Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hardisken bråker/Mer minne?/ litt forskjellige spørsmål.

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en pc som er 3 år gammel, den har:

Intel pentium 4 3,2 Ghz prosessor

Geforce 8600 GT skjermkort

1024 MB minne

En harddisk på 200 GB, (Det er en annen ting jeg også har lurt på, den viser bare at den til sammens har 179 GB, hva kan dette komme av? Jeg veit det er en skjult partisjon på ca. 6 GB, men det er jo 21 GB som brått er borte liksom? Hva kommer dette av? )

Men hovedproblemet mitt er at hardisken HELE tiden bråker, selv når PC-en min ikke står og gjør noen ting så bråker hardisken, og ja, jeg hører at det er hardisken. Og hvis jeg i det hele tatt prøver å åpne ett program, så høres det ut som den "spiser seg selv" Er det noen som veit hva dette kommer av? (Hvis det har noe å si, så har jeg Windows Vista Ultimate på den)

Og en annen ting jeg lurer på er om det er verdt å oppdatere noe mer på denne PC-en? Jeg har kjøpt nytt skjermkort til den, men er det f.eks noe vits i å kjøpe mer minne? Eller er det kanskje like så greit å kjøpe en ny pc?

Takker for hjelpen på forhånd :) '

/Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Hvis du ikke har defragmentert HD i den senere tid, kan defr. være en måte å få den til å slutte å søke så mye på HD.

Jeg kjenner lite til Vista, men jeg har hørt at den krever mye minne.

Har du sjekket hvor mye minne det brukes? 1,5 - 2GB er vel anbefalt for den som ikke spiller særlig mye.

Lenke til kommentar

Se litt på retningslinjene først og fremst.

Les stickyer rundt omkring, du er sikkert ikke første med enkelte av problemene, det finnes en søkefunksjon her.

Har du mange programmer oppe og går. Det er godt mulig at du har både virus og spyware som får PC-en til å jobbe.

Vista indexerer harddisken, så den kan jobbe mye med "ingenting" de første dagene. Ellers så anbefales 2gb for vista da den gjerne sluker 700mb alene av minnet ditt.

Lenke til kommentar

har merket serlig på lagrings disker at mye plass forsvinner.da formaterer jeg og alt ok igjen. har du sitt i egenskaper på søppelbøtten hvor mye av hd du skal bruke til mellomlagring av slettet filer ? tror standar er 10 %. lite minne på maskinen fører til at maskinen bruker hardisken istede og vil ofte ta opp en del plass.

hovedproblemet ditt er for lite minne her. vista krever 2 gb ;)

om jeg hadde hatt penger og var i dine sko ville jeg kjøpt meg et 775 hk(pass på mangen av disse er veldig varme),en duel prosessor

og nytt minne( får 4gb ddr2 for 8-900 kr)(strømforsyning også om den gamle er på bare 400w)

dette får du til rundt 3-4000 kroner

om du synes pc-en er raske nokk som den er og lite penger *som meg :(* ), gå for mer minne :)

Lenke til kommentar

Hvorfor harddisk bare viser xxx fra harddisk faq:

4. Jeg kjøpte en en xxx GB stor harddisk, men i Windows er den xx GB mindre?

Dette er fordi diskprodusentene og operativsystemene regner i forskjellige tallsystem.

Dette er hva diskprodusentene bruker, nemlig SI-enheter:

* 1 GB = 1 000 MB = 1 000 000 kB

* G = giga = 10^9

* M = mega = 10^6

* k = kilo = 10^3

* (K = Kelvin)

Dette er hva operativsystemene bruker:

* 1 GiB = 1 024 MB = 1 048 576 KiB

* Gi = gigabinary = 2^30

* Mi = megabinary = 2^20

* Ki = kilobinary = 2^10

Dette er ikke SI-enheter. Følgen av dette er at eksempelvis diskplass blir feil i forhold til oppgitte parameter, f.eks 120GB = 111GiB.

For å regne ut sånn ca hvor stor din disk blir i Windows/*n*x, ganger du din diskstørrelse i GB med 0.93 (dette er en tilnærmet verdi av 1000^3/1024^3).

Typiske approksimerte diskstørrelser [oppgitt SI-størrelse ≈ iB-størrelse (Win/*n*x/etc)]:

* 200 GB ≈ 186 GiB

* 160 GB ≈ 149 GiB

* 120 GB ≈ 111 GiB

* 80 GB ≈ 74 GiB

I tillegg kommer litt overhead fra selve filsystemet, men det er noenlunde neglisjerbart. Ta verdiene med en klype salt, men de skal stemme sånn noenlunde.

Mer info: http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html

Og litt på kanten:

Selvsagt kan man si at iB-enhetene er noe humbug diskprodusentene har funnet på for å slippe unna med 'svinnet' man får når man setter opp disken i et OS, men det er en annen sak. Uansett er det nå enn slik at OS teller med 2-ere, og diskprodusentene med 10-ere, hvor enn urimelig det synes å være.

Støyer disken tilsvarende ved bruk av andre operativsystem? Ville snarest tatt backup av evt viktige data, da det ikke er helt utenkelig at den er på tur til å dø.

Ellers så er jeg enig med de som sier det mest sannsynlig skyldes lite minne og bruk av disk til mellomlagring. Men disken skal ikke "bråke" uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...