Gå til innhold

Noen spørsmål om briller og speilrefleks-kameraer

Anbefalte innlegg

Det er på tide å skaffe seg nye glass til trynet, og jeg har da et spørsmål til dere brillebrukere.

Hvilken type briller er best egnet til fotografer; små eller store glass? Er det andre ting å tenke på? JEg bruker forøvrig venste øye, har det noe å si.

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er på tide å skaffe seg nye glass til trynet, og jeg har da et spørsmål til dere brillebrukere.

Hvilken type briller er best egnet til fotografer; små eller store glass? Er det andre ting å tenke på? JEg bruker forøvrig venste øye, har det noe å si.

Tom

Jeg er brillebruker, Tom...ikke annet å si enn at brillene ofte er i veien, uansett :thumbdown: men alternativet er verre.

RandiA

Lenke til kommentar

Varierer jo en del hvor langt unna øyet man får forskjellige briller, enkelte kommer liksom litt nærmere, og da er de litt mindre i veien. Blir fort litt ekkelt å se hele søkeren samtidig uten at brillene blir presset litt innover til meg med det brilleparet jeg bruker til vanlig.

Ta med kameraet når du skal plukke ut briller, så får du jo prøvd om det kræsjer totalt med kameraet. God coating på brilleglassene er en selvfølge, unngå de aller billigste typene glass og det går bra.

Lenke til kommentar
Varierer jo en del hvor langt unna øyet man får forskjellige briller, enkelte kommer liksom litt nærmere, og da er de litt mindre i veien. Blir fort litt ekkelt å se hele søkeren samtidig uten at brillene blir presset litt innover til meg med det brilleparet jeg bruker til vanlig.

Det er noe å tenke på.

Ta med kameraet når du skal plukke ut briller, så får du jo prøvd om det kræsjer totalt med kameraet. God coating på brilleglassene er en selvfølge, unngå de aller billigste typene glass og det går bra.

Jeg har tenkt å ta med kamera. Men ettersom jeg er relativt nærsynt (ca -5), så er jeg usikker på hva jeg får ut av det...

Jeg skal skikkelige glass denne gangen med god coating.

Tom

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke linser, Tom?

Jeg tok forresten laserkirurgi i 2001, og ser fortsatt skærpt!

Hverken linser eller laserkirurgi frister. Briller er liksom meg...

Så det er et spørsmål om å finne de best egnete brillene. Kameraet skal forøvrig oppgraderes i år - og stor søker er en av de viktigste kriteriene; men det er litt OT her.

Tom

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kanskje på tide med en liten oppdatering/oppsummering.

Tok med EOS 50E* til optiker og prøvde ut forskjellige innfatninger. Det viste seg at de jeg hadde fra før, var blandt de bedre. Men jeg fant et par som var like gode (egentlig et par par). Prøvde forøvrig linser** for første gang; jeg skal ikke være så negativ heretter, jpsalvesen.

Så nå har jeg to par nye briller, riktig justert og egnet til foto.

Tom

* Før jeg kjøpte 30D

** kontaktlinser er linser, ikke objektiv ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...