Gå til innhold

Snarlig slipp av Nikon D60?


Anbefalte innlegg

Simon Aldra:

Nikon D40x har solgt enormt bra..ja, og det uten innebygget fokusmotor. Lagrene for D40x er tomme i Japan. Du trekker det ekstremt langt ved å påstå at arbeidsplasser står i fare.

Det var absolutt å trekke det langt, det var mest en form for bevisst overdrivelse.

 

Joda, D40/x har solgt som nyhakka møkk. Men Nikon kunne laget et perfekt D40/x/D60 (pakke på fokusmotor, det kan virkelig ikke koste mer enn et par biter med tyggegummi), men de gjorde det ikke. Det vil bety at personer som leser testene vil få nybegynner-skrekken når de ser noe om "ikke autofokus" og dermed kjøper de Canon. Det er en dum tankegang å fjerne AF-motoren.

 

 

Å påstå at 450 D sannsynligvis banker D60 på billeddkvalitet er intet mindre enn vås, D40x hadde meget god billeddkvalitet og fullt på høyde med 400 D.

Ikke på høy ISO! Jeg er fullstendig klar over at forskjellene er minimale og for det meste bare merkbare i grafer (akkurat som forskjellene mellom f.eks. E-510 og 400D), men det er faktisk den bildekvaliteten du merker mest til; og det er noe av det aller viktigste for veldig mange som vurderer speilrefleks. Heck, man skulle tro at absolutt alle som kjøper speilrefleks er sportfotografer. :)

 

Tamron og Sigma har begynnt å relansere enkelte objektiv med innebygget fokusmotor, Nikon skal lansere flere objektiver med fokusmotor. Mangel på objektiver vil ikke være et fremtredende problem for den kundegruppen som D60 er tiltenkt.

Det er kjempefint. Helt til du som naiv D60-eier finner ut at du vil ha et lyssterkt fastobjektiv og begynner å sikle på Nikkor 50/1.4. Så finner du ut at hey, det blir dårllig med autofokus med dette objektivet. Det er ikke en følelse jeg ser for meg at det er morsomt å møte.

 

Jeg sier ikke så mye om objektivutvalget, det er nok mer enn nok for den gjennomsnittelige D40/x/D60-brukeren.

 

Men det som skiller god industridesign fra dårlig er at god industridesign alltid er designet med en del sikkerhetsmarginer. En bro er alltid langt sterkere enn den behøver å være, Volvo gir oss biler som ikke bare følger gjeldende lover og regler for sikkerhet; de gir oss biler som er bedre enn de 'må'. Nikon burde ikke la en filleting som fokusmotoren krøple kameraet for de som faktisk er interessert i speilrefleks som noe annet enn et P&S.

 

Jeg spør igjen: Hvem er villig til å gi bort autofokus på et par av objektivene sine? Bare sånn med en gang, er ikke noe å vinne på det, bare gøy å gjøre det. Hvem er med?

 

Mener du at Nikon ikke har satset? Hva med D3 og D300?

Du vet veldig godt at D300 og D3 ikke er det som gir mest balanse i Nikons budsjett. De er fine utstillingsmodeller, og ellers er det jo veldig hyggelig for fotografer at Nikon vil bytte penger mot slike kamerahus. Men som du selv sier, D40/x har stått for enorme inntekter. Kamerahus som koster mer enn 10000 kroner er i utgangspunktet et slags nisjeprodukt, det er interessant kun for engasjerte amatører, folk som bruker det i arbeid eller naive mennesker med litt for mye penger.

 

D40/D60 er derimot et kamerahus rettet mot de som ikke vet forskjell på 'objektiv' og 'objektiv journalistikk'. Men noen har ikke råd til kamerahus som D80/D90 eller D300. Og da ser jeg ikke helt poenget med å fjerne noe som tross alt er ganske viktig funksjonalitet.

 

Jeg har prøvd D40 og D40x, D70, D80, D200, D300, et par D2-modeller og D3, alle imponerer, enten fordi de gjør det de gjør uten å koste mer enn de gjør, andre fordi de er fornuftige kjøp på tross av prisen.

 

Men jeg ville aldri i mitt liv kjøpe et D60; dels av prinsipp - jeg vil ikke ha et produkt som er 'uferdig' - dels fordi jeg faktisk liker tanken på fastoptikk, fordi jeg vil kunne velge optikk ut fra ønske, ikke ut fra modellbetegnelser.

 

 

Jeg vil si dette er en noe snål tankegang... Nikon har jo kapret markedsandeler i fleng det siste året, mye på grunn av modeller som D40. Årsresultatet fra 2007 er vel kanskje ett av de beste Nikon noensinne har hatt. Erfarne fotografer kan kanskje sitte og småle av amatørmodellene til Nikon, men det virker på meg som om filosofien med litt enkle og ikke minst brukervennlige modeller til en grei pris har slått an noe så helt inn i granskauen.

Jeg nekter ikke et øyeblikk på dette. D40 har vært Nikons Boxster, kamerahuset som virkelig klarte å gi Nikon mer penger enn Onkel Skrue, men det har en mangel.

 

Dessuten øker omsetningen av speilrefleks så vidt jeg kan se rundt om i verden. Også i Norge. Etter hvert som flere kjøper seg inn i dyre hobbyer øker den generelle kompetansen innen folket. Folk blir flinkere, for femti år siden var det ikke så vanlig å vite hvordan man kjørte en bil eller hva man skal se etter når man kjøpte en. Nå er det ganske common knowledge. I tillegg deler folk erfaringer, kontorsjef Ulfsen forteller Underkontorsjef Franzen at han kjøpte et D60 og at han skulle kjøpe et 50/1.4 fordi han foretrekker fastoptikk som i gamledager. Men objektivet fungerte ikke.

 

Det er det jeg prøver å komme frem til, i det lange løp kan ingen produsenter satse på generell inkompetanse blant folk, folk lærer mer om produktene de kjøper, og da sitter man med sjegget i postkassa.

 

At D60 er en marginal oppgradering fra D40x er helt klart, men det er langt fra det første eksempelet og jeg tviler sterkt på at det kommer til å være Nikons undergang. D70s var ikke store oppgraderingen over D70, men fremdeles en suksess. EOS 30D vs. 20D anyone? Tror nok det var mange som forventet seg mer av 30D, men det ble fremdeles et populært kamerahus.

Jeg ble absolutt for bombastisk i mitt forrige innlegg. Det vil ikke være deres undergang. Men etter hvert som folk lærer mer om utstyret de kjøper er jeg rett og slett redd de vil utelukke D60 fordi det ikke dekker alle mulige alternative innkjøp.

 

Det hadde jo vært veldig billig å bare la det være PCI-e-port på de aller dyreste hovedkortene. Spillere kjøper jo dyrt uansett, og Kontorsjef Paulsen og Underkontorsjef Franzen trenger jo ikke et raskt skjermkort i sine kontor-PCer, gjør de vel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for (kraftig) modererte synspunkter. Men jeg er ikke helt enig. Jeg kan ikke se sammenhengen mellom flere solgte kameraer på verdensbasis og en plutselig oppdagelse av at manglende autofokusmotor blir ens undergang. Hvis man først blir så hektet på fotografering at man vurderer innkjøp av 50/1.4 og tilsvarende objektiver tror jeg man for lengst har vurdert oppgradering av kamerahus også. De aller fleste som kjøper D40/60 skyter i grønn auto og med kit-objektiv i årevis. Istedenfor å stille på ISO ser de heller at blitsen plutselig popper opp og er fornøyd med det.

 

Dessuten tror jeg at kvaliteten på kit-objektivet er viktigere for nybegynnere enn god kvalitet på høy ISO, noen ekstra megapixler og til og med live view. I hvert fall hvis de har vært ute for en kompetent selger.

Lenke til kommentar

Simon Aldra:

 

Manglende innebygget fokusmotor i D40/x er ikke viktig for kjøperne, dette kameraet har vært en kjempesuksess på markedet hva gjelder ant solgte kameraer. Du har ikke noe belegg for å påstå at kjøpere velger Canon pga manglende fokusmotor i huset til D40/x.

 

Hvor mange av forbrukerne innenfor kategorien nybegynnere tror du det er som leser ISO grafer før innkjøp av kamera og vektlegger dette i så stor grad at det blir utslagsgivende for valg av kamera?

 

For deg som liker fastopptikk er nok ikke D60 tingen nei. Men jeg kan aldri tenke meg at flertallet av nybegynnere tenker å kjøpe seg fastoptikk.

Lenke til kommentar
Er det bare meg, eller er dette tidenes fotoflopp?

 

Er tilbøyeløig til å være enig. Var ingenting her som gir meg noe "løp og kjøp"-følelse. Om de ikke har noe mere spennende i ermet til PMA, så sliter de. Særlig mangelen på liveView er totalt uforståelig.

 

hmm, ser ut til at de fleste vil ha alt i et pakke...

 

Hva er det med dere? MÅ ha live view, MÅ ha video, MÅ ha ditten, MÅ ha datten...

 

Er det ikke mulig å ha ønsker som ikke gjør kameraet til en TV eller et videokamera?

 

Jeg blir litt småprovosert over alt småplukket enkelte skal prakke på kameraene, som i og for seg kun trenger bedre bildekvalitet for å ha noen nytte for seg.

 

At noen trenger liveview skjønner jeg, men de aller fleste vil ha det fordi det er fancy, noe som irriterer meg kraftig. På samme måte som nybegynnere, som ikke vet hva et objektiv er, men som skal ha D300 og masse dyre linser...

 

ARG!

 

Er D60 bekreftet?

Om det ikke er det, slutt å syt! Ikke skap meninger om Nikon som kameraprodusent før de faktisk har dretti på læggen.

 

Fra D40 til D60 så trenger det kanskje ikke bli så stort sprang, men fra Nikon Coolpix til Nikon D60 så er det vel mer å hente enn fra noe til D40, (som jeg ser på som halvt funksjonshemmet)

Lenke til kommentar
Simon Aldra:

 

Manglende innebygget fokusmotor i D40/x er ikke viktig for kjøperne, dette kameraet har vært en kjempesuksess på markedet hva gjelder ant solgte kameraer.

 

Hmm, mange angrer i ettertid på at de ikke kjøpte D80, og ut ifra hva jeg har sett, så hadde ikke D40 solgt så bra om alle kjøperne var 100% klar over hva D40 manglet.

Lenke til kommentar

Joda 450D er dyrere enn 60D,men hvorfor er det viktig å lage et stort poeng av det når det ikke var viktig når en sammenlignet 400D og 80D da prisforskjellen gikk andre veien :hmm:

Poenget mitt har hele tiden vært at oppdateringen fra D40 til D60 var skuffende liten sett i forhold til oppdateringen fra 400D til 450D, dette har ikke med pris,merke, eller kvalitet å gjøre da begge er ypperlige kamera/merker .

Lenke til kommentar
Prisen på D60 i Tokyo som slipper 22 februar blir:

 

Nikon D60 body 74,800 yen

Single lens kit 89,800 yen

Double lens kit 119,800 yen

 

I følge en butikk der.

 

I UK vil prisen være:

 

D60 kit for (€699) @ £512

Og leser du artikkelen, ser du at de (villedende) norske prisene er 5990,- for 18-55VR-kitet, og 4990,- for huset...
Lenke til kommentar
Er D60 bekreftet?
Ja, D60 var bekreftet av Nikon Norge da artikkelen ble skrevet.

 

Hmm, daså...

 

Har ikke satt meg inn i kameraet ennå, vet ikke om jeg gidder.

Men det spørres om hvorfor Nikon har gitt ut et kamera som er så dårlig.

 

Det er vel ikke dårligere enn D40, og som mange her mener så er jo dèt et kjempekamera, selv om jeg er uenig. Om Nikon ikke ser vitsen i å satse kun vidre på D80 så er vel det fordi de ser at hovedsalget ligger hos familiekjøperne, det som vil ha et speilrefleks, med gode jpg bilder.

 

Jeg tipper det kommer noe D90 lignende, som er noen hakk over D60, som bytter ut D80, men jeg er spent på hvordan det er i forhold til D200. D300 knuser jo det lett, og med tanke på D200 alder så burde et kamera i 10k klassen slå det, så da er spørsmålet bare om kameraet er verdt å kjøpe forran D200.

Lenke til kommentar
Simon Aldra:

 

Manglende innebygget fokusmotor i D40/x er ikke viktig for kjøperne, dette kameraet har vært en kjempesuksess på markedet hva gjelder ant solgte kameraer. Du har ikke noe belegg for å påstå at kjøpere velger Canon pga manglende fokusmotor i huset til D40/x.

 

Hvor mange av forbrukerne innenfor kategorien nybegynnere tror du det er som leser ISO grafer før innkjøp av kamera og vektlegger dette i så stor grad at det blir utslagsgivende for valg av kamera?

 

For deg som liker fastopptikk er nok ikke D60 tingen nei. Men jeg kan aldri tenke meg at flertallet av nybegynnere tenker å kjøpe seg fastoptikk.

De fleste leser ikke ISO-grafer, men de fleste som kjøper dyrere elektronisk utstyr leser noen tester. Og der vil de få høre at 400D er bedre. Jeg kan ikke tenke meg at flertallet mener det heller, men jeg tenker på de som VIL ha det.

 

Simon Aldra:

 

Manglende innebygget fokusmotor i D40/x er ikke viktig for kjøperne, dette kameraet har vært en kjempesuksess på markedet hva gjelder ant solgte kameraer.

 

Hmm, mange angrer i ettertid på at de ikke kjøpte D80, og ut ifra hva jeg har sett, så hadde ikke D40 solgt så bra om alle kjøperne var 100% klar over hva D40 manglet.

Det er jeg faktisk helt sikker på at er rett. Jeg skal gjøre dette helt klart:

 

Når du kjøper et helt flett nytt objektiv til et digitalt speilrefleks i 2008 skal autofokus fungere, noe annet er bare latterlig.

 

Poenget er at det er en 'easy fix' og gjør en ting, nemlig gjøre livet hardere for de som faktisk ønsker seg den optikken de ikke har mulighet til å bruke.

 

Du svarer ellers ikke på om du vil gi bort autofokusen din mot ingenting, Autoxave?

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Men det spørres om hvorfor Nikon har gitt ut et kamera som er så dårlig.
Hvorfor gir Canon ut Ixus-serien, som er så dårlig sammenliknet med speilrefleks? Fordi det selger... Fokus ligger på helt andre steder enn ren bildekvalitet.

 

huh?

 

Jeg satt dårlig i kursiv, for at alle andre her snakker dirtt om det... Jeg har ikke satt meg noen personlig mening om kameraet. Har ikke sett noen specs ennå engang.

Lenke til kommentar

Vi må huske på at i det segmentet D60 opererer er det ikke nødvendigvis andre speilrefleks som er hovedkonkurrenten. Megazoom-kameraene er like mye konkurrenter. Du ser det på innlegg her og andre steder, at man snakker om ganger-zoom, og ikke brennvidder. Det er på bakgrunn av det man må se på spesifikasjonene, og også derfor det er uforståelig at de ikke har LiveView.

 

En erfaren fotograf må venne seg til å kikke på skjermen, men en nybegynner må venne seg til å se i søkeren.

 

Gi en nybegynner et D300 i hånda og se på reaksjonen. Du får ikke "Wow-heftig kamera", men mere "Dægern detta var digert" og "Her var det utrolig mange knapper og ratt" og så et "jeg tror jeg legger det forsiktig her jeg" når de hører prisen.

Lenke til kommentar
Et kjapt søk på produktguiden gir:

Objektiv med Nikon fatning og innebygget motor: 62 stk

Objektiv med Four Third: 42 stk.

 

Få objektiv til D60?

 

Tror ikke den gjengse D60-eier bekymrer seg over at hun ikke får AF på en 300 2.8.

 

Tror den litt interesserte D60-eier (tenåring, f.eks.) som har prøvd/sett en D80 med Nikkor 50mm f/1.8 eller en Nikkor 28mm f/2.8 blir rimelig irritert når de finner ut at det objektivet ikke funker skikkelig på kameraet sitt..

Lenke til kommentar
Når du kjøper et helt flett nytt objektiv til et digitalt speilrefleks i 2008 skal autofokus fungere, noe annet er bare latterlig.
Og det gjør den, du må bare passe på hvilken optikk du bruker. På samme måte må du passe på at boltsirkelen på de nye aluminumsfelgene dine passer til bilen din, at dekkene du skal bruke passer til felgene, og at dekkene er lovlige på bilen. Alle hjul du klarer å sette fast på bilen, er ikke nødvendigvis godkjente...

 

Du har to valg - enten må du sette deg inn i fagområdet selv, ellers må du stole på en butikk som vet hva de driver med. Nytter ikke kjøpe på nett og klage på at du ikke fikk det du ville ha, dersom du ikke gjorde nok forundersøkelser. Dersom du har handlet i en butikk, og de har feilinformert deg, vil de 99% sikkert bytte objektivet for deg, i et som passer.

 

Andre har gjort det samme søket, men her er det en liste over alle objektivene som er tilgjengelige med innebygget motor for øyeblikket. Ser vi på zoomer, er utvalget blitt upåklagelig. Alt fra rimelige billigzoomer til svindyre proffzoomer er tilgjengelig, og jeg ser ingenting som jeg savner. Ser vi på fastoptikk, er utvalget noe mer begrenset, det skal jeg være enig i. Men det begynner å ta seg opp, nå kom det nettopp et rimeligere makroobjektiv fra Nikon. Når det er sagt - utvalget av fastoptikk til FourThirds er jo heller ikke akkurat fremragende.

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?ca...mp;submit=S%F8k

 

Tror den litt interesserte D60-eier (tenåring, f.eks.) som har prøvd/sett en D80 med Nikkor 50mm f/1.8 eller en Nikkor 28mm f/2.8 blir rimelig irritert når de finner ut at det objektivet ikke funker skikkelig på kameraet sitt..
Og tilsvarende Olympus-alternativ er?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...