geir__hk Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Heisann. I min bil har jeg 2 stk 6'x10' høyttalere i hattehylla. Disse er montert selv. Jeg har skjært ut en plate av treverk som ligger mellom høyttalerelementene og selve hattehylla for å få minst mulig vibrasjon i hattehylla under spilling. Så har jeg også brukt skum til å gjøre det lufttett mellom treplaten og stoffet som hattehylla er av. Men når jeg hører på musikk med mye bass, så hører jeg tydelig forringelse i lyden. Det kan minne om en slags "blafring" og jeg klarer ikke å identifisere problemet. Det jeg tror er at enten så går høyttalerelementene for langt inn og ut - eller så er det bilradioen (4x50W) som klipper signalet. Hvis det er sistnevnte, så står selfølgelig kjøp av forsterker for tur, men jeg vet jo ikke det. Kunne ha hjulpet om noen vet om en lydfil på nett sv en forsterker som klipper. Bildet skal forestille hvordan høyttaler er montert: Det brune underst skal forestille hattehylla. Det er selfølgelig mye tynnere enn vist på tegninga. Og så er det blå som ligger oppå treverket mellom hattehylle og høyttaler. Luften bak høyttalerelementene har fri vei til bagasjerommet. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Det kan virke som at forsterkeren mister kontrollen over høyttalerelementet. Det pleier å føre til den blaffrelyden du snakker om. Så en forsterker er absolutt å anbefale, uansett egentlig. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Jeg vil tro at problemet er at de har alt for stort volum bak seg(bagasjerommet). Det vil nok fungere mye bedre med en tilpasset kasse. Frode Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 Det kan virke som at forsterkeren mister kontrollen over høyttalerelementet. Det pleier å føre til den blaffrelyden du snakker om. Så en forsterker er absolutt å anbefale, uansett egentlig. Jeg vil tro at problemet er at de har alt for stort volum bak seg(bagasjerommet). Det vil nok fungere mye bedre med en tilpasset kasse. Frode Ok det var to motstridende svar Er jeg heldig så får jeg mulighet til å teste resultatet av en forsterket tilkoblet på en butikk som selger forsterkere. Ingen vits å kjøpe forsterker hvis det ikke hjelper. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 En forsterker gjør bare godt for lyden. På bildet jeg har lagt ved ser du hvordan kassestørrelsen påvirker membranutslaget. I 30L kasse begrenses utslaget til 4,5mm, mens i en 300L kasse passeres dette ved 60Hz. Ved 35Hz har elementet over 50% mer utslag i 300L enn i 30L. Hvis du har mulighet for det på din spiller, kan du prøve å aktivisere et høypassfilter for å se om det hjelper. Frode Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Det kan også være for stor "kasse" ja. JEg husker jeg tok ut en sub fra kassa en gang, for å se om den spillte høyere da. Men da blei det stort sett bare blaffring. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 Nå vil jo bagasjerommet fungere som delt kasse for venstre og høyre høyttaler. Det som er litt synd er at det ikke er mulighet for å sette høyttalerne inn i kasse pga bakruta. Er snakk om en nissan primera sedan. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Du kan lage til kasse på undersiden ... Lenke til kommentar
fhl Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Hva heter spilleren din? Frode Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 29. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2010 Oppdatering av gammal tråd: Det viste seg etterhvert at det var fronthøytalerne som skapte den forvrengte lyden. Løsninga ble da naturligvis å justere lyden ned på fronthøyttalerne. Altså et meget simpelt problem. Erklærer herved tråden som død og begravet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå