Gå til innhold

Maskinen finner kun 120 av 300gig!

Anbefalte innlegg

Kjøpte for en tid tilbake en 300 gig harddisk, men maskinen leste den som en 120 gig disk og jeg får ikke brukt mer av harddisken... Hovedkortet er en del eldre enn harddisken så jeg tenkte å prøve å flashe bios.. Noen som kan hjelpe meg med enkleste og tryggeste måte å gjøre dette på? (Evnt. eneste :p) Er det noe annet som kan være grunnen til feilen, og hvis jeg får fikset det, vil resterende plass bare dukke opp uten at jeg for eks. får slettet partisjonene mine? Takker for all hjelp! Jeg trenger desperat mer plass til serier :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nforce3 250GB socket 754 , dette skal støtte store disker uten noen bios oppdatering.

Prøv å endre access mode i BIOS settings for disken det gjelder fra auto til LBA eller Large.

PS! innholdet/partisjon kan bli borte så du må ta backup av data før du ekspimenterer med dette.

Vil du oppdatere BIOS kan du bruke EpoX sin Magic Flash utility.

Denne laster ned "riktig" bios fil for deg og flasher BIOS vha WinFlash.

Noen regler for å flashe BIOS fra Windows er at Windowsen din er stabil (ikke gir deg bluescreens i hytt og pine , eller programmer som stopper o.l).Deretter at du kjører stock hk/cpu/minne settings (ikke overklokket unde bios flashing).

Link til Epox Magic Flash 2.2:

http://www.epox.com.tw/eng/support.php?ps=223&type=6

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg

Det virker som om harddisken din har en partisjon som ikke er tildelt en stasjonbokstav.

(Windows vil ikke finne disken uten en diskbokstav)

Du er nødt til å legge til eller endre diskbokstaven.

Dette kan enkelt gjøres fra windows på følgende måte:

Trykk start - kjør.

Skriv inn diskmgmt.msc og trykk enter. (Dette vil åpne diskverktøyet til windows)

Her vil du se en liste over harddiskene og partisjonene i windows.

Jeg vil gjette at din disk som du har problemer med heter DISK 1.

Til høyre for DISK 1 (eller hva den heter) vil det stå de partisjonene som disken inneholder. Hvis du har en partisjon uten diskbokstav, vil dette vise her.

Høyreklikk på den partisjonen som windows ikke finner, og trykk "endre diskbokstav".

Det vil komme opp en ryte hvor partisjonen står. Trykk "Endre".

Neste rute vil ta deg til en "Wizard" hvor du kan legge til partisjonsbokstav.

Hvis dette ikke hjelper for deg, er du kanskje nødt til å formatere partisjonen windows ikke finner. Windows vil da automatisk legge til en diskbokstav.

Du vil ikke miste noe av den andre partisjonen som datamaskinen din finner).

Hvis du ikke finner den manglende partisjonen i diskverktøyet, må det være en feil med diskkontrolleren på hovedkortet, eller harddisken i seg selv.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Det virker som om harddisken din har en partisjon som ikke er tildelt en stasjonbokstav.

(Windows vil ikke finne disken uten en diskbokstav)

Du er nødt til å legge til eller endre diskbokstaven.

Dette kan enkelt gjøres fra windows på følgende måte:

Trykk start - kjør.

Skriv inn diskmgmt.msc og trykk enter. (Dette vil åpne diskverktøyet til windows)

Her vil du se en liste over harddiskene og partisjonene i windows.

Jeg vil gjette at din disk som du har problemer med heter DISK 1.

Til høyre for DISK 1 (eller hva den heter) vil det stå de partisjonene som disken inneholder. Hvis du har en partisjon uten diskbokstav, vil dette vise her.

Høyreklikk på den partisjonen som windows ikke finner, og trykk "endre diskbokstav".

Det vil komme opp en ryte hvor partisjonen står. Trykk "Endre".

Neste rute vil ta deg til en "Wizard" hvor du kan legge til partisjonsbokstav.

Hvis dette ikke hjelper for deg, er du kanskje nødt til å formatere partisjonen windows ikke finner. Windows vil da automatisk legge til en diskbokstav.

Du vil ikke miste noe av den andre partisjonen som datamaskinen din finner).

Hvis du ikke finner den manglende partisjonen i diskverktøyet, må det være en feil med diskkontrolleren på hovedkortet, eller harddisken i seg selv.

Lykke til!

Helt fantastisk! Der dukket det plutselig opp 151 gig til!! Tusen takk :D

Lenke til kommentar

Virker som om du har litt peiling på partisjoner så jeg har et spørsmål til om du kan hjelpe meg.. Er det mulig å overføre ledig diskplass fra en partisjon til en annen? Partisjonene er så klart på samme harddisken... Altså: Kan jeg overføre plass fra for eks. (d:) disken til (e:) disk uten at jeg må formatere på nytt eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Du kan vel slette begge partisjonene i diskbehandlingen, for deretter å opprette en ny stor partisjon.

