Gå til innhold

Mohammad det mest brukte navnet i Oslo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det finnes mange høyt utdannede som velger å emigrere fra sine hjemland grunnet krig, sult, uønsketfred osv. Men disse personene ser ut til å tiltrekkes andre land enn Norge. Norge sitter ofte igjen med det jeg vil gå så langt som å kalle "human trash", noe som selvfølgelig er en belastning for samfunnet.

"Ser ut til"? Har du noen data som du baserer dette på? Eller er det bare noe du tror? Eller kanskje tilogmed skulle ønske var sant? De som bråker mest, høres best. Men flesteparten oppfører seg, selv om du ikke får lese om det i Dagbladet.

Innvandrere med høy utdanning sliter med å få jobb i Norge. Jeg er enig i at vi bør tilrettelegge og sile bedre. Men, å gå ut og påstå at innvandrere i Norge er "human trash" er faenmeg for dumt.

Lenke til kommentar

Bare slik at det er sagt: Når vi fikset stuen for noen år tilbake, trengte sårt en overhaling, så var det en fyr ifra Iran som trakk spikerene ut av veggene for et byggefirma. Vi snakket litt med han over en kopp kaffe mens han hadde pause, og da fortalte han oss at han opprinnelig hadde jobbet som professor innen for atomkraftetellerannet, men Norge nektet å godkjenne utdannelsen hans, så da ble det spikertrekking.

Må innrømme at det var noe sørgmodig over det hele. Det å se en relativt gammel man på noe og seksti med en ganske "aura", av relativt oppegåendehet rundt seg, og skarpe øyne, trekke ut spikere for et byggefirma.

Lenke til kommentar

Det var jo ikke akkuart det du mente. J@cob nevner her en høy utdannet person som kom til Norge, altså direkte det motsatte av hva du sa. Gjør det faktum at han ikke får jobb som tilsvarer utdannelsen hans han til "human trash"? Hvis jeg utdanner meg innen nanoteknologi, men av en eller annen grunn ikke får meg jobb innenfor emnet og må vaske skoler en stund, er jeg mennesklig søppel?

Lenke til kommentar

Beklager, men det du sier henger ikke på greip. Hvis jeg ikke misforstår totalt, da. Først sier du at høyt utdannede flyktninger/asylsøkere/innvandrere heller emigrerer til andre land enn Norge, korrekt? Så sier du at Norge sitter tilbake med søppel (dine ord), korrekt? Vel og bra sålangt, men så påstår du at personer med høy utdannelse som ikke får seg jobb er søppel. Det motsier jo direkte det du sier først.

I tillegg til at du motsier deg selv er det også en latterlig ting å si. Du sier at "human trash" er en belastning for samfunnet, og du påstår at man er "human trash" med en gang man "plukker opp kosten". Vaskehjelper er en nødvendighet i dagens samfunn, hvordan kan det da være belastende?

Lenke til kommentar
Bare slik at det er sagt: Når vi fikset stuen for noen år tilbake, trengte sårt en overhaling, så var det en fyr ifra Iran som trakk spikerene ut av veggene for et byggefirma. Vi snakket litt med han over en kopp kaffe mens han hadde pause, og da fortalte han oss at han opprinnelig hadde jobbet som professor innen for atomkraftetellerannet, men Norge nektet å godkjenne utdannelsen hans, så da ble det spikertrekking.

Må innrømme at det var noe sørgmodig over det hele. Det å se en relativt gammel man på noe og seksti med en ganske "aura", av relativt oppegåendehet rundt seg, og skarpe øyne, trekke ut spikere for et byggefirma.

Ah! Det minner meg om en industriarbeider jeg intervjuet. Litt over 50, utdannet dyrlege i sitt hjemland.

I Norge beiser han trevirke. :)

Lenke til kommentar
Med andre ord så burde man fått i stand en slags ordning for å verifisere utdanningen til høyt utdannede innvandrere med utdanning som ikke er godkjent i Norge. Kan ikke fatte og begripe at det skal være nor problem.

hvem vil du helst ansette? Erik med medisinutdannelse fra Universitet i Oslo, eller Mohammad som har studert medisin i Mogadishu?

Lenke til kommentar
Hvem vil du helst ansette? Erik med medisinutdannelse fra UiO, eller Muhammed, med medisinutdannelse fra Universitetet i Bagdad, og ti års erfaring fra akuttmottaket i Faluja?

Det er alltid nyanser. :)

jada, men du ser vel poenget mitt?`hvis ikke tror jeg du er en dårlig avdelingsleder.

Lenke til kommentar

Nipps: HYSJ... nå som vi i bygdenorge trodde vi var safe og alt! :)

Innvandrere med GOD utdannelse burde SELVFØLGELIG bli satt til de det kan, og ikke spikertrekking! Hva med alle de andre innvandrerene som har "æresproblemer"? _DE_ burde trekke spiker de!

Lenke til kommentar
Hvem vil du helst ansette? Erik med medisinutdannelse fra UiO, eller Muhammed, med medisinutdannelse fra Universitetet i Bagdad, og ti års erfaring fra akuttmottaket i Faluja?

Det er alltid nyanser. :)

jada, men du ser vel poenget mitt?`hvis ikke tror jeg du er en dårlig avdelingsleder.

Joda, jeg ser poenget.

Det er også potensielle språkproblemer (nå var nevnte dyrlege svært flink til å snakke norsk, og jeg forstår ikke helt hvorfor han ikke skulle kunne praktisere som dyrlege i Norge), men de fleste slike problemer burde en kunne komme over.

Det er kanskje et potensiale for å utarbeide en oversikt over det faglige nivået leger fra andre land normalt holder, og så arbeide derfra.

Det er også mange norske nordmenn som reiser til f.eks. Ungarn for å studere medisin, eller andre land i det tidligere Øst-Europa, mange nordmenn vil nok foretrekke en lege fra UiO foran en lege fra Ungarn, fullstendig uavhengig av hvor gode ungarerne er på medisin.

Det er et ganske vanskelig tema, siden det er så stor variasjon i kvalitet verden over, men i det lange løp burde det kunne skapes løsninger der vi utnytter de ressursene innvandrere besitter. En lege fra f.eks. Etiopia har sikkert sine fordeler, spesielt dersom legen har praktisert akuttmedisin i en krigssone.

Mads Gilbert er sikkert en av de beste anestesilegene i Norge under press, for å si det slik.

Livets skole undervurderes ofte, men det er som sagt et spørsmål om hvordan vi kan fastslå de individuelle legenes kompetansenivå som er det største problemet her.

:)

Lenke til kommentar

Innvandrere er ikke dumme. Har de høy utdannelse vil de helst dra til et land hvor høy utdannelse lønner seg, de prøver da å dra til USA eller Canada. Har de lyst til å sikre et bedagelig liv for hele landsbyen uten å løfte en finger så prøver de å komme seg til Norge eller Sverige.

Tror også innvandrerne tilpasser adferden etter føringene de får:

-I nordamerika må de klare og brødfø seg selv. Vi hadde også strengere regler for de såkalte MUF-erne og de lærte seg norsk, fikk jobb og integrerte seg langt bedre enn andre asylsøkere.

-I Norge belønner vi svindel allerede ved adkomst til landet. Over 96% kaster idpapirene de må ha hatt for å komme seg til Norge og vi belønner dem med at de da er sikret opphold. Det er da helt naturlig at de fortsetter denne adferden i videre møter med det norske samfunnet.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...