Gå til innhold

Snarlig slipp av Nikon D60?


Anbefalte innlegg

Så dermed er min siste hypotese mest sannsynlig: De fjerna fokusskruen såpass tidlig for å tjene penger på dyrere optikk og mersalg av de dyrere modellene. Vi er jo enige om at Nikon skal tjene mest mulig penger, og det gjør de jo med en slik strategi - sålenge folk kjøper deres cripla billigmodell.

Dette blir jo totalt meningsløse spekulasjoner så lenge man ikke vet hvor mye det koster dem å sette inn en slik motor. Hvis man kan selge kameraet f.eks. 500 kr billigere uten (tatt utfra luften), så vil jeg si at det er alt annet enn kundefientlig å fjerne den i dette segmentet.

 

Det hadde vært interessant å se resultatet dersom de innførte en estrautstyrsliste ved kamerakjøp tilsvarende den du får ved nybilkjøp.

 

F.eks. (prisene er igjen hentet ut fra luften):

Live view: 500 kr

Fokusmotor: 500 kr

Støvfjerning: 600 kr

Trådløs blitsstyring: 800 kr

Infoskjerm på toppen av kamera: 600 kr

OSV....

 

Avhengig av pris selvfølgelig, tror jeg mange nybegynnere hadde valgt vekk både autofokusmotor og f.eks. trådløs blittstyring (og mye annet).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det som bekymrer meg mest med denne "unødvendige" lanseringen fra Nikon er at de muligens da ikke oppdaterer D80 , når jeg sier unødvendig er det fordi denne oppdateringen er liten/ubetydelig i forhold til D40X

 

Tvert imot. I og med at oppgraderingen var ubetydelig, så gir det mye bedre plass til D90.

Lenke til kommentar
Det som bekymrer meg mest med denne "unødvendige" lanseringen fra Nikon er at de muligens da ikke oppdaterer D80 , når jeg sier unødvendig er det fordi denne oppdateringen er liten/ubetydelig i forhold til D40X

 

Tvert imot. I og med at oppgraderingen var ubetydelig, så gir det mye bedre plass til D90.

 

Tja får håpe du har rett og at det da kommer med det første .

Årsaken til min bekymring er jo at PMA o8 starter i dag og der skal jo Nikon presangtere sine kamera og det er ikke et ord om noen D80 erstatter :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Skjønner? Det er ingen teknisk grunn til å fjerne fokusmotoren. Da sitter man igjen med en tydeligvis irrasjonell avgjørelse, eller en avgjørelse om å tjene inn den lave prisen på å sørge for dårlig utvalg av rimelig AF-S-optikk.

 

Irrasjonell avgjørelse?? Tror du et selskap som Nikon baserer seg på irrasjonelle avgjørelser ved lansering av nye produkter?? Nikon er som andre kameraprodusenter profittbaserte selskap, selvsagt vil de tjene penger på produktene sine. Tror du virkelig at de lanserte et hus uten fokusmotor uten å tenke seg godt om??

 

Nettopp. Jeg mistenker ikke Nikon for så altfor mange irrasjonelle avgjørelser.

 

Og konsekvensen av deres beslutning om å fjerne fokus-skruen er jo at dem med D40/D40x/D60 står mellom valget om å oppgradere til D80 eller kjøpe dyrere AF-S-objektiver.

 

Så dermed er min siste hypotese mest sannsynlig: De fjerna fokusskruen såpass tidlig for å tjene penger på dyrere optikk og mersalg av de dyrere modellene. Vi er jo enige om at Nikon skal tjene mest mulig penger, og det gjør de jo med en slik strategi - sålenge folk kjøper deres cripla billigmodell.

Mao et bevisst strategi av ulike årsaker, bl.a for å presse prisen på D40/x ned. Ingen irrasjonell handling.

Lenke til kommentar
Det som bekymrer meg mest med denne "unødvendige" lanseringen fra Nikon er at de muligens da ikke oppdaterer D80 , når jeg sier unødvendig er det fordi denne oppdateringen er liten/ubetydelig i forhold til D40X

 

Oppdateringen er begrenset ja, enig i det. Men hvorfor skal man oppdatere så voldsomt i dette segmentet? Som sagt tidligere kan en ikke stappe alle mulige slags funksjoner i en entry modell da det blir for få forskjeller mellom modellene. Denne oppdateringen er etter min mening helt grei. Nykommere til DSLR, som dette kameraet er beregnet til, vil neppe bry seg om hva som er oppdatert fra D40/x.

Lenke til kommentar
Avhengig av pris selvfølgelig, tror jeg mange nybegynnere hadde valgt vekk både autofokusmotor og f.eks. trådløs blittstyring (og mye annet).

Skal ikke se bort i fra det! Men forresten - hvorfor skal det være innebygget trådløs blitzkontroll og ikke innebygget autofokus-motor? Mon tro hva som koster mest - og hva som flest kunder vil bruke? Trådløs blitz eller fastoptikk?

 

Åh ja! Nå skjønner jeg:

 

Trådløse blitzer er dyrere enn ikke-trådløse blitzer, mens AF-optikk er rimeligere enn AF-S optikk.

 

Skikkelig kundevennlig, altså!

Lenke til kommentar
Trådløse blitzer er dyrere enn ikke-trådløse blitzer, mens AF-optikk er rimeligere enn AF-S optikk.
:roll:

 

Nikons blitser med innebygget trådløs styring (SB-600 og SB-800) koster for så vidt mer enn modellen uten trådløs styring (SB-400), men så er også de to dyrere modellene betydelig kraftigere og mer kapable enn lillebror. Bare fordi kameraet får muligheten til å kommandere en SB-600 eller -800 trådløst betyr ikke at du ikke kan bruke en SB-400 på det, vet du...

 

Sannheten er enkelt og greit at fra Nikon sin del så er både enkle blitser og gammeldags AF-optikk noe som er på vei ut. Jeg vet ikke om du har lagt merke til det, men hvis du går på Nikon sine hjemmesider så er faktisk ikke blitser som SB-22 i produktlisten lenger, fordi den har blitt erstattet av en nyere modell. Tilsvarende så er AF-D-optikk på vei ut av sortimentet til fordel for AF-S, men det går naturlig nok litt saktere siden optikk-sortimentet er bittelittegrann større enn blits-sortimentet.

 

Angående hva som koster mest av CLS og fokusmotor å implementere vil jeg utvilsomt si fokusmotor. CLS bruker tross alt den innebyggede blitsen som kommandoenhet.

Lenke til kommentar
Nikons blitser med innebygget trådløs styring (SB-600 og SB-800) koster for så vidt mer enn modellen uten trådløs styring (SB-400), men så er også de to dyrere modellene betydelig kraftigere og mer kapable enn lillebror. Bare fordi kameraet får muligheten til å kommandere en SB-600 eller -800 trådløst betyr ikke at du ikke kan bruke en SB-400 på det, vet du...
Jeg har undersøkt Nikons spesifikasjoner nærmere (og sammenliknet med pressemeldinger), og det ser ikke ut som om kameraet får commander-støtte likevel, det blir som på D40(x) at man må ha SB-800 eller SU-800 som commander.

 

Hvorvidt det var ønsketenkning fra min side, eller hva det er vet jeg ikke. Mulig det var Nikons norske spesifikasjon der de skriver om CLS, samt som det stod i den norske pressemeldingen: "Kameraets innebygde blits gir utmerkede resultater takket være Nikon i-TTL avansert blitssystem, og har også mulighet for bruk av flere fjernstyrte blitser.".

 

I den engelske pressemeldingen, står det dog: "Supports the Nikon Creative Lighting System when using the SB-800, SB-600, SB-400, SB-R200 or the Wireless Close-Up Speedlight system R1C1. Offers accurate exposures via i-TTL flash."

 

Litt tvetydig med andre ord, men det ser altså ut som at blitsstøtten også er like med D40(x).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...