MemorY Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Vel de første som får dem er OMLT som 2. Bataljon skal stille. De skal til Afghan i oktober så de får nok de nye riflene så snart de er klare. Mens vi andre må bare stå pent i kø og vente. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg fikk altså aimpoint etter at jeg var ferdig opplært, og brukte knapt nok tilstrekkelig antall skudd på å skyte den inn. Som forøvrig alt jeg har skutt etter at jeg kom til tjenestested i oktober. No offence, men jeg finner det merkelig om de prioriterer å la "kontorrotter" drive skytetrening, når vi som er bevæpnet i tjeneste ikke har skutt på over 6 mnd. Jeg er kontorrotte, jeg har hatt 5 skytedager siden oktober Til dels på grunn av at jeg er interessert i å skyte, og synes det er morsomt å være med på dager hvor det er skyting etc. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg er også interessert i å skyte, men så lenge det er opp til befalet her, så blir det ikke mye etterutdanning her. Vi har 14/14 dagers turnus med mulighet for 5 dagers kurs tatt fra permen, og var det opp til meg hadde jeg gjerne brukt 5 dager av permen min på skyting. I mai blir det 5 dagers sanitet, og med mindre jeg får skutt noen av de påfølgende dagene (siden jeg ikke akter å dra hjem den permperioden, eller jeg kommer videre fra fase 1 på FOS, så blir det nok ikke mer skyting på meg før jeg dimmer. Lenke til kommentar
usermcw Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 1. det blir ikke mindre å bære selv om våpenet veier mindre, det blir bare mere ammo å fylle opp med isteden 2. alle burde få prøve ag3, skal vistnok være mye bedre til å lære seg å skyte med kraftig våpen for så å skyte med noe svakere. 3. hk416 reima gnisser sikkert like jævlig mye som ag3 reima 4. du får håpe du får 40mm røret da (ag36?), det skulle jeg ha likt å testa ut i alle fall noe av det feteste bildet er jo fremdeles fra hkpro da Lenke til kommentar
40mm Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 Vekten på 5.56 er mye mindre en på 7.62, man bærer mer ammo for den samme vekten. Siden våpenet er lettere, så blir total vekten mindre. Er man ikke god på rekyl opptak (de 5 stødige greepsfaktorer) på AG, så gir det større utslag enn det vil med hk416. Reimen til hk 416 er bredere en den gamle AG reima. dessuten, så er reim lett å modde 40mm røret til hk416 blir sykt bra, trenger ikke å ha den på våpen for å bruke den, kan ta denav og bruke den som pistol. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 Film som forklarer hvordan den virker, og forskjellen mellom hk 416 og M16 cloner. http://www.militarytimes.com/multimedia/video/carbine/ Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Panserbtn. på Setermoen har fått den så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 10. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2008 Panserbtn. på Setermoen har fått den så vidt jeg vet. 40 stk våpen, ikke nok til hele avdelingen. De første vernepliktige som fikk den var de i Hærens taktiske treningsenter på Rena Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Kan iallefall bekrefte at Jegerkompaniet får denne i August / September i år Lenke til kommentar
40mm Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Kan iallefall bekrefte at Jegerkompaniet får denne i August / September i år Ikke bekreft det før du står med den i hånden, ting kommer ofte lenge etter det ble lovet i forsvaret Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Kan iallefall bekrefte at Jegerkompaniet får denne i August / September i år Ikke bekreft det før du står med den i hånden, ting kommer ofte lenge etter det ble lovet i forsvaret Ja, det har du sikkert rett i Befalet mitt som sa at vi kom til å få det og at de hadde en instruktør i tyskland for øyeblikket for å trene med det, men ting tar vel tid Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hvorfor dra til tyskland da de har opplæring på våpenet i Norge? Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Er vel for at instruktøren skal få opplæring av produsenten, sånn at han kan tilby opplæring i Norge. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 De har jo startet med det også her hjemme, er jo soldater som har startet opplæring på våpenet også Men er jo en good del som trenger opplæring;) Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) ** Endret 3. november 2008 av Inception_ Lenke til kommentar
peryy Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Når det gjelder HSTY, så får avdelingene våpnene ila høsten. Garden får den ikke før etter jul. Endret 21. mai 2008 av peryy Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Jeg må inrømme at jeg begynner å bli ganske lei disse trådene om når HK416 kommer. Det er en endeløs synsing som består av påstand mot påstand. Det nye våpenet kommer når det kommer. Eneste man vet nå er at det er under testing i ulike avdelinger (stormesk i pbn f eks), så får man ta ting som det kommer. Man kan ikke være sikker på å få HK416 før man faktisk står med nydeligheten i hånden:) Prøver ikke å være gledesdreper for de som er veldig spente på førstegangstjenestenen og ønsker nytt våpen (er selv en av de:), men prøver å dempe forventningene litt. Lykke til til alle de som skal inn i tjeneste i år. Håper at alle sammen får gleden av å ha sin egen HK416 etterhvert. Det vil tiden vise:) Lenke til kommentar
trøls Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Støtter siste taler. Man må nesten basere seg på det som står på mil.no. http://www.mil.no/hv/hv-12/start/nyheter/a...rticleID=160382 Det er blitt lagt ned en detaljert plan for rekkefølgen på når avdelinger skal få utlevert våpenet. I første omgang har personell som skal drive med operasjoner i utlandet hovedprioritet. Deretter kommer innsatsstyrkene i Heimevernet. At Garden får våpenet allerede etter jul? Heller tvilsomt. Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Sitat fra Jegerkompaniets side på www.utvalgt.no: Skal du tjenestegjøre i Jegerkompaniet, kan vi love… …en utfordrende, krevende og selvstendig tjeneste …mye fysisk trening …mye trening i kart- og kompassbruk …trening i overlevelse i naturen, både med og uten militær utrustning …utprøving av nytt utstyr i Forsvaret Blir jo synsing, men tror jegerkompaniet blir en av de første Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Sitat fra Jegerkompaniets side på www.utvalgt.no:Skal du tjenestegjøre i Jegerkompaniet, kan vi love… …en utfordrende, krevende og selvstendig tjeneste …mye fysisk trening …mye trening i kart- og kompassbruk …trening i overlevelse i naturen, både med og uten militær utrustning …utprøving av nytt utstyr i Forsvaret Blir jo synsing, men tror jegerkompaniet blir en av de første Haha.. du ække god.. Ingen fare.. du blir nok ganske bortskjemt på utstyr til slutt uansett. Tar jeg ikke helt feil blir nok jeg også det:) Har forresten funnet ut at jeg også kan få tilgang til Mør så du skal nok få litt motstand. Hjelper ikke å være en jævel på kart og kompassbruk da vettu;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå