Mato Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Jeg har muligheten til og kjøpe meg en Citroen Berlingo tyveribillig , den er registrert som varebil og det er greit , kan sette i setene etterhvert , men må jeg ha den stygge veggen bak setene der ? det blir jo ikke akkurat mindre plass i bilen selv om jeg fjerner veggen og jeg skal jo ikke sette inn setene . grunnen til at jeg vil fjerne veggen er at man ikke får setene framme i bilen helt bak ( faktisk veldig kort ) noe som gjør at jeg må ha setet midt lengre fram en jeg synes er komfortabelt . eventuelt hva er straff/bøter for og kjøre uten veggen ? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Straffen for å ha enten flyttet på den veggen (slik at ikke den tenkte kassen passer mer) eller fjerne den er at man må betale avgiftsdifferansen mellom varebil og vanlig personbil. I tillegg så risikerer man tillegsavgift. Så det anbefales ikke. http://www.toll.no/templates_TAD/CircularL...;epslanguage=NO Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Det stilles krav til veggen som skiller varerommet fra resten av kupeen for at bilen skal kunne være registrert på grønne skilter. Det er også krav om størrelsen på varerommet. Dersom du flytter skilleveggen slik at varerommet blir mindre enn minstekravet, eller tar den vekk/modifiserer den slik at den ikke tilfredsstiller kravene vil jeg tro dette blir straffet likt som om du hadde satt inn bakseter, dvs en "tvangsomregistrering" hvor du får giro på avgiftene + et gebyr, basert på hvor lenge de antar at du har kjørt rundt på den måten. I verste fall betyr det at de regner tilbake til det tidspunktet du overtok bilen. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 tja da får jeg vell bare leve med veggen til jeg setter inn setene og betaler den opp . Lenke til kommentar
O_K Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Hvis det er plass nok bak i bilen, kan man da flytte vegge selv uten mere tull, eller må det forevises hos biltilsynet for å sjekke at flyttingen er "riktig" gjort. Jeg synes de aller fleste biler på grønne skilt har vegge for tett oppi førersetet. Inkludert biler som hiace og transporter, og disse må vel ha litt plass å gå på bakover... Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) FOR 2001-03-19 nr 268: Forskrift om engangsavgift på motorvogner. § 2-3. Varebil klasse 2 Som varebil klasse 2 anses motorvogn som teknisk defineres som N1, hvor det bak førersetet ikke er fast setearrangement eller fester, beslag, brønn mv. for slikt, som har fastmontert beskyttelsesvegg fra gulv til tak, og vegg til vegg mellom fører-/passasjerrom og godsrom. Godsrommet skal være utformet slik at det skal kunne romme en tenkt, rettvinklet kasse med lengde 140 cm, bredde 90 cm og høyde 105 cm. Motorvogn som teknisk defineres som N1 med åpent lasteplan (« pick-up ») anses som varebil klasse 2 dersom godsrommets lengde er minst 1 m og i tillegg er minst 50 pst. av avstanden innvendig fra innvendig forkant av frontvindu til bakre begrensning av godsrom/lasteplan. Lengden måles fra et vertikalt plan lagt vinkelrett på bilens lengdeaksel gjennom bakre punkt på beskyttelsesveggen i halve veggens høyde, uansett veggens form og plassering. Avstanden måles horisontalt fra dette plan til innerkant av bakdør eller bakvegg. Det skal ikke måles til/fra eventuelle vinduer eller utsparinger i beskyttelsesvegg eller bakdør. Har målt bak i Kangooen min. Den er 135 cm i lengden, målt fra der hvor veggen slutter å skrå (65 cm fra gulvet) og bort til innerste del av bakluka. Måler jeg nederst langs gulvet så er den jo et lite stykke over 145 cm i lengden, men da vil jo ikke den rettvinkla "kassa" som skal inn som er 105 cm høy gå så langt frem i bilen at bakluka går igjen. Syns dette var litt merkelig.. Hvordan er det med montering av høyttalere i skilleveggen? Tenkte å ta meg en tur opp til Biltilsynet i morra å spørre om det før jeg eventuelt gjør noe. Tenkte jeg samtidag kan spørre de angående det at kassa som skal være rettvinklet ikke går inn med mindre bakluka er åpen, selv om bilen er helt orginal. Endret 29. januar 2008 av >Jonas< Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Kravet er at man skal få lukket bakdøren med den kassen inni, så lenge man gjør det er det bare å mekke som man vil bak der. Men jeg antar at statens vegvesen osv. har en slik kasse du kan få lånt av dem for å få sett hvor mye plass det er å gå på inni bilen. Men kravet er som sagt at man får lukket døren med den kassen inni. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Tviler på at denne kassa finnes til utlån noe sted, det er nemlig ingen krav i forskriftene til at det skal være mulig å få denne tenkte "kassa" inn gjennom noen åpning Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Selv om det er en tenkt kasse, så har myndighetene laget en slik kasse når de har kontroll. Alle som ikke får lukket døren med den kassen inni bilen får en grundigere undersøkelse, og event. avgift. Se blant annet her: Lastevolumet er fastsatt i form av et "kassekrav". Dette innebærer at kjøretøyene må kunne frakte en tenkt kasse med nærmere bestemte mål. De fleste trafikkstasjoner og andre i bransjen har derfor laget seg en slik kasse til bruk som test for om kjøretøyene oppfyller kravene. Kilde;http://forbruker.no/bil/bileksperter/jensen/article1302444.ece Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Akkurat dette jeg stusser litt på i og med at Kangoo ikke vil klare å frakte en slik rettvinklet kasse med bakdøra lukket siden skilleveggen skrår såpass mye. Veit ikke om samme tilfelle gjelder Berlingo/Partner også. Og mange som bruker varebilen som en arbeidsbil har jo innredet bilen baki med hyller og skap og slikt, slik at denne "kassa" ikke lenger vil kunne fraktes bak med mindre man fjerner alt sammen. Det er jo fullt lovlig dette, så jeg syns reglene er litt uklare på dette området. Regner med at de klarer å svare litt bedre når jeg tar meg en tur til Biltilsynet i morgen. Lenke til kommentar
pajo Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Men en ting å tenke på er jo at kassa har vokst gjennom årene da Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Kassen er som regel et byggesett som kun består av selve rammen (som du bygger opp inni bilen om du ikke får den inn gjennom luka), var vertfall det vi hadde når vi sjekka varebiler. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 I dag var jeg innom Biltilsynet en tur. Han jeg snakket med sa det ikke var ulovlig å skjære hull i veggen for å montere høyttalere, så om jeg gjorde det skulle jeg ikke få noe problemer med det. Problemet som det hendte dukket opp i forbindelse med skilleveggen var at folk flyttet denne bakover slik at lengden i lasterommet ble mindre enn 140 cm. Hvorfor Kangoo ikke var lang nok til at den fikk plass til denne rettvinkla "kassa" hadde han ikke noe svar på. Mange har jo innredet lasterommet så da får man jo ikke inn denne kassa, så jeg kan ikke helt tenke meg at det blir sjekket i en kontroll om man har flyttet veggen noen centimeter bakover. De fleste viser vel litt skjønn og er vel ikke såpass pirkete. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Det er nettopp det som er poenget med lasterommet, og ha varer samt utstyr der. At man innreder rommet slik at det blir mindre åpen luft har ingenting å si da størrelsen bak veggen blir den samme. Det er først når man skyver veggen bakover, eller ikke stort nok rom man kan begynne å få problemer. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Litt rart veggen ikke monteres slik at man får setene helt bak. Har enda ikke kjørt en varebil der jeg har kunnet sitte behagelig. Selv i en Landcruiser var veggen slik setet ikke gikk helt bak. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 1. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2008 betaler du ikke full skatt skal du ikke sitte komfortabelt Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Litt rart veggen ikke monteres slik at man får setene helt bak. Har enda ikke kjørt en varebil der jeg har kunnet sitte behagelig. Selv i en Landcruiser var veggen slik setet ikke gikk helt bak.Den flyttes så langt den kan, det finnes vel forslag på at dette ikke skal kunne klassifiseres som varebil lenger, slik som det kom på diverse stasjonsvogner (RS2, A6, 940, etc) på 90-tallet.. VW Touran (1.gen) har vel hatt noen uheldige tilfeller med dette, hvor veggens plassering faktisk har gjort at kravene ikke oppfylles lenger.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå