Gå til innhold

Blodfersk linux bruker trenger hjelp med... alt.

Anbefalte innlegg

Ja, som emnet sier så er jeg helt fersk som linuxbruker, men jeg har brukt pc og windows i ca 10 år eller mer nå og har god greie på hardware og slikt.

Så nå skal jeg prøve å sette opp en linux server basert på ubuntu. Jeg lasta ned server versjonen. (siden det er det jeg skal bruke det til) og har installert det med samba programvare til fildeling med ms maskiner. Når jeg nå starter opp pcen kommer bare kommandolinja frem, hvilket jeg har forsåvidt ingenting imot hadde jeg bare kunne noen kommandoer... jeg fikk da logget inn men etter det var det full stopp.

Jeg skulle helst hatt litt bedre oversikt enn hva et kommandolinje grensesnitt kan gi. Jeg har mange harddisker og et raid5 array som skal ryddes opp i og administreres. Jeg vil installere flere programmer bl.a. fuldc eller noe tilsvarende.

Jeg har flere andre ting på gang men det får bli med dette i første omgang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du skal ha et grafisk grensesnitt, må dette installeres fra nevnte kommandolinje (selv om kommandolinjen strengt tatt ikke kan begrense deg om du kjenner den godt nok).

Først skriver du følgende

sudo nano /etc/apt/sources.list

Du vil få frem en tekstbehandler med innhold. Noen linjer har "#" foran seg. Fjern denne foran de linjene som det står "universe" og "multiverse" bak.

Avslutt med ctrl+x (tror jeg)

skriv følgende:

sudo apt-get update

Nå er du klar for å installere GUI. Det gjøres med kommandoen

sudo apt-get install x-window-system-core xserver-xorg gnome-desktop-environment gdm

Konfigurer det grafiske grensesnittet med

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

og start det med

sudo /etc/init.d/gdm start

Lykke til! si ifra om noe krasjer :)

Lenke til kommentar

Du virker som en oppegående fyr som er intressert i og lære.

Vi har to fantastiske norske ressurser som du burde ta en kikk på

http://www.tnldp.org

http://www.linuxguiden.no

Veldig kjekke for og komme inn i hvordan systemene funker. Finnes mange andre bra documentasjons prosjekter, men disse er norske, og inneholder litt generell info om linux. Sett deg inn i hvordan systemet funker og lær deg kommando linja, så tror jeg du kommer til og bli en veldig god og fornøy GNU/Linux FOSS bruker.

Lenke til kommentar

hvis du bare vil komme i gang med serveren din, så vil jeg faktisk anbefale deg å installere desktopversjonen. forskjellen på server og desktop er GUIen.

når du har guien kan du lett surfe på ubuntu sin wiki (eller andre ressurser) mens du prøver ut kommandoer og tips.

grunnen til å ikke ha gui på en server er stort sett ytelsen. men for deg vil det nok være mer hensiktsmessig i starten.

Lenke til kommentar

Ok, første alvorlige problem: Jeg har to promise sx4000 raid kort som jeg hadde håpet å bruke men promise har bare laget driverstøtte for red-hat og suse, freeBSD coming soon står det. Tør ikke tro på det.

Foreløpig har jeg bare disker til det ene kortet og alternativet er å bruke et passivt promise ultra100 TX2 uten raid. eller software raid i linux.

Andre alvorlige problem: jeg har fire WD5000AAKS disker som jeg tidligere har brukt på et highpoint rocketraid 2300 kort. I biosen her kom jeg til skade for å "prøve" å sette på staggered spinup. Dette så ikke ut til å virke da det fortsatt var "disabled". Men som jeg nå har funnet ut virker helt fint. Problemet er at jeg kan ikke slå det av igjen. Kortet har aktivert en software "jumper" inni diskene og nå kan ingen hovedkort eller andre kontrollere finne disse diskene i bios.

Jeg har funnet en linux basert boot-cd som kan sende spinup kommandoen til diskene.

turn_off_poweron_in_standby-1.01.iso

Og hvis jeg resetter maskinen etterpå finner biosen diskene helt fint og alt er ok. Helt til neste gang jeg skrur av maskinen. da er det på'n igjen.

diskene er nå helt tomme men jeg vil helst reparere fremfor å bytte de. Det må da finnes et program som kan sette dette på plass igjen? boot-cden sier noe om at jeg skal bruke hdparm -s0 /dev/sdx

Hva betyr dette? Jeg skal prøve i ubuntu server installasjonen.

Lenke til kommentar

Nå er det litt overkill å installere hele ubuntu desktopen på en server da. Du klarer deg nok fint med fluxbox for.eks. Veit ikke om hal (hardware abstraction layer) allerede er med i server.

sudo aptitude fluxbox

Hvis du skal søke etter pakker kan du bruke

apt-cache search <pakkenavn>

Trenger du firefox for.eks skjønner du sikkert nå at du bare kan skrive

sudo aptitude install firefox

Eller epiphany-browser som er litt mer lettvekter :)

PS : aptitude tar seg mye bedre av avhengigheter enn apt-get. Lettere å avinstallere pakker som trengs av programmet du installerte, hvis du skal avinstallere igjen.

Lenke til kommentar
Ok, første alvorlige problem: Jeg har to promise sx4000 raid kort som jeg hadde håpet å bruke men promise har bare laget driverstøtte for red-hat og suse, freeBSD coming soon står det. Tør ikke tro på det.
Binær only driver er et meget dårlig tegn for en raid kontroller. Bare flaks hvis denne støttes av noen OS etter sommeren.
Andre alvorlige problem: jeg har fire WD5000AAKS disker som jeg tidligere har brukt på et highpoint rocketraid 2300 kort.
Det kortet skal i det minste fungere godt uansett linux versjon:

http://www.highpoint-tech.com/USA/rr2300.htm

boot-cden sier noe om at jeg skal bruke hdparm -s0 /dev/sdx

Hva betyr dette? Jeg skal prøve i ubuntu server installasjonen.

Alle kommandoer har manual sider hvor hver opsjon er dokumentert, her har du aktuelt utdrag fra
man hdparm

-s Enable/disable the power-on in standby feature, if supported by the drive. VERY DAN‐

GEROUS. Do not use unless you are absolutely certain that both the system BIOS (or

firmware) and the operating system kernel (Linux >= 2.6.22) support probing for drives

that use this feature. When enabled, the drive is powered-up in the standby mode to

allow the controller to sequence the spin-up of devices, reducing the instantaneous

current draw burden when many drives share a power supply. Primarily for use in large

RAID setups. This feature is usually disabled and the drive is powered-up in the

active mode (see -C above). Note that a drive may also allow enabling this feature by

a jumper. Some SATA drives support the control of this feature by pin 11 of the SATA

power connector. In these cases, this command may be unsupported or may have no effect.

Alt i linux blir mapper og filer, S-ATA disker blir i rekkefølge til følgende:

/dev/sda

/dev/sdb

/dev/sdc

osv., så i din kommando

hdparm -s0 /dev/sdx

må du erstatte x med dine disker. Sjekk kjernen du kjører er minimum 2.6.22 med

uname -r

Lenke til kommentar
Binær only driver er et meget dårlig tegn for en raid kontroller. Bare flaks hvis denne støttes av noen OS etter sommeren.

Hva er en binær only driver?

Kansje jeg skal prøve å få dette kortet til å virke heller da.

Kan dere ellers gi meg et godt tips til ekstra sata kontrollere med god støtte i linux?

Jeg har en onboard silicon image 3114 kontroller og et pciex1 silicon image 3132, hvordan er støtten for disse korta?

Jeg har også funnet ut at et rent software raid kansje er det beste for meg, da dropper jeg hele sx4000 marerittet så har jeg 4 pata disker som jeg ikke har kontakter til. Men jeg har et promise ultra100 TX2 non-raid kort... Vil jeg kunne bruke det?

Noen nevnte 3ware kort, men de er ganske stive i prisen.... Man får vel det man betaler for. Kan jeg kjøpe billig raid kort og sette diskene opp som jbod og så sette opp et software raid i linux?

Lenke til kommentar

drit i det grafiske brukergrensesnittet, jeg vil lære linux fra bunn av...

Jeg har en gaming-rig ved siden av som jeg kan surfe internettsider på mens jeg jobber med serveren.

Jeg trenger litt basisinfo om hvordan jeg manøvrerer i kommandlinja... noen kommandoer kjenner jeg nå.

"cd" er som i dos, change directory

"ls" og "dir" er andre greie kommandoer jeg kommer til å bruke mye. men hvordan deler jeg opp lista slik at ikke ting kommer utenfor skjermen? i dos var det "dir /p"

-jeg vil gjerne vite hvilke harddisker ubuntu har funnet og finne ut hvilke som eventuelt mangler.

-Jeg må få silicon image 3114 onboard controlleren til å virke. eller kontrollere om den virker, driver skal visstnok følge med i installasjonen.

begynner med dette....

Lenke til kommentar
Hva er en binær only driver?
Jeg mente en driver hvor produsenten ikke deler kildekoden, så du er avhengig av at leverandøren (Promise) kompilerer opp driveren på nytt hver gang en ny kjerne kommer. Dette er det samme for MS, hvis ikke Promise kompilerer opp ny driver for Vista er det ikke sikkert den vil virke på MS sitt nye OS. I linux er det normalt nok at produsenten deler spesifikasjoner på hardwaren, så vil frivillige lage drivere med kildekoden åpent tilgjengelig, slik at du i utgangspunktet har støtte i det uendelige. I spesielle tilfeller vil ildsjeler legge inn den enorme innsatsen som kreves for å reverse engineer'e driver (dvs. ved prøving å feiling komme fram til en driver selv om produsent verken deler kode eller spesifikasjoner på hardware). Et godt eksempel på en slik driver er forcedeth, som sikrer at alle integrerte trådnett levert av nvidia fungerer smertefritt i linux. Åpne drivere legges gjerne inn i kjernen, så hardware som har skikkelig driver funker stort sett ut-av-boksen, dvs. du trenger verken lete etter eller installere drivere.

Kansje jeg skal prøve å få dette kortet til å virke heller da.

Høres fornuftig ut.
Kan dere ellers gi meg et godt tips til ekstra sata kontrollere med god støtte i linux?
Stort sett alt som er integrert på hovedkort støttes. Alt som er beregnet på servere virker, linux er tross alt det ledende OS'et på servere. Silicon image funker sikkert helt fett, selv om innebygd raid kan være så som så på budjsettløsninger. Software raid er veldig modent i linux, og kan settes opp under installasjon.
Men jeg har et promise ultra100 TX2 non-raid kort... Vil jeg kunne bruke det?
Prøv da vel.
drit i det grafiske brukergrensesnittet, jeg vil lære linux fra bunn av...
Imponerende. Det er ikke så mange kommandoer du trenger for å kunne manøvrere greit. Du venner deg også fort til å bruke man, som naturligvis har sin egen manual side: man man. Husk at de fleste kommandoer kan gies opsjoner, som gjør dem veldig fleksible. Lær deg å manøvrere i man sider (bruk space, enter, k, b og q, søk med /), du manøvrerer på samme måte når du bruker more og less. Sjekk ut aptitude, su, sudo, grep, find og rm. Piping (legge i rør) er en meget effektiv sak, som Blackslash foreslår. Du bruker | for å angi en pipe (et rør), den sender output av den første kommandoen som input til den neste. Du kan også sende output fra den første som argument til den neste med xargs. Dette gir enorme muligheter, spesielt hvis du lærer litt om regulære uttrykk (REGEXP).
Lenke til kommentar

Midnight commander var en gledelig gammel kjenning. Jeg brukte norton commander en gang i tiden....

Jeg prøver å få installert rocketraid kortet. Det er gitt ut en open source driver til dette kortet, men hvordan vet jeg om dette er inkludert i installasjonen, om det virker eller om det er bare å sette opp raidet?

Bør jeg bruke raid 5 funksjonen i biosen eller bare sette opp diskene i JBOD og så sette opp software raid?

Hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar

Generelt så vil du kunne finne ut det du ønsker om hardware og drivere med programmet hwinfo, bare installer det først:

sudo aptitude install hwinfo

så kjører du det fra kommandolinja etterpå. Den vil rapportere hvilke drivere som brukes for hvilken hardware.

Lenke til kommentar

hmm, det var mye her, men jeg ser at det er blitt installert noen marvell drivere for highpoint kortet (det har marvell chip)

Det er koblet 4 disker til dette kortet og de er i biosen satt opp på hver sin JBOD. Skulle ikke de ha kommet frem her under /dev/sd* da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...