r2d290 Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Hallo Har det noe å si om hvilken rekkefølge jeg installerer de to oprativsystemene linux og windows i? Kan jeg installere windows og deretter linux, og omvendt? skal altså ha et alternativ i starten der jeg får et valg mellom de to oprativsystemene... edit: ikke helt løst likavel Endret 29. januar 2008 av r2d290 Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Det lønner seg å installere linux til slutt da linux i de fleste tilfeller automatisk setter opp dualboot (bootloaderen linker videre til windows sin bootloader) etter installasjon mens windows ikke gjør noe tilsvarende. Om du setter opp windows til slutt vil du altså ikke få startet linux etterpå, men om du setter opp linux til slutt får du tilgang til begge. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 forresten, en ting til: er det noe problem å installere linux etter at jeg har fylt opp hardisken 60%, og brukt dataen aktivt før jeg bytter? bør jeg defragmentere disken først, så alt som hører til windows kommer i starten av disken (sånn at linux kan ta siste del av hardisken) uten at det ligger masse rot rundt omkring når du skal installere linux? Den nye partisjonen jeg må opprette for linux: lager jeg den når jeg installerer linux, eller må jeg lage den før/etter jeg har installert linux? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Du bør defragmentere harddisken først ja. Under instalasjonen kan ubuntu resize windowspartisjonen for deg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Du lager partisjonene når du installerer. Linux har vanligvis to, en som kalles / og en som kalles swap. Swap kan være rundt 1,5*RAM, men vanligivis holder 1 GiB. Du kan gå for 3 partisjoner, en /, en swap og en /home. Home er ca. det samme som mine dokumenter i windows, og fordelen med å ha den på en egen partisjon er at da kan du reinstallere linux uten å måtte slette alt av dokumenter etc. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 så på / bør jeg bare ha plass til linux-operativsystemet (pluss litt til)?og resten på "home" og swappen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Vanligvis har jeg ca. 10-15 GB på /, 1 GB på swap og resten på /home. Hvor mye RAM har du? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 dersom du ikke skal installere VELDIG mye programvare holder det med 8 GB til / Dersom du har lite minne bør du ha 1,5 til to ganger så stor swap. Dersom du vil bruke suspend eller hibernate må du ha minst like stor swap som minnet. Ellers kan du ha ganske liten. Jeg har 2 GB minne, og bruker aldri mer enn 500MB. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 har 1 gb minne... hvor stor swap bør jeg ha da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 ta 1,5 GB. GB er så lite for tida så det gjør ingenting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå