningen, puste dypt. Tar ikke så lang tid uansett. Egentlig litt morsom erfaring, spesielt det med kontrastvæsken. Lykke til! (Jeg endret emnetittelen din litt) Lenke til kommentar
audifreek Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 er CT maskinen så trang da, trodde det var MR som var ubehaglig trang maskin jeg Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Nei, den er kanskje ikke så veldig trang. Er en stund siden jeg tok det, og har tatt begge deler, så godt mulig jeg blander med MR. Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) CT-maskina er ikke spesielt trang, og heller ikke lang. Det verste for meg med CT var å drikke den helsikes kontrastveska. Den smakte skikkelig heslig, så det ble en kamp for å holde det nede til slutt. Endret 29. januar 2008 av Tharos. Lenke til kommentar
Jennifer Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 jeg synes ikke kontrastvæsken var så gærn jeg.. men er selvfølgelig individuelt fra person til person... så ikke bli skremt "karl" Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Nei, jeg tok i litt der, for de første 2-3 gangene gikk det helt fint. Dessverre for meg varte sykehusoppholdet mitt en stund, så jeg ble rett og slett lei og kvalm av kontrastvesken. Men alt i alt er ikke CT noe å grue seg til, nosiree! Lenke til kommentar
Gjest Guest_Karl_* Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Hei det er Karl her igjen En kompis av meg sa nå at man må spy opp den kontrastvæska igjen?? er det sant? Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Da må det være noe spesielt tilfelle i alle fall. Jeg trengte ikke det. Lenke til kommentar
Gjest Guest_Karl_* Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Bare lurer på en siste ting.. får jeg vite resultatene med en gang???? Lenke til kommentar
Camron Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 CT er går fort og er smertefritt. Kontrastmiddelet er/skal være uten smak. Du trenger ikke å spy opp igjen kontrastvæsken, nei. Du blir bedt om å drikke mye vann etter undersøkelsen for å skylle ut igjen kontrastmiddelet. Du får nok ikke vite resultatene med en gang. De blir sendt til fastlegen din, så du må ta kontakt med han. Ellers tar nok han kontakt med deg når han har fått svarene. Lenke til kommentar
Gjest Guest_Karl_* Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 var hos legen idag også ga de meg intravenøst kontrastvæske.. nå blei jeg skikkelig redd. hva er det legen egentlig tror jeg har daa.. hvorfor kunne jeg ikke drikke kontrastvæsken som dere gjør.. det var helt forjævlig.. også må jeg vente på svar i en del dager pga helg osv.. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Tenkte først å skrive en liten spøk, men lot være.. Du er sikkert genuint nervøs. Er helt normalt.. Det tar noen dager før speialist får sett på bildene. Opp til en uke faktisk.. Vet ikke hvorfor du i utgangspunktet tok CT av halsen, om det er en klump elns, men du trenger ihvertfall ikke frykte for tiden det tar. Det er ingen spesiell grunn. *PS* Spørsmålet er vel kanskje hvilke områder som skal scannes.. Når du drikker kontrastvesken går den inn i mat/drikke systemet til kroppen.. Når du skal ta CT av halsen må du ha kontrastvesken inn i blodet og da er intravenøst det som skal til og igjen helt vanlig. Endret 7. februar 2008 av Battone Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Jeg fikk væsken intravenøst, når jeg skulle ta CT av hodet. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Når man tar det intravenøst så skilles det ut av kroppen raskere (via nyrene). Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 var hos legen idag også ga de meg intravenøst kontrastvæske.. nå blei jeg skikkelig redd. hva er det legen egentlig tror jeg har daa.. hvorfor kunne jeg ikke drikke kontrastvæsken som dere gjør.. det var helt forjævlig.. også må jeg vente på svar i en del dager pga helg osv.. Det er helt vanlig å få det intravenøst. Det er også vanlig at det går noen dager før man får svar. Jeg har f.eks ikke fått svar i hele tatt, så må bare gå ut i fra at prøvene var brae. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå