Gå til innhold

Problemer med en oppgradert maskin

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en gammel maskin som vi ble lovet oppgradert med mere ram og GB. Fikk beskjed om at det var skiftet hovedkort, satt inn mere ram og lagt til ny hardisk, men det varte og rakk. Etter måndedsvis med masing var vi og hentet den hjem igjen, og det vi kan se er det ikke gjort en dritt med den.

Problemet nå er at vi ikke får brukt den. Den starter opp, men vi får ikke installert noe på den heller ikke reinstallere windows.Kommer opp feilmelding om at programmet har gjort en ulovlig operasjon, og en gang kom det opp noe om en CAB. Når vi kjører vanlig scandisk får vi opp at det ikke er noen feil, grundig scandisk kommer den aldri gjennom. Hva i alle dager kan være feil?

Frustrert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe må ha blitt gjort med den, glemte å skrive at det er installert en CD brenner,( iallefall skrudd på maskinen vet ikke at den har den.) Og så ser det ut som at at det er satt inn et par Ram kort(ha meg unnskylt da jeg ikke vet hva jeg snakker om. )I følge maskinen så er det kun cdrom, c og a+ 3GB hardisk og 266mhz . Det er påstås fra personen som har holdt på at det er satt inn nytt hovedkort, men det jeg finner ut så er det det samme kortet som vi hadde. Vi har ikke betalt for dette, det skulle være en vennetjeneste. Vet ikke hvorfor det ikke er gjort noe, og bryr meg egentlig ikke noe om det. Hadde bare vært greit å kunne bruke maskinen. Så er det noen som har et forslag til løsning tas det i mot med takk.

Lenke til kommentar
Litt vanskelig å seie kva som kan vere gale her, men eg vil nok anbefale ein fullstendig reinstallasjon av windows, dvs formater disken og legg alt inn att på nytt.

Hvordan gjør jeg dette? Og om det viser seg å ligge ekstra ram i maskinen hvordan får jeg nyttet disse? Og så var det CD brenneren da, skulle gjerne få brukt denne, men maskinen er vel egentlig for liten til denne.

Lenke til kommentar

Last ned ein oppstartsdiskett til win98 frå www.bootdisk.com.

Deretter startar du opp med denne og skriv format c:

Deretter kan du installere windows på nytt. Vil også anbefale å gå opp til windows 98! Når det gjeld cd-brennaren så skal den virke fint om du har drivarane til den.....:)

Lenke til kommentar

Neida har ikke gjort noen ting, vet ikke hvordan.

Det ble feil, trodde jeg kunne reparere windows ved å putte i cden, men får kun opp feilmelding. prøvde så å installere andre program men fikk samme melding. Får heller ikke kjøre program direkte fra cdrom.

Lenke til kommentar
Neida har ikke gjort noen ting, vet ikke hvordan.

Det ble feil, trodde jeg kunne reparere windows ved å putte i cden, men får kun opp feilmelding. prøvde så å installere andre program men fikk samme melding. Får heller ikke kjøre program direkte fra cdrom.

Prøv det eg skreiv ovanfor. Berre hugs at det som ligg på maskina då vil forsvinne!

Lenke til kommentar

Sjekk om CD rommen er aktivert i BIOS'en din!

Med den samme sjekk om maskinen din yter all rammen du har, alt dette skal stå i BIOS'en. Du kommer inn i BIOS'en med et enkelt tastetrykk under oppstart.

Kommer du ikke videre med dette, putt inn oppstartdiskett og Win98 CD'en og start installasjon med en kommando fra disketten!

(A:kommando)

Lenke til kommentar

Dro ut cdbrenneren og en HD som var installert. Da fikk jeg det til. Men du hadde rett cdromen var ikke aktivert.

Kan jeg aktivere cdbrenneren på samme måte?

Og, er det mulig og få brukt ram kortene og HD en som står i maskinen?

Kanskje for avansert for en som ikke engang kan installere windows?

Leste ikke hele signaturen med en gang, bra å ha et geni til hjelp :yes: Kanskje jeg kan forstå noe av det jeg gjør til slutt :wink:

Lenke til kommentar
Dro ut cdbrenneren og en HD som var installert. Da fikk jeg det til. Men du hadde rett cdromen var ikke aktivert.

Kan jeg aktivere cdbrenneren på samme måte?

Og, er det mulig og få brukt ram kortene og HD en som står i maskinen?

Kanskje for avansert for en som ikke engang kan installere windows?

Du kan aktivere cd-brennaren på same måte som cd-romen ja. Du snakkar om rambrikkene, men dei virkar av seg sjølv (i allefall viss dei står riktig i). Dette blir talt opp rett etter du startar opp maskina. Harddisken må du nesten berre prøve å koble til igjen og sjå om den virkar. Er jo ikkje sikkert at det var den som gjorde at du ikkje fekk det til ved første forsøk!

Lenke til kommentar

Status:

Har funnet ut at det ene ramkortet virker :p har altså nå 288 MB i stedet for de 32 som var, har nå fått litt igjen da. Det står et til på 128 som ikke ser ut til å virke . Det er cdbrenneren som lager konflikt, har prøvd å legge den til, men da fungerer ikke cdrommen skikkelig. Men har ikke lagt inn noen drivere til brenneren kanskje det er det som er grunnen, skal ikke maskinen finne den når jeg søker etter ny maskinvare eller fungerer det på annet vis? Så var det HD en som står i , hvordan kan jeg bruke denne?

Lenke til kommentar

Om maskina er gammel, og det er den, er det ikke sikkert den takler cable select (automatisk oppsett av HD/CD-rom) En av mine makiner er slik. Der må jeg manuelt sette HD til master på ide1, CD til master på ide2 og brenner til slave på ide2. Om en står på CS finner den ikke den andre.

Verdt et forsøk.

Husker ikke dette, men om det ikke er en "krøll" på flat-kabelen mellom cd-rom og brenner er det viktig å sette denne riktig. Er master ytterst tro ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...