Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kommentar: Pirater er fortsatt pirater

Anbefalte innlegg

Nå må du ikke tru at alle blir "såret" så ikke er enige med artikkelen din, du høres pompøs ut når du kommer med sånne ytrykk.

Det tror jeg heller ikke. Det jeg skrev var beregnet for en litt annen gruppe enn den både du og nipsen tilhørerer, nemlig de som kritiserer artikkelen uten å komme med argumentasjon. Jeg vil tippe at en stor del av disse er TPB-fanboys, og de tar jeg virkelig ikke seriøst. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er for øvrig mer sårende at du legger en slik nedlatenhet for dagen ovenfor alle som ikke tar seg tid til å skrive en full a4-side som begrunner kritikken de fremmer, og at du i samme åndedrag setter de i bås som tpb-fanboys. det er alltid ugunstig å polarisere i en debatt dersom man har ambisjoner om å skape en konstruktiv diskusjon, og spesielt når dette innebærer at man må ta til personkarakteristikker.

Lenke til kommentar
Denne setningen: "Men penger er kult" finner en ikke igjen.

Dette er ikke et sitat, men jeg kan veldig godt skjønne at det kan misforstås. Jeg tar kritikken din til etteretning. Vi er nok ikke så uenige som du tror, i etterpåklokskapens lys ser jeg at jeg burde endret flere formuleringer, og helst burde undersøkt bedre før jeg kom med så kraftige påstander.

Så er det også det du skriver jeg kritiserer.

Jeg vet nå at personen som oppga summene som er gjengitt i artikkelen, ble med bakgrunn av dette sparket fra Eastpoint Media. Om dette er fordi det han kom med var rent bullshit, eller om det var fordi han brøt praksisen om å ikke snakke om reklameinntekter, vet jeg ikke. TPB hevder selvsagt det var på grunn av førstnevnte.

Da hører vel det også med i en setning som bombastisk fastslår at tpb tjener seg steinrike på reklameinntekter.

En annen ting er at sidene deres rimelig ofte blir utsatt for ddos- angrep, og er heftig brukt av for eksempel media- defender, når de setter ut fakes, osv.

Samtidig vet vi ikke hvordan "verdien" av siden kalkuleres i forhold til hva slags inntekter som kommer inn. Og jeg tenker meg vel at folk på hw.no må ha erfaring med akkurat dette.

En viktig del av kommentaren er å stille medias dekning av TPB i kritisk lys, inkludert vår egen dekning.

Ja.. det kunne jo vært en ide.

Forøvrig har responsen her inne vært akkurat som forventet. Det er gøy å se hvor personlig såret mange blir av at noen kritiserer TPB. Faktisk bare beviser det poenget mitt - TPB har fått en ufortjent stor status.

På hvilken måte? Tro du meg, jeg strekker meg vanligvis langt i å prøve å se et eller annet positivt med andres arbeid. Men du mislykkes fullstendig med å vise hvordan poenget ditt har noe som helst hold i virkeligheten. Når det gjelder både "mediastyret" og "heltestatusen".

Jeg mener - hvor seriøst tror du det er når en sier "Robin Hood 2.0"? Samtlige som driver med dette vet godt at dette ikke bare brukes til å spre linux- builds - men det dreier seg nå om at fildelingsteknologien og relativt billige distribusjonsalternativ er og blir en trussel for "big content". Noe deres representanter: "rettighetsorganisasjonene RIAA og IFPI", som du kaller dem, er særlig ivrige til å unngå å nevne. Det samme gjelder forbruksmønster, noe som også er et veldig interessant område for IFPI. Og dette er den eneste grunnen til at noen gidder å holde noe slikt som tpb gående i full offentlighet, på bekostning av personlig formue og eiendom (razziaer, jmf. for eksempel shareconnector- saken).

I motsetning til for eksempel de som kryper i skjul fordi de er redde for å bli tatt. Her fins det ikke engang en unnskyldning.

Det tror jeg heller ikke. Det jeg skrev var beregnet for en litt annen gruppe enn den både du og nipsen tilhørerer, nemlig de som kritiserer artikkelen uten å komme med argumentasjon.

