Gå til innhold

HK416, og når den kommer og hvem som får den.

40mm

Anbefalte innlegg

Fant en grei artikkel om dette i en tidligere utgave av offisersbladet.

PDF utgave. Grei lesning for de som er interisert

De som får den først : Det er våre innsatsstyrker (inklusive

Heimevernets) som først kommer til å ta i

bruk HK 416, men våpenet skal sakte men

sikkert fases inn i alle forsvarsgrener. Men i

følge de kilder Offisersbladet har snakket

med, er HV den forsvarsgrenen som

kommer til å beholde AG3 lengst. Den delen av HV det er snakk om her er HV-F

http://offisersbladet.no/images/uploads/Of...et_3_07_web.pdf

Artikell om HK417 og MP-7

http://offisersbladet.no/images/uploads/Of...et_4_07_web.pdf

Endret av HV-I BW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil ikke Hk 416 gjøre livet lettere, siden du har mindre vekt å drasse på. Er det ikke det som er den store forskjellen i all hovedsak. Bortsett fra ammmotypen?

Blir lettere hovedsaklig pga av at ammunisjonen veier mindre, derfor kan man ta med mer ammo i 5.56 uten at det veier mer enn mindre ammo i 7.62.

Siden våpenet er lettere og pga av aimpoint så blir det enklere å treffe presist med HK416 i forhold til en AG-3 som ikke er oppgradert med aimpoint.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

På tide å oppdatere denne med litt mer info.

Ser ut som de neste avdelingene som drar ut til høsten vil reise ut med det nye våpenet.

Med tanke på at TMBN har et oppdrag i Afganistan, så våger jeg å påstå at de proffesjonelle avdelingene vil få den få den før de vernepliktige avdelingene.

http://www.mil.no/start/aktuelt/nyheter/ar...rticleID=160268

For Heimevernet sine innsatsstyrker så vil HK416 bli utlevert i september.

http://www.mil.no/hv/start/article.jhtml?articleID=160278

Så jeg vil tro at de proffesjonelle avdelingene, og Heimevernet sine innsatsstyrker vil mtta våpenet lenge for de fleste vernepliktige avdelingene.

Lenke til kommentar

Angående bildet fra den artiklen: Den kolben er det noe spesielt med, den ser ikke ut som kolben på andre bilder av HK 416 jeg har sett.

Her er et bilde av de tre forskjellige HK416 variantene (forskjellen er bare lengen på løpet), ingen av dem har samme type kolbe som den på bildet fra mil.no:

070221HK416_story2.JPG

Her er HK'n fra mil.no:

HK-416-header-img_106538a.jpg

Rent utseende messig, liker jeg kolben på HK'n fra mil.no bedre (ikke at det virkelig betyr noe), men er det noen forskjell på kolbene bortsett fra det kosmetiske?

Lenke til kommentar
Bredere enn den orginale, og så mener jeg at det er gummi i enden så den sitter bedre i skulderen enn den orginale kolben.

Ja, den ser bredere, og litt tyngre ut. Samtidig som den ser ut til å være av litt bedre kvalitet enn orginalen.

Vet du hva den heter? På et annet forum var det noen som sa LMT SOPMOD - men det tviler jeg på.

lmt_stocksop.jpg

Ser ikke sånn ut for meg i hvertfall

Lenke til kommentar

Ser ut som det er en litt annen utgave enn den der, var litt bortpå en hk 417 for en tid tilbake, og kolben er ganske likk den der, men gummi enden er litt bedre formet med tanke på skuldern.

Hvet ikke hva den heter

Lenke til kommentar

Jeg synes aimpoint er litt oppskrytt. Jeg har selv aimpoint på mp5, men jeg tror jeg hadde brukt dioptersiktet om en situasjon skulle oppstå. Dioptersiktet fremstår for meg som bedre på langt hold (jeg har i hovedsak skyteopplæring på diopter), og på kort hold har jeg kanskje ikke nok tid til å begynne å ta av dekslene på aimpointen, eventuelt kan siktemidler bli overflødige (pekefingermetoden/family).

Lenke til kommentar

På SIBO-treningen min så prøvde jeg MP5 med aimpoint og laser, var utrolig praktisk på nært hold. Det er vel ingen som bruker aimpoint til å skyte på mål hundre meter vekke, er det?

Har lyst til å ha litt nærkontakt med dette våpenet når det kommer, men vi kontorrotter har vel ikke allverdens muligheter.. Håper det kommer basisopplæring for alle :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk altså aimpoint etter at jeg var ferdig opplært, og brukte knapt nok tilstrekkelig antall skudd på å skyte den inn. Som forøvrig alt jeg har skutt etter at jeg kom til tjenestested i oktober. No offence, men jeg finner det merkelig om de prioriterer å la "kontorrotter" drive skytetrening, når vi som er bevæpnet i tjeneste ikke har skutt på over 6 mnd.

Lenke til kommentar

Da er det bekreftet at innsatstyrken Heron i HV-14 vil få utlevert hk416 i januar

http://www.mil.no/hv/hv-14/start/nyheter/a...rticleID=160462

HV blir prioritert

Det er blitt lagt ned en detaljert plan for rekkefølgen på når avdelinger skal få utlevert våpenet. I første omgang har personell som skal drive med operasjoner i utlandet hovedprioritet. Deretter kommer innsatsstyrkene i Heimevernet.

I oktober deployeres personell til utenlandsoppdrag med HK 416 for første gang etter å ha trent med våpenet i fire måneder. Noen uker senere kan HERON-mannskapene fylle opp magasinene med det helt nye kaliberet.

Heron er klar når børsa kommer, smiler major Aal.

Endret av HV-I BW
Lenke til kommentar
Håper artbataljonen får HK416en i løpet av tiden jeg er inne. Det beste hadde egentlig vært å få lekt seg med begge riflene, både AG-3 og HK416 :)

Det vil nok gå noen år før alle vernepliktige avdelinger får den utlevert, av en ordre på 8200 stk hk416, skal 4650 gå til heimevernets innsatsstyrker. så da sitter man igjen med 3550 fordelt på resten av forsvaret, og med 10 000 vernepliktige i året så ser man jo at det ikke er nok våpen til alle med det første.

Men FLO kommer nok til å kjøpe in flere våpen i årene som kommer.

Endret av HV-I BW
Lenke til kommentar
Håper artbataljonen får HK416en i løpet av tiden jeg er inne. Det beste hadde egentlig vært å få lekt seg med begge riflene, både AG-3 og HK416 :)

Det vil nok gå noen år før alle vernepliktige avdelinger får den utlevert, av en ordre på 8200 stk hk416, skal 4650 gå til heimevernets innsatsstyrker. så da sitter man igjen med 3550 fordelt på resten av forsvaret, og med 10 000 vernepliktige i året så ser man jo at det ikke er nok våpen til alle med det første.

Dessuten tror jeg nok dessverre at ikke artelleribataljonen er en av forsvarets prioriterte avdelinger. De prioriterte avdelingene er nevnt i fleng tidligere i tråden.

Lenke til kommentar

Dessuten tror jeg nok dessverre at ikke artelleribataljonen er en av forsvarets prioriterte avdelinger. De prioriterte avdelingene er nevnt i fleng tidligere i tråden.

Slik som jeg ser det, så vil de proffesjonelle styrkene få den først, og de andre vernpliktige avdelingene vil få den utlevert under oppsettningsperioder til INTOPS. Med det antallet Hæren vil ha, så virker det mest logisk for meg.

Om det blir slik, vel tiden vil vise...

Edit: til dere som dimmer uten å ha fått utlevert hk416, så er det ikke verre en at dere kommer dere gjennom et opptak til heimevernets innsatsstyrker der dere bor ;)

Endret av HV-I BW
Lenke til kommentar

Slik som jeg ser det, så vil de proffesjonelle styrkene få den først, og de andre vernpliktige avdelingene vil få den utlevert under oppsettningsperioder til INTOPS. Med det antallet Hæren vil ha, så virker det mest logisk for meg.

Om det blir slik, vel tiden vil vise...

Edit: til dere som dimmer uten å ha fått utlevert hk416, så er det ikke verre en at dere kommer dere gjennom et opptak til heimevernets innsatsstyrker der dere bor ;)

Ja. Jeg sitter også med den samme oppfatningen. Jeg skal selv inn i pbn i januar og ønsker å komme meg inn i en av stormeskene. Disse er etter det jeg har fortsått høyt prioritert blant forsvarets avdelinger, men jeg tror ikke jeg kommer til å få 416 i min tjeneste før jeg står med ett nytt våpen i hånden.

Lenke til kommentar
men jeg tror ikke jeg kommer til å få 416 i min tjeneste før jeg står med ett nytt våpen i hånden.

Det gjelder nok de fleste i forsvaret, deriblandt meg selv. Kommer når den kommer.

Dessuten er det kanskje greit og ikke være førstegangsbruker når det gjelder innføring av helt nye våpen. Regner med at forsvaret har testet det veldig grundig, men alltid spennende og høre brukerergaringer fra andre soldater før man begynner å bruke det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...