8086 Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Hei, har stadig vekk lest at 50mm objektiver er det som tilsvarer "naturlig brennvidde" (slik vi ser ting), men er litt usikker på hva det betyr for meg når jeg skal kjøpe nytt objektiv. Skal man da se etter 50mm objektiver til kameraet sitt, eller omregne 50mm til hva det tilsvarer i sitt eget kamera mhp cropfaktor? Som et eksempel har Pentax kameraet med 1.5 crop-faktor. Skal jeg da kjøpe et objektiv på 35mm (50/1.5=33)? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Hei,har stadig vekk lest at 50mm objektiver er det som tilsvarer "naturlig brennvidde" (slik vi ser ting), men er litt usikker på hva det betyr for meg når jeg skal kjøpe nytt objektiv. Skal man da se etter 50mm objektiver til kameraet sitt, eller omregne 50mm til hva det tilsvarer i sitt eget kamera mhp cropfaktor? Som et eksempel har Pentax kameraet med 1.5 crop-faktor. Skal jeg da kjøpe et objektiv på 35mm (50/1.5=33)? Dette med naturlig brennvidde er et omdiskutert begrep. Noen bruker diagonalen på film eller billedbrikke når de snakker om normal. For 135mm film vil det si 43mm. Så normal for 135 ligger altså et sted mellom 43 0g 50mm. For APS_C, Pentax sitt format tilsvarer da dette 28-35mm. Men hvrfor er du egentlig opptatt av dette med normal? Uansett hvordan vi definerer det er det ikke noe magisk ved det. Det er ikke noe annet enn et utgangspunkt å orrientere seg ut i fra. Noen hevder altså at dette er vårt naturlige synsfelt, men det er i beste fall diskuterbart, siden det nok er en del individuelle variasjoner. Det meste er liksom normalt Mvh Tim Lenke til kommentar
Anew Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Det er ikke så mye sysnfeltet som perspektivet. Normalobjektiver gir et perspektiv som er sånn omtrent det samme som vi oppfatter med blikket. Lenke til kommentar
Symbiose Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Når det er sagt, er jo 35mm f2 fra Pentax et godt objektiv, til en ganske grei pris, som kommer ganske nært et såkalt normal/naturlig brennvidde. Speilrefleks ble jo tidligere levert, i riktig gamle analoge tider, med objektiv rundt 50mm. Ellers er det jo ingenting i veien for å benytte 50mm også på nyere speilrefleks fra eks. Pentax, men det kan bli litt trangt innendørs. Du har antakelig normal-zoom. Prøv ulike brennvidder på denne, og se hvordan ulike brennvidder oppleves til ditt bruk. Som så mye annet, kommer det jo an på øyet som ser. Lenke til kommentar
8086 Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 Takk for svar. Tenker å kjøpe et GX-10 hus snart, og hadde lyst på et godt objektiv fra start, og tenkte på 40mm "pancake" objektivet til Pentax, spesielt for portrettfotografering, siden dette har en effektiv brennvide på 60mm, og har fått gode anmeldelser. Også kanskje et rimelig vidvinkel etterpå, når det blir mer romslig i kassa Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Takk for svar. Tenker å kjøpe et GX-10 hus snart, og hadde lyst på et godt objektiv fra start, og tenkte på 40mm "pancake" objektivet til Pentax, spesielt for portrettfotografering, siden dette har en effektiv brennvide på 60mm, og har fått gode anmeldelser. Også kanskje et rimelig vidvinkel etterpå, når det blir mer romslig i kassa Hei 40 mm er nok et skarpt og godt objektiv, og ikkje noko dårlig valg, men skal du kun bruke det kun til portretter ville eg ha kikka litt på lengre brennvidder for å få bakgrunnen meir ut av fokus, og anna perspektiv, då ser eg på som DA70Ltd som eit betre alternativ, eventuelt FA50 1.4, som også har fått god kritikk. Men det spørs kva arbeidsavstand du foretrekker. DA40Ltd er nok meir alround og gruppeportrett/heilfigur, og meir fleksibelt. Ville og ha kikka litt på det nye DA35Ltd macro som skal komme i mars, der har du og mulighet for makro i tillegg til at det er eit alround objektiv, og det blir sansyligvis ikkje noko dårligare optisk. FA35/2 er nemt tidligare. Ikkje enkelt dette, håper eg ikkje har forvirra meir enn eg har komt med råd/innspel. Ellers er her en tråd på dprewiev som viser FA31/1.8Ltd samanlikna med FA*85/1.4 til portrett, for å beskrive litt kva eg meiner med bakrunn ut av fokus. http://forums.dpreview.com/forums/readflat...essage=26410579 Lenke til kommentar
kimare Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Dersom forøvrig ser det ut som at Scandinavian Photo er veldig konkurransedyktige spesielt på Pentax. http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iID=1556837 http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=36545 Lenke til kommentar
