ictys Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Hei Skal kjøpe ett polaroid filter til denne, billigst mulig selvsagt. Jeg skal ta bilder av fisk i vann og ønsker å minske refleksen mest mulig. Noen tips - jeg er bortimot helt blank på dette filteret. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Skal kjøpe ett polaroid filter til denne, billigst mulig selvsagt. Jeg skal ta bilder av fisk i vann og ønsker å minske refleksen mest mulig.Noen tips - jeg er bortimot helt blank på dette filteret. Det er ikke spesielle filtere for hvert kameramerke. Men siden du har et digitalt speilrefleks må du ha 'circular' polafilter, ellers fungerer ikke autofokusen. Du trenger et polariseringsfilter som passer gjengene foran på objektivet du skal bruke det på, filterdiameter er gjerne oppgitt i spesifikasjonene til objektivet. For best mulig ytelse bør du vurdere å spare til et godt filter. Et polafilter er to glassplater, dvs fire overganger ekstra mellom glass og luft foran selve objektivet. Et godt filter har avansert mulitcoating. Et billig polafilter vil fjerne stort sett like mye reflekser i vannet som et dyrt filter, men det billige filteret vil i mye større grad introdusere nye reflekser og redusert skarphet enn et godt (og dyrt) filter. Men siden det er veldig langt fra et billig til et virkelig godt polafilter i pris, er jo en mulighet å kjøpe et billig først, og se om det gjør jobben for deg. Edit: Du skriver at du skal fotografere fisk i vann... Du vil kunne få fram AT fisken er der, men det blir ikke ofte noe godt bilde av fisken. Skal du ha det må du ha undervannshus, eller lage en vannkikkert til kameraet (morro!). Endret 28. januar 2008 av kaian Lenke til kommentar
ictys Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 Edit: Du skriver at du skal fotografere fisk i vann... Du vil kunne få fram AT fisken er der, men det blir ikke ofte noe godt bilde av fisken. Skal du ha det må du ha undervannshus, eller lage en vannkikkert til kameraet (morro!). Jada det høres morro ut. Vannkikkert til kameraet bør jo ikke være så vanskelig. Må sjekke litt om det finnes undervannshus til mitt kamera. Ettersom jeg går en del på fjellet så kan kanskje en sånn posegreie fungere like greit i forhold til vekt osv. Men det føles litt risky å stikke kameraet ned i vann da, uansett hvor tett det skal være. Lenke til kommentar
ictys Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 Er jo egentlig på jobb, men det er stille her idag - også. Sjekka litt rundt på nettet Olympus PT-E03 vil passe kameraet mitt, men fyttegrisen så dyrt Se her på ebay Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå