Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs router og switch


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg trenger hjelp. Jeg skal få meg en ny trådløs router, men jeg aner ikke hvilken jeg skal kjøpe. Signalstyrken er viktig. Prisklasse max 1000 kr.

 

Det hender jeg spiller over LAN så jeg trenger en switch (Har hørt at stabiliteten ikke er så god viss man bruker trådløs router)Prisklasse max 350 kr.

 

Håper på svar=)

 

Endre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
D-link DIR-655 får du for under 1000kr og den er bra trådløst og stabil.

Det er som regel ikke noe problem å spille med trådløsforbindelse.

Hos meg hadde jeg stabilt under 1ms til routeren den tiden jeg brukte trådløs.

 

Routeren kan brukes som ren switch også om du behøver det.

 

 

Har tenkt litt på denne routeren, men jeg leste at det ikke var en endelig veersjon... Vet du noe om det?

 

Det er jo greit at den kan brukes til begge deler. Hvor mange innganger har den?

Lenke til kommentar

Den er i versjon Draft 2.0 nå og det betyr at den skal kunne oppgraderes med firmware om det kommer endringer. LAN har 4 porter.

 

DIR-655

It's currently shipping in a Draft 2.0 802.11n specification, or upgradeable if not caught early enough. The DIR-655 we had was shipped before May 8th firmware release, but upgrading was easy enough. It's worth noting that in a recent press statement D-Link stated that there will be no hardware changes in the Draft 2.0 to the final version. All meaning they're confident that a firmware flash will be all that's needed to the complete 802.11n spec, good news there, we believe.

Lenke til kommentar
DIR-655 har også gigabyte switch og QoS. QoS gjør at man kan prioritere trafikk.

 

Så den skulle tilfredstille bra dine krav.

 

 

Ok, det høres bra ut... Da tror jeg at jeg kommer til å kjøpe DIR-655=)

 

Kom over denne: https://prisguiden.no/product.php?product_id=77525

 

 

Hva er forskjellen på denne og DIR-655?

 

Er et rent aksesspunkt, dvs har ikke innebygd switch eller routerfunksjonalitet..

Lenke til kommentar
DIR-655 har også gigabyte switch og QoS. QoS gjør at man kan prioritere trafikk.

 

Så den skulle tilfredstille bra dine krav.

 

 

Ok, det høres bra ut... Da tror jeg at jeg kommer til å kjøpe DIR-655=)

 

Kom over denne: https://prisguiden.no/product.php?product_id=77525

 

 

Hva er forskjellen på denne og DIR-655?

 

Er et rent aksesspunkt, dvs har ikke innebygd switch eller routerfunksjonalitet..

 

 

Ok, da blir det uten tvil DIR-655=)

 

 

Takk for info!

Lenke til kommentar

Jeg var inne på telenor sin side i dag. Da så jeg noe interessant, man kunne få seg interentt med 16 mb hastighet for kun 400 kr, ADSL Turbo var det vel.

Det dumme er at man trenger Thomson Spedtouch 780WLT for å kunne bruker den.

 

Noen som vet om Thomson Spedtouch 780WLT er en god router?

 

Håper på svar=)

 

 

Endre

Lenke til kommentar

Sikkert samme kvalitet som andre Thomson modemprodukter. Grei nok. Telenor velger sikkert disse fordi de er rimelige og av bra nok kvalitet.

 

NB! Thomson Spedtouch 780WLT er et multprodukt.

* Det er ADSL/ADSL2 modem

* Det er en router

* Det er en 4 ports 10/100 MB switch

* Det er et trådløst aksesspunkt b/g standard (54 Mbps)

* Det har alle koblinger for VOIP

 

Så det er en alt i ett boks, men brukbare spesifikasjoner, blant annet NAT, QoS, WPA2 etc. Og hensikten er jo å gjøre det enkelt for kunden, med enkelt oppsett og null kabling.

 

Men DIR-655 er en bedre router, switch (10/100/1000 MB) og trådløst aksesspunkt.

 

Egentlig burde Telenor også levert et reint modem for ADSL2, noe jeg ikke tror de gjør.

Lenke til kommentar
Sikkert samme kvalitet som andre Thomson modemprodukter. Grei nok. Telenor velger sikkert disse fordi de er rimelige og av bra nok kvalitet.

 

NB! Thomson Spedtouch 780WLT er et multprodukt.

* Det er ADSL/ADSL2 modem

* Det er en router

* Det er en 4 ports 10/100 MB switch

* Det er et trådløst aksesspunkt b/g standard (54 Mbps)

* Det har alle koblinger for VOIP

 

Så det er en alt i ett boks, men brukbare spesifikasjoner, blant annet NAT, QoS, WPA2 etc. Og hensikten er jo å gjøre det enkelt for kunden, med enkelt oppsett og null kabling.

 

Men DIR-655 er en bedre router, switch (10/100/1000 MB) og trådløst aksesspunkt.

 

Egentlig burde Telenor også levert et reint modem for ADSL2, noe jeg ikke tror de gjør.

 

 

Ok. takk for info. Hva mener du med multiprodukt? Det er synd at man må ha denne, men tror du jeg vil bli mer fornøyd med 12 mb hastighet og Thomson Spedtouch 780WLT enn 4mb hastighet og DIR.655?

Lenke til kommentar

Med multiprodukt mener jeg det samme som multifunksjon. Alt i et produkt.

 

Kan være bra løsninger for de fleste, men personlig er jeg ikke like glad i utviklingen. Spesielt det at aksessleverandører som Telenor tar i bruk disse uten også å ha alternativer uten multifunksjonalitet. Jeg vil helst bare ha et modem jeg, ikke minst fordi jeg har spesifikke krav ellers i nettet.

Lenke til kommentar

 

 

Hmm... Spennende, men betyr det at jeg må ha Thomson Spedtouch 780WLT i tilleg til DIR_655 for at det skal funke?

 

Nei! Du kan klare deg med 780WLT, men som det blir pekt på er "posterene" ikke fornøyd med ruterdelen av 780WLT. Hva det er som er problemet kan jeg ikke si utfra postene, den kan være ustabil, vanskelig å sette opp, dårlig funksjonalitet etc. Thomson Spedtouch 780WLT må du uansett ha for 12 Mbps linje fra Telenor, modemdelen er helt fundamental. Men spør eventuelt om de kan levere et rent ADSL2-modem.

 

Dersom det er slik at du har ønske om 12 Mbps linje foreslår jeg at du bare bestiller det med nødvendig utstyr fra Telenor (sjekk først om andre kan gi deg dette til samme eller bedre pris), dvs Thomson Spedtouch 780WLT (som virker som eneste alternativet). Vent da heller med eventuelt å kjøpe en DIR-655 til du har fått testet Thomson Spedtouch 780WLT. Mulig den fungerer helt OK for ditt bruk, og da er det bare tull å bruke 800 kr ekstra. Om den ikke fungerer, ja da er det bare å handle DIR-655 senere.

Lenke til kommentar

 

 

Hmm... Spennende, men betyr det at jeg må ha Thomson Spedtouch 780WLT i tilleg til DIR_655 for at det skal funke?

 

Nei! Du kan klare deg med 780WLT, men som det blir pekt på er "posterene" ikke fornøyd med ruterdelen av 780WLT. Hva det er som er problemet kan jeg ikke si utfra postene, den kan være ustabil, vanskelig å sette opp, dårlig funksjonalitet etc. Thomson Spedtouch 780WLT må du uansett ha for 12 Mbps linje fra Telenor, modemdelen er helt fundamental. Men spør eventuelt om de kan levere et rent ADSL2-modem.

 

Dersom det er slik at du har ønske om 12 Mbps linje foreslår jeg at du bare bestiller det med nødvendig utstyr fra Telenor (sjekk først om andre kan gi deg dette til samme eller bedre pris), dvs Thomson Spedtouch 780WLT (som virker som eneste alternativet). Vent da heller med eventuelt å kjøpe en DIR-655 til du har fått testet Thomson Spedtouch 780WLT. Mulig den fungerer helt OK for ditt bruk, og da er det bare tull å bruke 800 kr ekstra. Om den ikke fungerer, ja da er det bare å handle DIR-655 senere.

 

 

Tusen takk for ett veldig godt svar. Nå vet jeg hva jeg skal gjøre. FOr alt jeg hvet kan det hende at Thomson modemet funker godt til mitt bruk;)

Det som også sikkert er lurt er å sjekke om det er noen andre som kan gi meg en rask linje der jeg ikke må velge noe bestemt modem.

 

Takk for alle svar!

Mvh

 

Endre

Endret av EndreT
Lenke til kommentar

 

 

Hmm... Spennende, men betyr det at jeg må ha Thomson Spedtouch 780WLT i tilleg til DIR_655 for at det skal funke?

 

Nei! Du kan klare deg med 780WLT, men som det blir pekt på er "posterene" ikke fornøyd med ruterdelen av 780WLT. Hva det er som er problemet kan jeg ikke si utfra postene, den kan være ustabil, vanskelig å sette opp, dårlig funksjonalitet etc. Thomson Spedtouch 780WLT må du uansett ha for 12 Mbps linje fra Telenor, modemdelen er helt fundamental. Men spør eventuelt om de kan levere et rent ADSL2-modem.

 

Dersom det er slik at du har ønske om 12 Mbps linje foreslår jeg at du bare bestiller det med nødvendig utstyr fra Telenor (sjekk først om andre kan gi deg dette til samme eller bedre pris), dvs Thomson Spedtouch 780WLT (som virker som eneste alternativet). Vent da heller med eventuelt å kjøpe en DIR-655 til du har fått testet Thomson Spedtouch 780WLT. Mulig den fungerer helt OK for ditt bruk, og da er det bare tull å bruke 800 kr ekstra. Om den ikke fungerer, ja da er det bare å handle DIR-655 senere.

 

 

Tusen takk for ett veldig godt svar. Nå vet jeg hva jeg skal gjøre. FOr alt jeg hvet kan det hende at Thomson modemet funker godt til mitt bruk;)

Det som også sikkert er lurt er å sjekke om det er noen andre som kan gi meg en rask linje der jeg ikke må velge noe bestemt modem.

 

Takk for alle svar!

Mvh

 

Endre

 

 

Start networks har gratis startpakke, uten trådløs ruter, tilbudet hos dem er kanskje like greit. http://www.start.no/isp/priser_bb.php

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...