8086 Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) 40 mm er nok et skarpt og godt objektiv, og ikkje noko dårlig valg, men skal du kun bruke det kun til portretter ville eg ha kikka litt på lengre brennvidder for å få bakgrunnen meir ut av fokus, og anna perspektiv, då ser eg på som DA70Ltd som eit betre alternativ, eventuelt FA50 1.4, som også har fått god kritikk. Men det spørs kva arbeidsavstand du foretrekker. Tja. Spør du meg så spør jeg deg Jeg har ikke fått mitt første DSLR i hendene ennå, og var litt usikker på om jeg skulle kjøpe fastobjektiv eller zoomobjektiv. Men jeg sjekket nå i alle fall ut FA 50 1.4, og der står det at det er fullformat. Jeg var trodde man ikke skulle/kunne(?) bruke fullformat på DSLR-er med crop-faktor > 1? Merker at jeg har fått emnet litt OT, men det går vel greit ? edit: FA 31 er nok laaangt unna mitt budjsett (< 4000 kr) med en utsalgspris på nærmere ti høvdinger. Endret 29. januar 2008 av 8086 Lenke til kommentar
fototim Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 En del fullformat objektiv fungerer aldeles utmerket på APS-C. FA 50 hører absolutt blant dem. Så det behøver du overhodet ikke å bekymre deg over. Mvh Tim Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 40 mm er nok et skarpt og godt objektiv, og ikkje noko dårlig valg, men skal du kun bruke det kun til portretter ville eg ha kikka litt på lengre brennvidder for å få bakgrunnen meir ut av fokus, og anna perspektiv, då ser eg på som DA70Ltd som eit betre alternativ, eventuelt FA50 1.4, som også har fått god kritikk. Men det spørs kva arbeidsavstand du foretrekker. Tja. Spør du meg så spør jeg deg Jeg har ikke fått mitt første DSLR i hendene ennå, og var litt usikker på om jeg skulle kjøpe fastobjektiv eller zoomobjektiv. Men jeg sjekket nå i alle fall ut FA 50 1.4, og der står det at det er fullformat. Jeg var trodde man ikke skulle/kunne(?) bruke fullformat på DSLR-er med crop-faktor > 1? Merker at jeg har fått emnet litt OT, men det går vel greit ? edit: FA 31 er nok laaangt unna mitt budjsett (< 4000 kr) med en utsalgspris på nærmere ti høvdinger. Hei Har eg foreslått FA31/1.8 ? Etter det eg har forstått deg, vil du kjøpe kamerahus uten kit objektiv, og kjøpe enten en bra zoom eller god fastoptikk, og du kjem i første omgang til å fotografere mest folk og portrett med et budsjett på kr 4000,-. Då har eg følgende forslag til deg.. -Tamron 28-75/2.8, Passer godt til folk og portretter,men litt for trang til landskap/arkitektur. Optisk er den nesten på høgde med fastoptikk, om en får hand om eit godt eksemplar. -Pentax DA 16-45 eller tilsvarande i Samsung, godt alround objektiv. -Sigma 18-50/2.8 eller Tamron 17-50/2.8(Kommer i mars) Gode lyssterk alroundzoomer. -Kjøp kamera med kitlinsa (den blir nesten kasta etter deg) Kjøp et av dei tidligare opplista alterantiva av fastoptikk, og ein blitz (Pentax 360 eller tilsvarande i Samsung) det må du ha uansett om du tenker innendørs fotografering, og kjøp god fastoptikk eller zoomoptikk når du veit kva du vil ha seinar. Då holder du budsjettet . Kitzoomen er ikkje dårlig.. http://www.pentaxphotogallery.com/home#sec...amp;language=EN Her er forøvrig en tråd omtrent med samme problemstilliga: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=898521&hl= Lenke til kommentar
8086 Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 Har eg foreslått FA31/1.8 ? Her er forøvrig en tråd omtrent med samme problemstilliga: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=898521&hl= Var litt trøtt, så jeg blingsa vel litt. Takk for gode tips. Mye fint å hente i den andre tråden også! Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Men jeg sjekket nå i alle fall ut FA 50 1.4, og der står det at det er fullformat. Jeg var trodde man ikke skulle/kunne(?) bruke fullformat på DSLR-er med crop-faktor > 1? Merker at jeg har fått emnet litt OT, men det går vel greit ? Fullformat-objektiv på crop-faktor-kamera går helt fint. De er ofte skarpest i midten også, som passer bra. Dersom du bruker crop-objektiver på fullformatkamera vil du få tydelig vignettering (mørke kanter), eller så vil kameraet automatisk gjøre et crop-utsnitt slik som Nikon D3. edit: FA 31 er nok laaangt unna mitt budjsett (< 4000 kr) med en utsalgspris på nærmere ti høvdinger. FA31 er kanskje et alternativ dersom du eller noen du kjenner skal på USA-tur. Objektivet som vanligvis står på mitt kamera er en DA21, mye pga størrelse og vekt. Både FA50 og FA31 er forøvrig supre objektiver og kan absolutt anbefales. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå