Gå til innhold

Visum til Russland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Startet en tråd om akkuratt det samme for en liten stund siden. Du trenger først en skriftlig invitasjon fra en motpart i Russland, det får du fra russiske venner, hotellet du bor på, en businessforbindelse, et reisebyrå, eller du kjøper det på nettet. Så må de sende deg papirene som du tar med til ambasaden i Norge, så ordner de visum for deg.

Hvordan får man tak i det enklest og billigst mulig?

På politistasjonen vel! Er det ikkje der ein må ordne alt sånt då?

Flott med hjelpsomme, skråsikre folk som er helt på jordet.

Lenke til kommentar
Er det billigst å dra til den russiske ambassaden i Oslo? Har hørt at man kan få invitasjon av hoteller i Russland, men vet ikke helt hva som menes med det. Må man først ha en invitasjon og så kan man få visum på ambassaden?

Først invitasjon, så går du til ambassaden og får visum, ja. Hvis du allerede har hotell så kontakt dem. De er vant til å sende invitasjoner. Om du ikke har hotell så google deg frem til noen sider som selger invitasjoner. Koster ikke stort.

Lenke til kommentar

Tror du skal belage deg på ekstrautgifter når du først reiser til Russland. de kan lett finne på å ta ekstra penger for det meste bare siden du "har råd til det". Eneste forskjellen mellom russland og andresteder hvor de gjør det samme er at i russland har du ikke mye valg.

Det beste ville vært å kontakte et reisebyrå for å få ordnet papirene. det mer masse, så greit å ha noen som kan det til å gjøre det.

Når du endelig har visumet i orden med invitasjon er det jo bare å dra. Men vær obs. du må registrere deg når du kommer til russland. husker ikke om det var på politistasjonen eller hvor lang tid du har på deg. Men uansett må du huske på å sjekke ut det med meldeplikt.

De har regler på om du reiser til en ny by osv. må du registrere deg på politistasjonen ol. syke greier.

Lenke til kommentar
Når du endelig har visumet i orden med invitasjon er det jo bare å dra. Men vær obs. du må registrere deg når du kommer til russland. husker ikke om det var på politistasjonen eller hvor lang tid du har på deg. Men uansett må du huske på å sjekke ut det med meldeplikt.

De har regler på om du reiser til en ny by osv. må du registrere deg på politistasjonen ol. syke greier.

Da jeg var i Russland med skolen var det ikke noe sånt. Vi kom i buss fra Estland, hadde en massiv kontroll (registrering av maskinlesbare pass og visum) på grensen (Narva), og kjørte til St. Petersburg. Der var vi noen dager og trengte aldri å melde oss noen plasser. Så kjørte vi tilbake igjen og var gjennom den samme massive passkontrollen på grensen. Kontrollen kunne nok ha vært større, f.eks tømming av buss/bagasje og liknende, men med litt penger under bordet slipper man sånt.

Det kan være at vi slapp meldeplikt siden vi var et par skoleklasser som reiste (selv om jeg aldri har hørt om meldeplikt der borte), så det kan være greit å sjekke opp i sånt på forhånd uansett.

Det var skolen som ordnet mesteparten av visumgreiene. Vi fylte ut en del skjemaer og betalte 2-300 kr, så sendte skolen passene til Oslo for behandling. Det tar noen uker å få ordnet alt sammen, og en person er nødt til å hente passet/passene på ambassaden. Ambassaden sender ikke passene tilbake til deg.

Det er utrolig greit å lære seg det russiske alfabetet før du reiser. Da kan du i det minste uttale ordene hvis du må spørre om hjelp/råd/veien.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Det jeg ville fram til er at man bør sette seg grundig inn i reglene der før man reiser. Jeg har ikk vært der selv så jeg kan ikke vite. bare slikt jeg har hørt av folk på mine egene reiser. Men det kan jo være at lærerne på skoleturen registrerte dere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...