Ha- freakin' ha. Jeg og andre har forklart deg flere ganger hvorfor antagelsen din om umoral i forhold til tpb's "inntekter" er fullstendig absurd - noe du lett ignorerer.

Så - du fremsetter en påstand: du beviser den.

Lenke til kommentar
Jeg mener - hvor seriøst tror du det er når en sier "Robin Hood 2.0"?

Tja, i alle fall ikke noe mindre seriøst enn når du sier:

Ha- freakin' ha.

:tease:

Jeg synes nå i alle fall at slike sammenligninger og allusjoner bidrar til å øke underholdningsverdien i en slik refleksjon. Humor er et velfungerende virkemiddel, også i seriøse og gode tekster, og behøver ikke å direkte bety liten seriøsitet.

Men selvfølgelig, alt med måte.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

TPB flommer over av penger og de vurderte å sløse en enorm sum på å kjøpe sitt eget land for ikke så lenge siden.

Hadde de brukt størstedelen av inntektene på veldedige formål som feks. å hjelpe fattige barn i den rike vestlige delen av verden til å få ta del i IT revolusjonen så hadde jeg respektert de mer.

Dekk utgiftene dere har og bruk resten på øremerkede og IT relaterte veldedige formål, ellers synes jeg dette virker noe hyklerisk i lengden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
TPB flommer over av penger og de vurderte å sløse en enorm sum på å kjøpe sitt eget land for ikke så lenge siden.

Hadde de brukt størstedelen av inntektene på veldedige formål som feks. å hjelpe fattige barn i den rike vestlige delen av verden til å få ta del i IT revolusjonen så hadde jeg respektert de mer.

Dekk utgiftene dere har og bruk resten på øremerkede og IT relaterte veldedige formål, ellers synes jeg dette virker noe hyklerisk i lengden.

Flommer de over av penger? De påstår selv at de ikke tar ut noen inntekter i lønn ihvertfall. De vurderte å sløse en enorm sum på å kjøpe et eget land ja, men den summen var jo meningen å få inn vha donasjoner, noe som ikke gikk (i tilegg til at prisen var for høy)

AtW

Lenke til kommentar

Det er skrevet flere artikler om at de håver inn ganske så store summer på reklameinntekter.

Lønn eller ikke lønn er ikke så interessant, jeg hadde faktisk ikke reagert på om de dekket en slags lønn på tiden de benytter på dette og at de dekker driftsutgifter med inntekter relatert til TPB er en selvfølge.

Men som sagt jeg etterlyser at reklameinntektene også brukes på formål som fremmer IT kunnskap blant de som ikke har så god råd, i en verden hvor man påstår at det ikke finnes fattigdom i vestlige land.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det er skrevet flere artikler om at de håver inn ganske så store summer på reklameinntekter.

Lønn eller ikke lønn er ikke så interessant, jeg hadde faktisk ikke reagert på om de dekket en slags lønn på tiden de benytter på dette og at de dekker driftsutgifter med inntekter relatert til TPB er en selvfølge.

Men som sagt jeg etterlyser at reklameinntektene også brukes på formål som fremmer IT kunnskap blant de som ikke har så god råd, i en verden hvor man påstår at det ikke finnes fattigdom i vestlige land.

Men er artiklene representative for virkeligheten? Jeg gikk inn på TPB nå og klikket litt tilfeldig rundt, ser virkelig de annonsørene ut som folk som kan betale store summer for reklame? Jeg synes ikke det.

AtW

Lenke til kommentar

ATW:

Jeg skal ikke være skråsikker på at journalistikken i de artiklene jeg har lest om dette bla. på hw.no er 100% korrekt, men jeg må annta at det hadde noe hold i virkeligheten. Ikke har jeg tatt meg tid til å dobbeltsjekke hvilke pengestrømmer som evt. måtte forekomme rundt TPB heller.

Det hadde vært spennende med en "in depth" artikkel om dette temaet.

Men uansett, jeg etterlyser at slik virksomhet gir noe mer nevenyttig tilbake til samfunnet enn kun tilgang til deling av eks. piratkopiert programvare, så lenge de klarer å ha inntekter relatert til virksomheten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...