srbz Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Merker meg at det er ingen som har nevnt MP7 engang, som også skal inn i forsvaret og erstatte MP5, som så å si samtlige vaktsoldater, hundeførere m.fl. bruker. Personlig har jeg plukket på samtlige fire våpen, og kan si at på tross av at MP7 er mindre og hendigere enn alle de andre, så er jeg glad jeg neppe vil ha mer befatning med den. Virker skikkelig puslete og upresis, men nå har jeg strengt tatt ikke skutt med den selv så jeg har lite grunnlag for uttalelsene mine. I tillegg kommer samtlige MP7 og HK416 til å være utstyrt med bl.a. aimpoint som standard. Dette er greit nok for å teste, men jeg har selv aimpoint på MP5 og jeg er ganske sikker på at jeg ville holdt meg til dioptersikte om jeg skulle havne i en reell situasjon som innebar skyting. I mine øyne er aimpoint mer "gimmick" enn en ordentlig teknisk fordel. Nå er den ganske praktisk til skyting på nært hold, men den krever også at man åpner linsedekselet før man skyter, og dersom man har den av for å spare batteri (og batteri går fort om man har den på konstant), så må man også skru den på før den får noen funksjon. Dette har man gjerne ikke tid til hvis man skulle komme ut for kortholdsskyting (evt. magasinbytter o.l. kommer jo i tillegg), og jeg selv foretrekker diopter på langt hold. Dette kommer jo igjen litt an på tjenesten våpenet skal brukes i sammenheng med. Jeg som vaktsoldat vil mest sannsynlig ikke ha mulighet til å forutse kontakt før jeg må bruke våpenet, mens en stormsoldat gjerne vil kunne gå med aimpoint skrudd på og linsedeksel åpent mens vedkommende patruljerer/gjør hva enn denslags soldater gjør. Kommer det noen med våpen og terrorplaner i vakten hos meg, vil aimpointen stort sett være til pynt. Når det er sagt, ser jeg massevis av fordeler med HK416. Jeg ønsker meg flere år i forsvaret og håper på at jeg senere vil få denne som eget våpen. Foruten at den ser mye bedre ut enn ag3 (uvesentlig), så har den fordeler som M4-type ladearm som låser seg i bakre stilling når man har skutt ut et magasin, og beskyttelse over utkasteråpeningen, for ikke å snakke om økt magasinkapasitet ift. AG3 og sannsynligvis enklere vedlikehold. Dessuten vil jo mange av disse også leveres med lasersikte og lykt. Endret 27. mai 2008 av srbz Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 har ikke vært inne enda, men AG3 ser klossete ut, må være tungvin å bruke i forhold til andre assult rifles Lenke til kommentar
DeviantFractal Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) har ikke vært inne enda, men AG3 ser klossete ut, må være tungvin å bruke i forhold til andre assult rifles Syns den ser ganske fin ut jeg Og AG'n er klassifisert som "Battle Rifle", ikke "Assault Rifle" Endret 27. mai 2008 av Scarymovies Lenke til kommentar
40mm Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Vil ikke si at ladearmen er en fordel, der da mye mere uergonomisk enn laderamen på AG'en. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 I tillegg kommer samtlige MP7 og HK416 til å være utstyrt med bl.a. aimpoint som standard. Dette er greit nok for å teste, men jeg har selv aimpoint på MP5 og jeg er ganske sikker på at jeg ville holdt meg til dioptersikte om jeg skulle havne i en reell situasjon som innebar skyting. I mine øyne er aimpoint mer "gimmick" enn en ordentlig teknisk fordel. Nå er den ganske praktisk til skyting på nært hold, men den krever også at man åpner linsedekselet før man skyter, og dersom man har den av for å spare batteri (og batteri går fort om man har den på konstant), så må man også skru den på før den får noen funksjon. Dette har man gjerne ikke tid til hvis man skulle komme ut for kortholdsskyting (evt. magasinbytter o.l. kommer jo i tillegg), og jeg selv foretrekker diopter på langt hold. Dette kommer jo igjen litt an på tjenesten våpenet skal brukes i sammenheng med. Jeg som vaktsoldat vil mest sannsynlig ikke ha mulighet til å forutse kontakt før jeg må bruke våpenet, mens en stormsoldat gjerne vil kunne gå med aimpoint skrudd på og linsedeksel åpent mens vedkommende patruljerer/gjør hva enn denslags soldater gjør. Kommer det noen med våpen og terrorplaner i vakten hos meg, vil aimpointen stort sett være til pynt. Da har du virkelig sære preferanser. All statistikk viser at folk treffer bedre med rødpunktsikte, siden det går fortere å få ordentlig siktebilde, og man har bedre oversikt over nedslagsområdet. For ikke å snakke om når man skal treffe bevegelige mål. Om Aimpoint Comp M4: "They rely on a single AA battery to provide a 'constant on' of up to 80,000 hours or 8 years." Om du har den på i et par timer på hvert vaktskift, og i tillegg har linsedekselet åpent, tror jeg ikke du kommer til å lide noen stor nød. Er ellers skeptisk til utsagnet ditt om at du vil bli nødt til å skyte på sekundet. Har selv drevet med objektsikring, og ser vanskelig for meg realistiske scenarioer som skulle tilsi umiddelbar ild. Fi dukker ikke opp fra intet, og vil derfor være særdeles lite interessert i å løpe langt inn i synsfeltet ditt før han åpner ild. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Som jeg prøvde å få fram så er jo dette selvsagt situasjonsavhengig og dermed gjerne også avhengig av hva slags tjeneste du har. Ved objektsikringscaser opererer man helst utendørs og har sannsynligvis grei tid på seg til magasinbytter osv. Selv jobber jeg i et fjell, og med trange ganger og korridorer og korte strekninger vil jeg være avhengig av å være skyteklar så umiddelbart som mulig om jeg skulle havne oppi en uventet situasjon. I tillegg så er det en vanesak, jeg har skutt flere tusen runder med dioptersikte men kun 9 skudd med aimpointen, så jeg ville neppe ha giddet å bruke den uansett situasjon. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 srbz: Men den som overtar etter deg vil kunne skyte med aimpoint allerede fra første stund, og da er kanskje det lettere å oppnå høy treffprosent? Lenke til kommentar
trøls Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Som jeg prøvde å få fram så er jo dette selvsagt situasjonsavhengig og dermed gjerne også avhengig av hva slags tjeneste du har. Ved objektsikringscaser opererer man helst utendørs og har sannsynligvis grei tid på seg til magasinbytter osv. Selv jobber jeg i et fjell, og med trange ganger og korridorer og korte strekninger vil jeg være avhengig av å være skyteklar så umiddelbart som mulig om jeg skulle havne oppi en uventet situasjon. I tillegg så er det en vanesak, jeg har skutt flere tusen runder med dioptersikte men kun 9 skudd med aimpointen, så jeg ville neppe ha giddet å bruke den uansett situasjon. Helt klart! Får man nytt utstyr, trenger man også opplæring på det. Og i trange ganger treffer man vel stort sett alt med pekemetoden uansett. =) Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Tenkte bare å komme med en liten oppdatering. Har en kompis som hadde innrykk i Artbn nå for en drøy uke siden og de har fått HK416. Det har også befalselevene i 2bn på Skjold, så virker som ting er på glid nå. Innen 2008, begynnelsen på 09 skal vel de fleste ha fått den. Forhåpentligvis Lenke til kommentar
trillebår Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Har en kompis i SbBn, han får 416 veldig snart... IngBn har allerede fått det... Har en kompis i SbBn, han får 416 veldig snart... IngBn har allerede fått den... Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Har en kompis i SbBn, han får 416 veldig snart... IngBn har allerede fått det... Har en kompis i SbBn, han får 416 veldig snart... IngBn har allerede fått den... Ok, ok For oss som skal inn i januar (pbn her på meg). Tror dere vi kommer til å få 416 med en gang eller kommer vi til å bruke AG3 under rekrutten for så å gå over 416 etterhvert. Lenke til kommentar
victorystone Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Jeg er for tiden på rekruttskolen til luftvernartilleribataljonen på ørland hovedflyplass, og vi har fått beskjed om at vi får hk416 etter jul hvis alt går etter planen... I tillegg har befalene våre sagt at vi da skal ha dobbel bevæpning med Glock pistol i tillegg.. håper virkelig alt går etter planen.. For meg med korte armer og finger er AG3n virkelig klønete å bruke, da jeg ikke når frem til ladearmen i anleggsstilling og må legge vippe våpenet sidelengs for å rekke fram til sikringsbolten når jeg skal sikre og avsikre.. men man vet jo aldri med det norske forsvaret.. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 (endret) Våpenet lader man før man tar det opp i annlegsstilling... Og ladearmen på AG-3 er mye mer ergonomisk og praktisk en plaseringen på ladearmen på HK416, da man på en AG-3 kan utføre alle ildhåndgrep med venstrearmen. Ladearmen på HK416 er plasert helt bak med kolben, så den er ikke like bra å betjene som på AG-3. Men dette med korte tomler når man skal avsikre er et ganske vanlig problem for mange, og det har de løst veldig bra på det nye våpenet. Endret 30. august 2008 av 40mm Lenke til kommentar
datslo Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 og dersom man har den av for å spare batteri (og batteri går fort om man har den på konstant), så må man også skru den på før den får noen funksjon. Dette har man gjerne ikke tid til hvis man skulle komme ut for kortholdsskyting (evt. magasinbytter o.l. kommer jo i tillegg), og jeg selv foretrekker diopter på langt hold. Aimpoint holder ca. 80 000 timer, så ser ikke grunn til å "spare" batteri i oprativ bruk og jeg selv foretrekker diopter på langt hold. Har du prøvd diopter siktet på HK416? tror du velger Aimpoint. Kanskje teste ut tingene før du kommer med slike påstander. Lenke til kommentar
Big-Vito Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 omg nytt våpen=) korte tomlerbuggen på det gamle var utrulig teit design Lenke til kommentar
MemorY Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) Våpenet lader man før man tar det opp i annlegsstilling...Og ladearmen på AG-3 er mye mer ergonomisk og praktisk en plaseringen på ladearmen på HK416, da man på en AG-3 kan utføre alle ildhåndgrep med venstrearmen. Ladearmen på HK416 er plasert helt bak med kolben, så den er ikke like bra å betjene som på AG-3. Men dette med korte tomler når man skal avsikre er et ganske vanlig problem for mange, og det har de løst veldig bra på det nye våpenet. Jeg vil si at dette ikke har så veldig mye å si siden man ikke tar ladegrep ved magbytte. Pluss at dette vil jeg si er kun en vanesak. Endret 31. august 2008 av MemorY Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Det har noe å si. Ladearm på siden er bedre, enkelt og greit. Dessuten virker ladearmen på 416 å være av veldig dårlig kvalitet. Ser ut som den kan knekke bare av å se stygt på den. Panser får forøvrig nærmest garantert 416 i rekrutten. Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Jeg vil påstå at ladearmen på 416 ikke er noen ulempe. Det er klart det er uvant i starten hvis man er vant til noe annet, men når man blir vant til det så er det faktisk ganske nice. Det at man slipper å ta nytt ladegrep hele tiden er jo også en stor fordel. Forresten Herrbrun: Den tåler mer enn du tror Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Det er klart den gjør det. Det er jo tyskere som har bygd den. Men tåler den 30 års bruk av vernepliktige? Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Det vil tiden vise Folk var jo skeptisk til ag3 når den kom også, siden den hadde kolbe og forskjefte av plast.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå