KnowN Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Heisann.. Da har det for seg sånn at jeg snart har komfirmasjon og datakjøp tidene Nærmer seg med stormskritt. Men etter mye om og men fant jeg ut at jeg likegodt bare spør her: Bør jeg satse på at jeg klarer å bygge PC-en selv? Eller skal jeg spandere en tusing extra pga jeg var usikker på om jeg klarte å sette sammen PC-en selv? Jeg har da aldri satt inn NOE i en PC før, men har egentlig ganske god peiling(Vet sånn ca hvor alle delene skal, men ledningene jeg er usikker på og OS). Leste en del guider som virka ganske enkle, men valget er like vel vanskelig. Så da spør jeg dere der ute som har hoppa utfor å prøvd, er det vanskelig? Bør jeg holde meg unna siden jeg ikke har instalert OS før, eller satt sammen noen deler på PC-en? Mvh Sigve og takk for alle svar (Helst noen seriøse på over to linjer) PS: Visst det er noe feil, så er det bare til å fikse moderatorer..! Lenke til kommentar
Star Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Man trenger ikke være romforsker for å sette sammen en maskin, selv om man ikke har tatt i hardware før. Så lenge man tar seg god tid og sjekker over alt før man starter opp, bør det være en oppgave de fleste kan mestre. Det finnes flere guider på nettet ( her ) som kan hjelp deg på vei.. Selv investerte jeg i en antistatisk matte og armbånd.. Koster litt, men gir litt ekstra sikkerhet mot statisk elektrisitet. Ram / Harddisk etc. er ganske selvforklarende.. Selv var mest nervøs ang. montering av CPU hvilket krevde litt press på min første, og i den tid, nokså kostbare AMD 1800+ Fordelen med å bygge selv er at man lettere kan feilsøke, skifte ut komponenter og få maskinen akkurat slik man ønsker Ofte også langt bedre komponenter fra kjente merker enn det som leveres i ferdig-PC-er. Anbefaler at du leser litt rundt om på nettet, evnt. får med deg en som er kyndig nok mens du monterer. Du kan jo gjøre deg kjent med innholdet i en litt billigere maskin før du kjøper deler til flere tusen:) Lykke til;) Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Husk å finne en nettbutikk som gir deg samme rettigheter ved kjøp av enkeltkomponenter som ved kjøp av en komplett pc. Ellers kan det raskt bli en dyr fornøyelse. Lenke til kommentar
KnowN Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 Men hva sier dere da? Bør jeg satse på å bygge selv, selv om jeg ikke har rørt inni en data før? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 helt klart, det er både morro og lærerikt! vel å merke hvis du ikke er en notorisk kløne, med ti tommeltotter som ødelegger alt du tar i. invistèr i en antistatisk armlenke, koster ikke så mye. les HW's byggeguide to ganger, pass på at du har har godt med tid ledig, og et ryddig gulv aller helst med fliser (for all del ikke teppe) ta deg god tid og kos deg med det Lenke til kommentar
AgentMinMax Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Jeg ville valgt å bygge maskinen selv. Litt mer arbeid og selvfølgelig ting KAN gå galt. Men sammtidig er det en morsom utfording og du lærer da mye bedre hvordan din maskin er bygget opp (lettere å oppgradere senere). Jeg tror du vill klare det uten store problemer, bare ta det sakte Lenke til kommentar
KnowN Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2008 Så noe GENI må du ikke være? I følge HW sin guide virka det døds enkelt! Men jeg leser vel bare manualen til Hovedkortet!? Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Lærerikt er det! og faktisk ganske så morro! kan være litt kjekt med litt hjelp til og monterer strømkablene! syntes jeg var litt vrient.. Men og feste komponentene og hovedkortet går greit! Det som jeg syntes var noe stort dritt var jo og få installert windows og få oppdatert bios/drivere.. hadde jo windows vista 64 og nettverkskort som var 32bits osv slike ting som jeg ikke var helt klar over så ble litt styr! Vist det ikke skiller så mange kroner så ville jeg kjøpt ferdig PC.. men vist du ender opp med og spare en del så bare bygg selv! De aller fleste her inne har mye erfaring om det så du kan få hjelp vist du lurer på noe! Og nei, du trenger ikke være noe Geni for og få det til.. og du kan ikke gjøre så alt for mye feil heller! Lenke til kommentar
Star Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Kjenner en kompis som skrudde i skruer i alle hullene i kabinettet som var merket ATX. Etter å ha satt hovedkortet i kabinettet, var det 2-3 bits for mye under som var i kontakt med hovedkort uten å være festet med skruer. Dette kortsluttet hele greia.. Sjekk at du har like mange fester i kabinettet som du har huller til skruer på hovedkortet Ellers er det plankekjøring.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå