ventle Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Som tittel sier, kan Denne UV-lampen brukes til å belyse kretskort og herde fotoresist før etsing? Leste etseguiden på avforum.no og ser at man bla. trenger en UV-lampe, som koster flesk på ELFA. Er det forskjell på disse, slik at den jeg linker til (som er beregnet brukt som "blacklight" belysning) ikke fungerer til slikt bruk? Eller er UV-lys UV-lys? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Antar det. Eneste gangen jeg har fremkalt fotoresist, brukte jeg en overhead. (Altså sterkt fullfarge lys). Clas Ohlson har en UV kompaktlysrørpære, hvis du ikke vil bestille fra ebay. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 har faktisk ett par av de fra Clas Ohlson. Er de "like gode", eller i hvertfall brukbare til formålet? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Det finnes stort sett en del ultrafiolett lys fra alle lamper, (En del 12V spotter har glass med UV sperre). Det er bare å la kretskortet ligge en god stund under lyset for å fremkalles skikkelig. Kompaktlysrør UV- lamper er i hvertfall like gode som de du linker til på ebay. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Lagde meg UV boks selv med 2 UV lysrør fra ELFA og en gammel armatur jeg hadde liggende selv for et par år siden. Tror ikke det ble mange kronene for det hele. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 takker for svar. ett spm: mener vi lærte på barneskolen at glass stopper UV-stråler, hvorfor fungerer det da å ha en glassplate til å legge mellom printkort og UV-lyskilde ved herding? Lenke til kommentar
Rydin Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Kan ikke så mye om uv-stråler, men gjorde et kjapt søk på google og fant denne siden: http://www.glassportal.no/skader-paa-glass.425865-77121.html Nederst der står det noe om uv-stråler. Laminert glass som f.eks bilvinduer slipper gjennom minimalt med uv-stråler. Men klart glass slipper gjennom det meste. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 aha, det forklarer litt. Det meste av vindusglass i bygninger er vel også av laminert type? I etseguiden på avforum var tipset å bruke glassplate fra en bilderamme, her er det vel først og fremst snakk om klart, enkeltlags glass... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå