Gå til innhold

HK416, og når den kommer og hvem som får den.


40mm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette nye geværet har så vidt jeg har forstått en annen og lettere ammunisjon enn AG3. En AG kan skyte gjennom tuer og trær, hvilket unektelig er en fordel i en krigssituasjon (men selvsagt en ulempe i tettbygd strøk). Er det noen som kan si hvordan HK416 er til sammenligning, når ammunisjonen er lettere? Hva er gjennomslagskraften, og hvor lang er forresten rekkevidden?

 

Tilleggsspørsmål: Er tanken at man fremdeles skal benytte MG3 som før? Vil det ikke skape problemer å måtte drasse på to ulike typer ammunisjon?

Lenke til kommentar

En vil benytte MG3 i oversiktlig framtid, men det planlegges å bytte også denne ut etter hvert.

416 har mye høyere utgangshastighet på sine kuler, men den taper seg fortere enn med AGens 7.62. Begge går gjennom et par trær, men AGen går gjennom ganske mange flere. Vet ikke hvordan det er med dører osv.

Gjennomslagskraften er "god nok". Du dreper ikke på første kulen i brystet, men det gjør du ikke med AGen heller. Everything worth shooting once, is worth shooting twice! Dessuten er målet stort sett å gjøre fienden kampudyktig, om han dør eller blir skadd er ikke sååå farlig. Der er HK416 like god, og i og med at den er mer presis ut til mellomlangt hold, er lettere å lære seg å skyte med, og du får med dobbelt så mye 5.56mm som 7.62mm, er valget rimelig enkelt.

Den får dessuten MYE sjeldnere funksjonsfeil, og AGen er allerede ganske god på det området, så det er en børse de fleste gjerne tar med seg ned til sandkassa.

Lenke til kommentar
Den får dessuten MYE sjeldnere funksjonsfeil, og AGen er allerede ganske god på det området, så det er en børse de fleste gjerne tar med seg ned til sandkassa.

 

Dette gjenstår og se. HK416 er ikke godt nok testet ut enda... Jeg er skeptisk.

 

16,5-tommeren er bra, men 10,5-tommeren har ofte funksjoneringsfeil. Enkelte magasiner er det også feil på. I tillegg, og dette gjelder begge versjoner, har gassventilen en tendens til å skru seg om under skyting, og du står igjen med et semi-automatisk våpen.

 

Nytt våpen til tross, HK416 er et gevær som på mange måter kunne vært designet annerledes. Ladearmen er uheldig plassert, og slites ujevnt (noe som kan sees hvis du adskiller våpenet og sjekker sporene på hver side av ladearmen).

 

Men for all del, HK416 er et langt steg i riktig retning. Dog, personlig hadde jeg foretrukket G-36 og P90 som de nye våpnene. Der vet vi iallefall hva som er feil.

Lenke til kommentar

Nuvel. Den ladearmen er på samme sted på M4/M16, og det er som kjent et rimelig vanlig våpen... Laderarmen er heller ikke ment brukt som på en AG3, du trenger ikke ta nytt ladegrep ved magskifte. Det er gjerne ved magskifte at det er størst sannsynlighet for at en skal dra skrått i ladearmen (som er det som gjør at den slites), når en skal lade våpenet/gjennomføre tøm våpen kontroller etc. er en ofte ikke heeelt like stresset.

Hva er feilen på magasinene? Så ingenting om dette på tilbakemeldingsforumet på intranett, men det er jo ikke brukt så mye som det kanskje burde.

Og sist men ikke minst, når bruker en våpenet på automat uansett? Ser at dette er et problem, men hvor ofte skjer dette?

 

G36 ble valgt bort av hæren, rett og slett fordi en tviler på at dette har den holdbarheten ifbm behandling av ymse vernepliktig personell, som hæren trenger.

Lenke til kommentar

Står i ett eller annet nummer av F. HK416 var ikke en gang med i vurderingen. Det var et par våpen fra Diemaco, HK G36, oppdatert AG3 (den som hæren egentlig ville bruke pga at de ikke ville gå over til 5.56) og et våpen til fra en produsent jeg ikke husker navnet på. HK 416 ble vurdert i siste øyeblikk fordi prosessen dro ut veldig (bl.a. fordi hæren ikke ville skifte helt enda), og ble vurdert til å være den beste. Ifbm med dette ble det gjort omfattende testing, blant annet i simulert ørkenmiljø. I samtlige funksjonstester gjorde G36 og 416 det svært mye bedre enn Diemaco C8/C7 (husker ikke hvilken i farta) og AG3, med den siste våpenprodusenten i mellom.

Det står ganske omfattende i en utgave av F, men husker ikke hvilken. Skal prøve å finne det, skal ha det liggende i arkivet.

Lenke til kommentar
Nuvel. Den ladearmen er på samme sted på M4/M16, og det er som kjent et rimelig vanlig våpen...

 

Det gjør det vel ikke automatisk til den beste løsningen? Hadde det vært opp til meg hadde ladearmen vært på venstre side. En av grunnene til at den er plassert som på M4 er at den skal kunne brukes av links-skyttere. Våpenet mislykkes likevel i å være links-vennlig, ettersom magasinutløseren sitter på høyre side.

 

Hva er feilen på magasinene? Så ingenting om dette på tilbakemeldingsforumet på intranett, men det er jo ikke brukt så mye som det kanskje burde.

 

Er ikke den vanligste feilen, og jeg var forsåvidt mye oftere borti feil på AG3-magasinene. Det har hendt at magasiner, uten synlige skader, har matet feil inn i kammeret, og skapt en såkalt rose. En funksjoneringsfeil som er farligere enn f.eks. ufullstendig ladegrep, som var vanlig på AGene.

 

G36 ble valgt bort av hæren, rett og slett fordi en tviler på at dette har den holdbarheten ifbm behandling av ymse vernepliktig personell, som hæren trenger.

 

Trodde G36 var tatt ut av produksjon, jeg.

 

Jeg tror ikke HK416 er merkbart mer holdbart enn G36. Men jeg har heller aldri skutt med G36, så jeg har vel ikke akkurat grunnlag for å uttale meg. Utifra det jeg har hørt av andre er G36 et veldig bra våpen, med unntak av kolben.

 

Og sist men ikke minst, når bruker en våpenet på automat uansett? Ser at dette er et problem, men hvor ofte skjer dette?

 

Du bruker våpenet på automat når du aller, aller mest trenger det...

Endret av Burnham
Lenke til kommentar
G36 er vel standard våpen i tyske Bundeswehr, så at den skal være ute av produksjon høres pussig ut. Den var i alle fall vurdert som erstatter for AGen for et par år siden bare. Den finnes jo i systemet, i og med at den er standard personlig våpen i KJK, så det var jo bare naturlig at den ble vurdert.

 

 

Sjekket opp på wikipedia. Stemmer sikkert...

 

Production history

Designer Heckler & Koch

Designed 1990–1995

Manufacturer Heckler & Koch

Produced 1996–present

Variants See Variants

Lenke til kommentar
....416 har mye høyere utgangshastighet på sine kuler, men den taper seg fortere enn med AGens 7.62. Begge går gjennom et par trær, men AGen går gjennom ganske mange flere. Vet ikke hvordan det er med dører osv.

Gjennomslagskraften er "god nok". Du dreper ikke på første kulen i brystet, men det gjør du ikke med AGen heller....

 

 

Hvordan skal du forklare deg ut av dette?

Lenke til kommentar
....416 har mye høyere utgangshastighet på sine kuler, men den taper seg fortere enn med AGens 7.62. Begge går gjennom et par trær, men AGen går gjennom ganske mange flere. Vet ikke hvordan det er med dører osv.

Gjennomslagskraften er "god nok". Du dreper ikke på første kulen i brystet, men det gjør du ikke med AGen heller....

 

 

Hvordan skal du forklare deg ut av dette?

 

Hehe. AG-prosjektil + bryst = Ferdig FI

 

Ang. G36, en kompis fra KJK sier at den rifla er fancy, flott og lett, men bruksmessig mente han AG`n var et mye bedre våpen. Spesielt på kvalitet/holdbarhet.

Lenke til kommentar
Både jeg og troppen min har hatt ganske store problemer med HKen siden temperaturen krøp under 0 grader.

Ladearmer som fryser fast, is i kammeret, våpen som står på enkeltskudd, men som skyter flerskudd.

Hmmm, det høres ikke bra ut. Har ikke fått prøve våpenet i minusgrader selv...

 

Tar dere med våpnene inn i telt/varmestuer, så det blir kondens når dere går ut igjen?

Lenke til kommentar
Begge går gjennom et par trær, men AGen går gjennom ganske mange flere. Vet ikke hvordan det er med dører osv.

 

Hvis begge skyter gjennom noen trær, tror jeg de skyter gjennom en dør også...

 

 

ikke riktig at begge går gjenom trær, 5.56 prosjektilet har lett for å forandre rettning hvis den treffer noe kulebanen sinn, og blir derfor mye mindre presis med en gang det er eksterne faktorer som kan påvirke prosjektilet, som vær og vind, krattskog osv....

 

7.62 prosjektilet som er tyngre er i mye mindre grad påvirket av eksterne faktorer enn 5.56.

Lenke til kommentar
ikke riktig at begge går gjenom trær, 5.56 prosjektilet har lett for å forandre rettning hvis den treffer noe kulebanen sinn, og blir derfor mye mindre presis med en gang det er eksterne faktorer som kan påvirke prosjektilet, som vær og vind, krattskog osv....

 

7.62 prosjektilet som er tyngre er i mye mindre grad påvirket av eksterne faktorer enn 5.56.

 

At kulen lettere forstyrres underveis, er nok så. Men etter min mening er det vel så viktig - om ikke viktigere - at geværet klarer å skyte gjennom det fienden måtte finne på å gjemme seg bak. Så vidt jeg husker fra førstegangstjenesten, er AG3 ganske formidabel i så måte, idet geværet visstnok skyter gjennom 100 cm treverk (og 25 cm betong?). Det er faktisk så imponerende at jeg nesten ikke tror på det. Men ser man en MG i aksjon, skjønner man at ammunisjonen er kraftig. Den pløyer f.eks. rimelig raskt gjennom sandsekker og blytunge jernbanesviller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...