Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kommentar: Pirater er fortsatt pirater

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et lite poeng dog:

Dersom man skal være såpass moralsk og ikke bruke slike tjenester fordi de bak tjener penger på dem, burde man vel også vært såpass moralsk at man ikke lastet ned/opp opphavsbeskyttet materiale.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Du får sagt det, Dahl, og det på en bra måte!

Er enig i at dere må passe på å skille mellom slike "personlige innlegg" og objektive artikler. Men jeg for min del synes slike artikler som du har hatt et par av i det siste fungerer veldig bra, og er absolutt verdig lesestoff på HW. :thumbup:

Lenke til kommentar

Synes dette var en betimelig og god refleksjon.

Jeg har i alle fall moralske betenkeligheter med at enkeltaktører skaper seg profitt på å bistå i ulovlig distribusjon av opphavsrettslig materiale. Dersom TPB har annonseinntekter på 200 - 300' pr dag er det en omsetning på mer enn 73 000 000 kr pr år (73 mill kr). Noe jeg ikke tror de nødvendigvis gjør, når jeg ser annonseringen pr dato. Ikke mye i forhold til gigantprofitten som enkelte aktører innen media har, men langt mer enn TPB trenger for å holde vedlike nødvendig infrastruktur. Wikipedia, som har en langt mer kompleks og omfattende struktur, med nærmere 400 maskiner har f.eks en årlig kostnader på ca 5 - 6 mill NOK (inklusive ansatte).

Å angripe "refleksjonen" med argumenter som at hw.no tjener penger på annonser er usmakelig. Hardware.no har ikke utgitt seg for annet enn en vanlig og kommersiell nyhetsaktør, på samme måte som Aftenposten, Dagbladet og VG.

@phax:

Det er forskjell på å kunne betale seg en anstendig lønn for et arbeid du utfører fordi folk er villige til å donere til noe de oppfatter som postivt, enn ta ut en langt større "profitt" på noe som juridisk sett er i nærheten av "oppmuntring til tyveri".

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

for å si det sånn, trenger vi også TPB, pga de viser amerkianere, ey det går ikke ann å saksøke for alt i europa som det går i usa, rundt her kaller vi det amerikanske tilstander, i usa kunne man stappe hva man ville inn i rævva på ei ku også kunne det skje noe, og saksøke for de viste ikke at man kunne gjøre det, for de som har 360, se i manualen så ser du, ikke stapp strøm ledningen inn i rævva på kua f.ex osv.

på andre sia, ser jeg ikke noe spesielt ille med at de her får litt penger, det er tråsalt en del rettsaker og advokat opplegg som de må stuke med, men ja, summene de får er ganske store, men kansje ikke så store hvis man har server driften osv, men syns de kunne brukt mer penger på serverene også

Lenke til kommentar
for å si det sånn, trenger vi også TPB, pga de viser amerkianere, ey det går ikke ann å saksøke for alt i europa som det går i usa, rundt her kaller vi det amerikanske tilstander, i usa kunne man stappe hva man ville inn i rævva på ei ku også kunne det skje noe, og saksøke for de viste ikke at man kunne gjøre det, for de som har 360, se i manualen så ser du, ikke stapp strøm ledningen inn i rævva på kua f.ex osv.

Dette er ikke samme. De blir saksøkt at advokater for firmaer som lager filmer og spill fordi at de gjør at disse firmaene ikke tjener penger. De blir ikke saksøkt for å bryte en patent.

Lenke til kommentar
Synes ikke denne artikkelen var spesielt bra egentlig, at TPB skal tjene penger er jo såå farlig, spesielt siden de har det som fulltidsjobb, servere båndbredde lokaler osv er kanskje gratis det da??

nei la meg si det ut: LENGE LEVE THE PIRATE BAY!

Du har ikke lest hverken artikkelen eller kommentarene? Det er en stor forskjell på piratkopiering til personlig bruk og det å tjene penger på det. Både i moralsk og strafferettsligforstand. Men skal man dømme etter ordbruken din er du neppe moden nok til å forstå forskjellen.

Lenke til kommentar

Nok en fin artikkel fra Dahl, liker å lese ting som man virkelig får litt ut av... Selv om jeg kanskje synes at den er dratt litt vel langt ut, selv om poenget er godt.. Selv kan jeg nemlig ikke se så utrolig mye galt i at de har et godt levebrød, selv om det strider litt mot moralen - de er ikke de eneste.... ;)

Ang. siste saksøkingen så synes iallefall jeg at den er altfor preget av desperasjon – om Piratebay blir dømt så er det nesten ingenting som hindrer Google å bli dømt for den del; så er nesten utrolig at de prøver - piratebay sin skute kommer nok til å herje videre... ;)(For ikke å nevne at piratebay også inneholder lovlig materiale – og dermed i verste fall kun kan bli dømt til å fjerne det ulovlige i første omgang.)

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
Ehh velkommen til verden André Kristoffer Dahl, trur du ting er gratis? Ingen ting så heter gratis lunch.

Tja, internett er fullt av ting som er gratis. Og enda mer som er finansiert med reklame alene.

AtW

Jepp og internett tilkobling koster penger.

Lenke til kommentar
Ehh velkommen til verden André Kristoffer Dahl, trur du ting er gratis? Ingen ting så heter gratis lunch.

Tja, internett er fullt av ting som er gratis. Og enda mer som er finansiert med reklame alene.

AtW

Om det er logikken din, hvorfor komer du da med den uttalelsen? Internettilkobling koster penger når man henter film/musikk/programvare også.

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Joda, det koster penger å bo også, fordi du må betale husleie. Og innkjøp av TV-apparat koster penger. Men det er allikevel "gratis" å sitte og se på TV2 en mandags kveld.

Lenke til kommentar
Uforskammelig at de skal tjene penger på heltidsjobben sin.

Når heltidsjobben er å videreformidle andres kopibeskyttede materiale er det rimelig uforskammet ja. Men en genial forretningside er det uten tvil - de skal ha ros for å gjøre mest mulig ut av dette markedet - ikke minst når det gjelder promotering i media slik at andre aktører ikke klarer å opparbeide seg så altfor stor markedsandel.

...og jeg som trodde disse gutta bodde på hjemme hos foreldrene og levde av lommepenger og jobb som avisbud og bare drev dette av ren idealisme... :whistle:

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...