Nebuchadnezzar Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Dette innlegget har jeg basert på mine egne spekulasjoner og observasjoner. Så ikke diskuter faktafeil og andre trivialiteter. Dette temaet er ikke direkte knyttet til vitenskap men omhandler mer konsekvensene av menneskets utørstelige tørst etter kunnskap og makt. Jeg er ikke i mot kunnskap eller utvikling men heller en debatt om hvor dette vil føre oss. Mennesket er ulykkelig. Et menneske kan aldri oppleve 100 % lykke over en lengre periode. Ulykkeligheten er det som gjør at vi utvikler oss videre. Alt fra hjulet til kreasjonen av biler er grunnet at vi ikke er lykkelige og aldri vil bli det. Hadde vi vært fornøyde hadde vi antageligvis bodd i trær og spist bananer. Mennesket opplever også eksponensiel vekts (morses lov ) på alle felter. Der vi dobler vår kunnskap gjennom et vist antall måneder eller år. Dette vil føre til ting som evig med energi. Evig levealder full forståelse over alt og muligheten til og lagre informasjonen i hjernen vår. (forbedret gjennom synergi av den medisinske og teknologiske utviklingen.) Det jeg lurer på er hvor dette vil føre menneskene i tiden fremmover. En million år fram i tid. Det er langt frem i tid, men det vil skje før eller siden at menneskene har all kunnskap om alt. Hva skal vi gjøre da? Vil menneskene utrydde seg selv av mangel på ting og gjøre (sett i et helt ekstremt perspektiv) Eller vil menneskene gå tilbake til ur instinktene våre. Avføring, sove, samleie og spise. Hadde vi vært fornøyd hadde vi bare gjort dette fra begynnelsen av. . En ting til som skiller menneskene fra andre livsformer på jorden. Er at menneskene tilpasser ikke seg til miljøet. Menneskene tilpasser miljøet til seg selv. Menneskene oppgager og utnytter planeten som også er forskjellig fra dyr. Her oppdager vi andre dyr og straks begynner vi og utnytte dem ved og putte dem i en skjøtt kvern og lage pølse av dem. All teknologi deler denne sjebnen. Som at Einstein fant ut av E=mc² som vi utnyttet til og lage atombomben. Oppdage nye raser å utnytte raser. Amerika Afrika Australia er bare et fåtal eksemepler på A der dette har skjedd. Dette vil snart foregå på et mye mindre nivå. Nano-teknologi og gen teknologi. Menneskene vil snart skape det perfekte mennesket gjennom denne forskningen. I sin egen tro av hva som er perfekt. Hva jeg mener er at ingenting er perfekt og ingenting vil bli perfekt noen sinne. Har noen av dere fått et IKEA bord der ene beinet er kortere eller lengre enn det andre? Man prøver og sage litt av bord beinene for at de skal bli perfekt like. Noe som man aldri klarer for ingenting blir perfekt. Menneskene burde kanskje innse dette før at de leder seg til sin egen undergang der de drukner i teknologiske nyvinninger og informasjon for og glemme det som egentlig er viktig. En person i dag. (for å sette dette veldig på spissen) Kjører en bil til en jobb for og tjene penger. Slik at han kan kjøpe en større bil for og få en jobb lengre unne bedre betalt. Så kjøper han et større hus. For og bli lykkelig lykke som går over etter en kort stund. Dermed må han få seg bedre jobb lengre dager. Og denne personen vil bli mindre og mindre lykkelig. Det som er viktig er familie og vennskapsbånd som mange vill glemme grunnet al distraheringen i samfunnet vårt. Jeg er ikke i mot teknologi men jeg mener den må bli brukt riktig og på riktig tid. spørsmål som kan reflektere dette 1. Hva vil skje med menneskene når vi har fått all informasjon 2. Hvorfor tilpasser ikke menneskene seg miljøet ? 3. Vil menneskene klare og overleve med den nye teknologien i fremtiden eller vil mange drukne eller bli drept av den. (Nanorobboter som blir sendt inn for og drepe vev eller fusion til atombomber) 4. Vil fremtiden gjøre mennesket mer lykkelig ? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 1. Det er håpløst å spekulere i. Men vi kommer vel til å leve livet som nå, forplante oss og leve livet, jobbe, oppnå kunnskap og fortsette som vi alltid har gjort. Vi har forøvrig mer eller nok planeter å utforske i fremtiden. 2. Vi gjør det. Vi utvikler hele tiden nye ting for å kunne klare oss i dette miljøet vi lever i. 3. Den tok jeg ikke helt 4. Det kommer som alltid, til å være opp til hvert enkelt menneske. Men nei, det er ikke ulykkelighet som gjør at vi utvikler oss. Det er vår nyskjerrighet, våre instinkter, våre ambisjoner, som hele tiden gjør at vi prøver å overgå oss selv. Det er det som driver oss framover. Ikke at vi er "ulykkelige". Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Depresjoner, galskap og andre sykopatiske sykdommer/syndromer er også påvist i aper, hunder og fugler!!! (f.eks. Psykopatisk/obsessivt papegøye som napper fjærene sine) Om det er en del av evolusjonen? Selvsagt! Bare en mutert form. Endret 29. januar 2008 av Vaio Lenke til kommentar
stigga Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Hva er lykke, og hvem definerer det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå