Gå til innhold

Snarlig slipp av Nikon D60?


Anbefalte innlegg

Hvor tåpelig går det ann å bli? Dette er absolutt ingen Canon vs. Nikon-tråd, ei heller sammenlignet vi D60 direkte med 450D.

 

Useriøst.

 

Nettopp.. 450D knuser "livsjiten" av D60. Hvorfor ville noen velge D60 fremfor 450D?

:huh:

Jeg har ikke sammenlignet de direkte. At D60 er et bedre kamera enn 450D til enkelte er ikke å legge skjul på, men at 450D er et gjennomsnittlig bedre kamera som gir mer for pengene er min mening.

 

Jasså, har du ikke sammenlignet dem direkte? Hva mener du da med at:

1. 450D knuser livskiten ut av D60?

2. Hvorfor ville noen velge D60 foran 450D?

 

Jeg mener det jeg skrev, noen vil velge D60 fordi det er Nikon. At du finner det useriøst og tåpelig får du slite med selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke sammenlignet de direkte. At D60 er et bedre kamera enn 450D til enkelte er ikke å legge skjul på, men at 450D er et gjennomsnittlig bedre kamera som gir mer for pengene er min mening.
Men det er din prioritering.

 

Veiledende priser for D60 kit og 450D kit er hhv. 6000 og 8200 kr. Butikkpriser vil naturlig nok bli lavere enn dette, men jeg tror vi i hvert fall i starten vil se en forskjell på ca. 2000 kr mellom disse to kitene, og da får du med jevnbyrdig optikk.

 

Og så er da spørsmålet, er de forskjellene verdt de 2000 kronene? Hva får du for dem? I hovedsak to ekstra megapiksler og liveview... hva er mest nyttig: et par ekstra funksjoner i huset, eller kanskje en telezoom i stedet?

 

Jeg vil tippe at du ganske snart vil se pakker med D60, kitobjektiv og Nikons 50-200 VR telezoom til omtrent samme pris som et 450D kit, kanskje litt dyrere. Hva vil du si gir mest for pengene av de to alternativene?

 

"Mest for pengene" er et veldig vagt begrep, siden det kommer an på prioriteringen til den som bruker pengene. Reaksjonen her på forumet når Nikon lanserte D40 med usle 6 Mp og ingen fokusmotor var jo nærmest en av vantro, og jeg husker ord som "flopp" ble slengt rundt da også. Men D40 og D40x har jo vært en braksuksess for Nikon.

 

Det er sjelden jeg sier det her, men for en gangs skyld er jeg faktisk enig med en viss hr. Rockwell... det er helt uinteressant å sitte å titte på specs og MTF-charts. Det som er interessant er å gå ut og ta bilder. Og si hva dere vil, med D40 og D40z har Nikon klart å lage produkter som det er gøy å ta bilder med, og det vises i salgstallene.

Lenke til kommentar
Er det bare meg, eller er dette tidenes fotoflopp?

 

Er tilbøyeløig til å være enig. Var ingenting her som gir meg noe "løp og kjøp"-følelse. Om de ikke har noe mere spennende i ermet til PMA, så sliter de. Særlig mangelen på liveView er totalt uforståelig.

Nettopp.. 450D knuser "livsjiten" av D60. Hvorfor ville noen velge D60 fremfor 450D?

 

Er det noen som har gamle Nikon-objektiver fra før, joda, kanskje de vil fortsette med Nikon, men kun på basis av at de liker systemet. Objektivene vil jo aldri fungere uansett.. :whistle:

 

Latterlig av Nikon.

 

Enig,kan overhode ikke se noen grunn til å oppdatere fra feks D40x og til denne,jeg ble faktisk skuffet da jeg så dette, eneste som kan få meg til å kjøpe Nikon fremfor Canon 450D nå er at de kommer med en D90, for dette var for dårlig.

 

Jeg skjønner ikke tankegangen med å OPPGRADERE fra ett nybegynner DSLR til et annet nybegynner DSLR :)

Lenke til kommentar

Dårlig innsats fra Nikon.

 

D40x har i utgangspunktet dårligere ISO-ytelse enn 400D (ikke spesielt merkbart, men folk henger seg opp i det); 450D har vel gjerne bedre ISO-ytelse enn 400D. 450D vil sansynligvis banke D60 rent saklig på bildekvalitet.

 

Det verste er at Nikon her hadde sjansen til å utnytte teknologi fra D300. Hvem er det forresten som lager sensoren til D300? Hm, med teknologi fra D300 burde Nikon kunne skape seg et ekstremt fortrinn i innstegsmarkedet. Husk, det handler ikke bare om salg av ett kamera, det handler om å bygge merkelojalitet og å skape en enkel interesse i å fortsette med samme system.

 

Det vil vise seg hvordan et eventuelt D90 gjør det på støy, det er vel ikke umulig at 'D90' får teknologi fra D300 in spades, det vil vise seg.

 

Forøvrig syns jeg det blir tåpelig å si at mangelen på fokusmotor i D60 ikke er en ulempe. Selvfølgelig er det en ulempe, det betyr at det er en del optikk som faktisk ikke er brukbar på D60. Vel, så lenge du vil ha autofokus, da. Håndsopprekning: Hvor mange her vil gi bort autofokusen sin mot.. ingenting?

 

Det er rett og slett en tåpelig handling fra Nikon å fortsette i dette sporet. Slik jeg ser det har ikke D60 en eneste fordel sett mot 450D, rent bortsett fra hva man enn måtte mene om merkenes utvalg av ymse optikk og utstyr, og selvfølgelig hvor gode oppgraderingsmulighetene er. Men skal vi være helt ærlige er det gode muligheter både hos Canon og Nikon, så det eneste Nikon kan selge D60 på er pris så vidt jeg kan se.

 

Hater jeg Nikon? Nei, jeg gjør ikke det. Men jeg er noe helt inni hampebaken kynisk. Jeg syns det blir for tåpelig av Nikon å gjøre noe så dumt. Hvor mange arbeidsplasser går tapt på grunn av tapt salg? Hvor mange skuffede kunder går til Canon for å få fastoptikken sin? Jada, noen går til D80/D90, men det er faktisk ikke en holdbar markedsfilosofi så lenge du har konkurrenter. Dersom du dominerer markedet kan du gjøre det, men det er ikke bare en konkurrent. Det er flere. På den ene siden har man selvfølgelig Canon som er klare for kamp, men dessuten er Sony på full vei inn. Gi Sony 2-3 år, og de er større enn Nikon dersom Nikon ikke gjør noe radikalt. Dette er ikke et tidspunkt å "kjøre safe" på. Dette er et tidspunkt for satsing.

 

Bare mine 0.2

Lenke til kommentar
Enig,kan overhode ikke se noen grunn til å oppdatere fra feks D40x og til denne
Nå er det jo generelt sjelden at det er god grunn til å oppgradere fra en modell til den direkte etterfølgeren.

 

Hvor mange har egentlig behov fra å oppgradere fra D200 til 300? Fra 30D til 40D? Fra K10D til K20D? Forskjellen er sjelden så stor at det faktisk er verdt det. Klart, man kan ha lyst, men man har sjelden noen egentlig god grunn til det.

 

Selv om Nikon hiver ut en D90 med 12 Mp, liveview og max ISO på 6400 så er ikke det godt nok for at jeg skal koste på meg å oppgradere i hvert fall. Da bruker jeg heller pengene på optikk jeg savner. Skulle jeg oppgradert huset så måtte det vært til D300 (og da mest for værtetningens skyld). Men det er litt liten vits siden optikken min ikke er værtettet.

Lenke til kommentar

Enig,kan overhode ikke se noen grunn til å oppdatere fra feks D40x og til denne,jeg ble faktisk skuffet da jeg så dette, eneste som kan få meg til å kjøpe Nikon fremfor Canon 450D nå er at de kommer med en D90, for dette var for dårlig.

 

Jeg skjønner ikke tankegangen med å OPPGRADERE fra ett nybegynner DSLR til et annet nybegynner DSLR :)

Nettopp. D60 er en for liten oppgradering fra D40x - det er jo det vi prøver å si! Ingen vil oppgradere fra D40x til D60 nettopp fordi forskjellene er for små. Hvis man først skal oppgradere bør man, som du sier, oppgradere mer enn bare en støvfjerningsmekanisme på sensoren og bedre blits-styring. Ergo burde D60 vært bedre enn det er.

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Er det bare meg, eller er dette tidenes fotoflopp?

 

Er tilbøyeløig til å være enig. Var ingenting her som gir meg noe "løp og kjøp"-følelse. Om de ikke har noe mere spennende i ermet til PMA, så sliter de. Særlig mangelen på liveView er totalt uforståelig.

Nettopp.. 450D knuser "livsjiten" av D60. Hvorfor ville noen velge D60 fremfor 450D?

 

Er det noen som har gamle Nikon-objektiver fra før, joda, kanskje de vil fortsette med Nikon, men kun på basis av at de liker systemet. Objektivene vil jo aldri fungere uansett.. :whistle:

 

Latterlig av Nikon.

 

Enig,kan overhode ikke se noen grunn til å oppdatere fra feks D40x og til denne,jeg ble faktisk skuffet da jeg så dette, eneste som kan få meg til å kjøpe Nikon fremfor Canon 450D nå er at de kommer med en D90, for dette var for dårlig.

 

Jeg skjønner ikke tankegangen med å OPPGRADERE fra ett nybegynner DSLR til et annet nybegynner DSLR :)

 

Vel noen av oss ønsker å gå vidre til feks D300 eller 40D,menst andre er fornøyde med det nivået men kunne tenke seg funkjoner som feks LiveView,dette alternativet har ikke D60.

Jeg vet allerede om flere som vurderer 450D og som har 400D i dag,ja faktisk vet jeg om de som allerede har solgt sin 400D for å unngå ytterligere prisfall og de har bestilt 450D, så her er vi nok forskjellige :cool:

Lenke til kommentar
Vel noen av oss ønsker å gå vidre til feks D300 eller 40D,menst andre er fornøyde med det nivået men kunne tenke seg funkjoner som feks LiveView,dette alternativet har ikke D60.

Jeg vet allerede om flere som vurderer 450D og som har 400D i dag,ja faktisk vet jeg om de som allerede har solgt sin 400D for å unngå ytterligere prisfall og de har bestilt 450D, så her er vi nok forskjellige :cool:

Hele poenget er at ingen oppgraderer fra D40/x til D60 fordi forskjellene er for små.

Endret av Gissan
Lenke til kommentar

Simon Aldra:

Nikon D40x har solgt enormt bra..ja, og det uten innebygget fokusmotor. Lagrene for D40x er tomme i Japan. Du trekker det ekstremt langt ved å påstå at arbeidsplasser står i fare.

Å påstå at 450 D sannsynligvis banker D60 på billeddkvalitet er intet mindre enn vås, D40x hadde meget god billeddkvalitet og fullt på høyde med 400 D.

Tamron og Sigma har begynnt å relansere enkelte objektiv med innebygget fokusmotor, Nikon skal lansere flere objektiver med fokusmotor. Mangel på objektiver vil ikke være et fremtredende problem for den kundegruppen som D60 er tiltenkt.

Mener du at Nikon ikke har satset? Hva med D3 og D300?

Lenke til kommentar
Hater jeg Nikon? Nei, jeg gjør ikke det. Men jeg er noe helt inni hampebaken kynisk. Jeg syns det blir for tåpelig av Nikon å gjøre noe så dumt. Hvor mange arbeidsplasser går tapt på grunn av tapt salg? Hvor mange skuffede kunder går til Canon for å få fastoptikken sin?
Jeg vil si dette er en noe snål tankegang... Nikon har jo kapret markedsandeler i fleng det siste året, mye på grunn av modeller som D40. Årsresultatet fra 2007 er vel kanskje ett av de beste Nikon noensinne har hatt. Erfarne fotografer kan kanskje sitte og småle av amatørmodellene til Nikon, men det virker på meg som om filosofien med litt enkle og ikke minst brukervennlige modeller til en grei pris har slått an noe så helt inn i granskauen.

 

At D60 er en marginal oppgradering fra D40x er helt klart, men det er langt fra det første eksempelet og jeg tviler sterkt på at det kommer til å være Nikons undergang. D70s var ikke store oppgraderingen over D70, men fremdeles en suksess. EOS 30D vs. 20D anyone? Tror nok det var mange som forventet seg mer av 30D, men det ble fremdeles et populært kamerahus.

Lenke til kommentar

Enig,kan overhode ikke se noen grunn til å oppdatere fra feks D40x og til denne,jeg ble faktisk skuffet da jeg så dette, eneste som kan få meg til å kjøpe Nikon fremfor Canon 450D nå er at de kommer med en D90, for dette var for dårlig.

 

Jeg skjønner ikke tankegangen med å OPPGRADERE fra ett nybegynner DSLR til et annet nybegynner DSLR :)

Nettopp. D60 er en for liten oppgradering fra D40x - det er jo det vi prøver å si! Ingen vil oppgradere fra D40x til D60 nettopp fordi forskjellene er for små. Hvis man først skal oppgradere bør man, som du sier, oppgradere mer enn bare en støvfjerningsmekanisme på sensoren og bedre blits-styring. Ergo burde D60 vært bedre enn det er.

 

Jepp, oppgradering fra D40x vil være til en D80(90) eller D200(300), ikke til D60. Nikon må også avgrense D60 fra en kommende D90, å pumpe inn alt for mange godsaker vil gjøre det vanskelig å skille mellom entrymodell og den kommende D90.

Lenke til kommentar
Vel noen av oss ønsker å gå vidre til feks D300 eller 40D,menst andre er fornøyde med det nivået men kunne tenke seg funkjoner som feks LiveView,dette alternativet har ikke D60.

Jeg vet allerede om flere som vurderer 450D og som har 400D i dag,ja faktisk vet jeg om de som allerede har solgt sin 400D for å unngå ytterligere prisfall og de har bestilt 450D, så her er vi nok forskjellige :cool:

Hele poenget er at ingen oppgraderer fra D40/x til D60 fordi forskjellene er for små.

 

Ja, og bra er det. Man må jo ha klare skillelinjer mellom modellene slik at de ikke blir for like.

Lenke til kommentar
Jepp, oppgradering fra D40x vil være til en D80(90) eller D200(300), ikke til D60. Nikon må også avgrense D60 fra en kommende D90, å pumpe inn alt for mange godsaker vil gjøre det vanskelig å skille mellom entrymodell og den kommende D90.

 

Det du sier her er nettop det jeg tror/håper, nemelig at Nikon har tiltenkt D60 som en absolutt entrymod og så oppgraderer D80 med feks en D90 mod,dette er de nesten nødt til om de ikke skal tape potensielle kunder til Canon som heller velger en 450D fremfor dagens D80.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvorfor så mange av dere er så skuffet over D60 - det er en naturlig videreføring av D40x. I det markedet den er tiltenkt, så er det akkurat passe.

 

Er dere redd for at det ikke kommer en D90, og at D80 skal fases ut?

 

Det er vel også for tidlig å påstå at EOS 450D har en bedre bildekvalitet enn Nikon D80; alt ettersom vi ikke har noen relevante og sammenlignbare tester enda. I og med at antall piksler er det absolutt mulig at de er på bekostning av støynivå på høyere ISO.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det du sier her er nettop det jeg tror/håper, nemelig at Nikon har tiltenkt D60 som en absolutt entrymod og så oppgraderer D80 med feks en D90 mod,dette er de nesten nødt til om de ikke skal tape potensielle kunder til Canon som heller velger en 450D fremfor dagens D80.
Akkurat det er nesten sikkert. Jeg tviler veldig sterkt på at Nikon er såpass teite at de fullstendig dropper å ha en modell i 8-10.000-kroners-klassen. Men hvorvidt D80-oppfølgeren kommer nå til uken eller litt senere er vanskelig å si. Historikken taler dog for at det kommer en oppfølger nå. D80 kom ca. et halvt år etter D200, og ca. 1-1/2 år etter D70s. Det er nå ca. et halvt år siden D300 kom ut, og halvannet år siden D80 kom på markedet.
Lenke til kommentar
Det du sier her er nettop det jeg tror/håper, nemelig at Nikon har tiltenkt D60 som en absolutt entrymod og så oppgraderer D80 med feks en D90 mod,dette er de nesten nødt til om de ikke skal tape potensielle kunder til Canon som heller velger en 450D fremfor dagens D80.
Akkurat det er nesten sikkert. Jeg tviler veldig sterkt på at Nikon er såpass teite at de fullstendig dropper å ha en modell i 8-10.000-kroners-klassen. Men hvorvidt D80-oppfølgeren kommer nå til uken eller litt senere er vanskelig å si. Historikken taler dog for at det kommer en oppfølger nå. D80 kom ca. et halvt år etter D200, og ca. 1-1/2 år etter D70s. Det er nå ca. et halvt år siden D300 kom ut, og halvannet år siden D80 kom på markedet.

 

 

Som sagt jeg krysser fingrene og håper,for kommer det så er i alle fall Nikon garantert å få solgt et eksemplar :cool:

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sammenlignet de direkte. At D60 er et bedre kamera enn 450D til enkelte er ikke å legge skjul på, men at 450D er et gjennomsnittlig bedre kamera som gir mer for pengene er min mening.
Nå er det svært vanskelig å si noe om, siden verken D60 eller 450D er på markedet... Men jeg er uansett ikke enig at 450D gir mer for pengene på papiret heller - for D60 er i utgangspunktet nokså mye rimeligere. Forskjell i veil. pris på omlag 2000 kr, er ikke helt ubetydelig, og jeg antar at markedsprisen også kommer til å ha en viss forskjell.
Lenke til kommentar
Nettopp. D60 er en for liten oppgradering fra D40x - det er jo det vi prøver å si! Ingen vil oppgradere fra D40x til D60 nettopp fordi forskjellene er for små. Hvis man først skal oppgradere bør man, som du sier, oppgradere mer enn bare en støvfjerningsmekanisme på sensoren og bedre blits-styring. Ergo burde D60 vært bedre enn det er.
Så vidt jeg har skjønt, er D60 etterfølger til D40x. På samme måte som 450D er etterfølger til 450D. Hvor mange 400D-eiere kan med hånden på hjertet si at det er rasjonelt å bytte? D60 er ment på førstegangskjøperne, på samme måte som D40x. De som ønsker å oppgradere _fra_ D40x, bør heller velge D80 eller D80x/D90. Det har ingen lagt skjul på...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...