Eventuelt så kan man også bruke partition magic.

obs: Dette funker naturligvis kun hvis det er snakk om partisjoner innad en enkelt harddisk.

Partisjonene er på samme harddisk ja, men jeg har installert windows på den ene, så kan ikke akkurat bare slette den liksom :p Men jeg tildelte litt lite plass har jeg funnet ut senere, så nå driver den å maser om lite diskplass osv... skulle gjerne hatt over noen gig til liksom :p Skal sjekke ut partition magic, har hørt om det før faktisk..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg
Du kan vel slette begge partisjonene i diskbehandlingen, for deretter å opprette en ny stor partisjon.

Eventuelt så kan man også bruke partition magic.

obs: Dette funker naturligvis kun hvis det er snakk om partisjoner innad en enkelt harddisk.

Partisjonene er på samme harddisk ja, men jeg har installert windows på den ene, så kan ikke akkurat bare slette den liksom :p Men jeg tildelte litt lite plass har jeg funnet ut senere, så nå driver den å maser om lite diskplass osv... skulle gjerne hatt over noen gig til liksom :p Skal sjekke ut partition magic, har hørt om det før faktisk..

Du vil ikke kunne ompartisjonere en disk med windows uten å måtte reinstallere windows på disken. (Om det skulle finnes et ukjent program der ute som kan gjøre dette i DOS eller lignende uten å skade windows, vet jeg ikke, men dette ville uansett være en avansert og tidskrevende prosess.)

Jeg vil anbefale deg å ompartisjonere disken din til en disk med en enkel partisjon.

Du må da omformatere hele systemet, inkludert Windows, men du kan ta en backup av systemet med drivere, instillinger, brukere og hele pakken på en DVD disk eller harddisk, som du bruker under eller etter installasjon igjen.

Det finnes flere programmer der ute for å gjøre dette; inkludert windows selv.

( http://www.microsoft.com/windowsxp/using/s...t_03july14.mspx )

Backup MyPC, WinBackup, Handy Backup Osv. er programmer som kan gjøre lignende oppgaver.

Ta en google søk etter diverse backup programmer.

Når du ompartisjonere stasjonen, anbefaler jeg MINST 20GB på windows partisjonen.

(Husk at alle programmene du installere, midlertidige filer, virtuelt minne Osv. vil havne på windows fisken)

Hvis du velger å ikke ompartisjonere disken pga. fare for tap av data, kan du gjøre diverse andre ting for å spare plass på windows disken.

Private filer, filmer, bilder, musikk og spill tar utrolig mye plass.

Jeg anbefaler alle å oppbevare disse filene på en annen disk enn windows disken.

For det første vil de da ikke ta opp effektiv plass som windows trenger, men du vil også være mye sikrere for å ikke miste dem i tilfelle windows plutselig en dag slutter å fungere.

Hvis du trykker start, og høyreklikker på "Mine dokumenter" og trykker egenskaper, kan du skifte hvor du vil de private filene dine skal ligge. Lag en ny mappe på en annen disk hvor du vil de private filene dine skal ligge, og velg denne til dine dokumenter.

Windows spør da om den skal flytte over de gamle filene, trykk ja her, så vil den nye mappen din automatisk inneholde alle de private filene dine, samt at snarveien i start-menyen nå vil gå automatisk til den nye mappen.

Hvis du har plasskrevende spill installert på datamaskinen din, kan du reinstallere disse og installere dem på ny på en annen disk eller partisjon.

Jeg har alle mine programmer, spill og private filer på en annen disk enn windows.

Dette er sikrest og tar minst plass.

Lykke til!

Endret av Slettet-rOwOH6vg
Lenke til kommentar
Du vil ikke kunne ompartisjonere en disk med windows uten å måtte reinstallere windows på disken. (Om det skulle finnes et ukjent program der ute som kan gjøre dette i DOS eller lignende uten å skade windows, vet jeg ikke, men dette ville uansett være en avansert og tidskrevende prosess.)

Da kan jeg fortelle deg at det er mange program som kan gjøre slikt, noen er ganske kjente. Eks Partition Magic, GParted, Paragon, Acronis. Eller Ghost 2003.

Og det trenger heller ikke være så veldig avansert eller tidkrevende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg

Da kan jeg fortelle deg at det er mange program som kan gjøre slikt, noen er ganske kjente. Eks Partition Magic, GParted, Paragon, Acronis. Eller Ghost 2003.

Og det trenger heller ikke være så veldig avansert eller tidkrevende.

Da lærte jeg noe nytt i dag. :p Trodde ikke et slikt program fantes, da jeg alltid har partsjonert stasjonene mine gjennom windows installasjon.

Takk for rettelsen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...