Gå til innhold

Hva er dine meninger om Resident evil spillene?


Disorder

Anbefalte innlegg

Thecrow, unnskyld, men eg blir virkelig provosert av deg :p

 

Eg skjønnar argumenta dine godt, sjølv om alt det der om kva motor spela brukar, rekkefølge, plattform osv. strengt tatt ikkje har noko med saken å gjere. Resident Evil 4 er Resident Evil 4! Du kan jo seie at for deg er det ikkje det, det e jo greit, ingen kan hindre deg i det, men i virkeligheten så er det ikkje sånn. I mi meining er RE4 sin plass i historia heilt naturleg, det er tydeleg at eit kapittel er over og RE4 på mange måtar er starten på det neste. RE5 vil garantert ha noko med det heile å gjere.

 

This mission may be over, but the battle is just beginning.

 

Det virkar nesten som du ikkje vil at det skal komme noko nytt inn i serien, at den må tviholde på det samme gamle, men korleis kan den då utvikle seg? Er ikkje Half-life 2 Half-life 2 fordi dei ikkje er i black mesa?

 

Skal du bruke eit argument i denne saka meiner eg at det må vere gameplayet, ser vi på RE4 og RE1 er det ein radikal forskjell. Enkelt og greit kan vi vel sei at RE4 er RE på speed, meir action, meir skyting, fleire raskare folk, mindre tenking. RE har jo alltid vore skummelt, det er jo det som er poenget, survival horror. Eg er derimot enig med deg når du seier at det egentlig ikkje er det, det er jo creepy nok, men ikkje Project Zero creepy. Det er jo skummelt og småcreepy på sin måte så klart, men det var aldri derfor eg likte dei originale spela. Det var heller utforskinga og gåteløysinga eg likte, noko eg også synes dei kunne med fordel hatt meir av i RE4. Eg meiner likevel det er nok likhet mellom gameplayet til å rettferdigjere navnet. Gåteløysing er der jo, utforsking også, kanskje ikkje mykje, men noko er det. Kampsystemet er jo latterleg mykje beitre, no må du faktisk sikte ein del! Kontrollen er mykje meir naturleg, og nei eg er ikkje ein at dei som klaga over kontrollane i dei gamle spela. Skummelt kan RE4 vere også, du kan bli latterlig stressa av å bli pressa opp i eit hjørne av mange sinte granados, men også småredd av å høyre på lydane som regenerators lagar i ein mørk og dyster gang.

 

Alt i alt ser eg på gameplayet som ei heilt naturleg og veldig godt gjennomført utvikling av eit noko forelda system. Det er enkelt og greit beitre. Kanskje går ting litt for fort, kanskje kunne det vore litt meir gåteløysing og rolegare skumlare delar av spelet, men hadde det gjort det beitre? We will never know.

 

Viste du forresten at i ps2 og wii versjonen av RE4 kan du spele som Ada i ei 4-5 timar lang historie som går parrallelt med originalhistoria? Der får du endå meir innblikk i Ada/Wesker si innblanding i det heile. Ganske interessant viss du likar historia :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes RE4 var en skuffelse. Jeg likte aldri Doom3, jeg foretrekker skumle spill som bygger på det du ikke ser istedenfor å sende masser av folk etter deg. Lydene, effektene og stemningen i RE1 var for meg unik og det å være livredd for å støte på en zombie er så mye mer effektfult enn å måtte nedkjempe horder. Har masser eksempler på vanvittig skumle situasjoner fra RE1 da ett par kammerater og jeg satt og spilte det for noen år siden (GC). Det skumle er ikke det du ser men det du frykter å se.

Lenke til kommentar

Godt poeng, og vi er vel alle einige om at det er lite av det i RE4. Stemninga i RE1 var herlig den, ein hadde ikkje akkurat ein sukkersøt Super Mario følelse når ein sat der og lurte på om det var lurt å bruke dei siste kulene slik som ein gjorde. Samtidig trur eg ikkje at eg var noko særleg redd der eg sat, det var ukoseleg, men på ein god måte. Hadde det vore opp til meg, så hadde det vore meir slik skummel stemning i RE4, kanskje hadde det gjort til at mange ikkje hadde avvist spelet som eit reint skytespel.

 

Kjennner meg igjen i situasjonen din forresten, eg og ein gjeng spelte Project Zero ein gang i tida, det var skumle saker det!

Lenke til kommentar

Fra et objektivt synspunkt vil jeg si at serien er en diger, smellfeit melkeku som er verdt en god slump valuta som Capcom utnytter det til det maksimale, for nettopp å tjene mer penger. REmake, RE DS og de Outbreak spillene samt Umbrella Chronicles forteller ikke noe nytt om storyen, bare sidestories/re-salg på nye platformer.

 

Subjektivt sett syns jeg hovedstoryen er spennende og vil følge med hva som skjer videre og derfor bidrar jeg likevel økonomisk til denne serien.

Lenke til kommentar

LMH, jeg mener helt seriøst at RE4 (foreløpig) ikke har noe som helst med resten av serien å gjøre og Code Veronica er det "ekte" RE4. Det har ingenting med motoren, grafikken eller noe annet slikt tull å gjøre. Det vil jo være det samme som å si at Super Mario Galaxy ikke er et "ekte" Super Mario fordi det er i 3d og har en ny motor. Greit nok er styringen ganske lik styringen i Super Mario 64 og Super Mario Sunshine, men det er alt.

 

Det jeg mener er at RE4 ikke har noe som helst med resten av serien å gjøre når det gjelder historien. Kameraet og motoren er ny, men det gjør meg ingenting. Tvert imot, jeg elsker kameraet og styringen i RE4. Zombiene er borte, men selv det gjør meg ikke så mye. Det hadde jo vært kult med en og annen zombie bare på kødd, men likevel.

 

Det jeg ikke liker er at historien ikke har noe som helst med resten av serien å gjøre, og selve gameplayet er altfor forskjellig fra de andre. De første er survival/horror, noe som kort sakt betyr at målet er å overleve. Horror-delen kan jo diskuteres... :p Jeg elsker hele sjangeren, og noe at det jeg misliker med Resident Evil er at vi får altfor mange våpen for tidlig. På den annen side har vi en enorm mengde fiender å hanskes med, men likevel har de klart å unngå gjøre RE om til actionspill - før RE4. Når jeg gikk gjennom korridorene i RE1 var det ofte jeg vurderte om jeg hadde råd til å bruke ammo på en zombie, eller om jeg skulle ta sjansen og løpe forbi og risikere å bli skadet. I RE2 starter man omringet av zombier og må løpe for livet en god stund før man i det hele tatt kommer seg i "sikkerhet". Deretter utforsker man stille og rolig der man vil, og alt i alt er det lite fiender. Fra RE3 og oppover har det blitt mer action, men å overleve har hele tiden vært førsteprioriteten. Kverk fiendene om du gikker og du har ammo og helse nok, eller la være. Det er opp til deg.

 

Så har vi RE4. Ser du en fiende er det bare å skyte løs. Ammo har du mer enn nok av, og enkelte steder er eneste måten å komme videre på å drepe alle fiendene i nærheten. Det gjør at du driter i hva som foregår rundt deg og bare skyter vilt rundt deg i stedet. Når vi i tillegg får så kjedelige fiender å sloss mot gjør det ikke akkurat saken bedre.

Dessuten er det den historie delen. I RE2 var Leon en fersk politiaspiran på vei til første dagen i jobben, men vi hørte ikke mer fra ham før han dukker opp i RE4 som en slags spesialsoldat som har fått i oppgave å redde datteren til en president? WTF? Jeg har på følelsen vi har gått glipp av noe der...

 

Så var det RE5. Chris Redfield er hovedpersonen (og jeg håper Claire Redfield dukker opp), men bortsett fra det er det tilsynelatende fint lite som gjør det til et RE spill. Så vidt jeg vet fra den lille informasjonen vi har fått har det ikke engang noe særlig med RE4 å gjøre, bortsett fra at det blir minst like mye skyting.

 

For å ta det en gang for alle. Project Zero 4 er bekreftet som Wii eksklusivt, men hvordan ville det være å bytte ut kameraet med maskingevær? Nettopp, helt latterlig. Sikkert et greit nok spill i seg selv, men har ingenting med resten av Project Zero serien å gjøre, akkurat som RE4 er et greit nok spill som ikke har noe med RE å gjøre enn Cold Fear (som like gjerne kunne vært et hemmelig kapittel i RE4). ;)

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Eg skjønnar jo først og fremst fort at vi aldri kjeme til å bli einige :p Men det er vel nettopp derfor det er interessant å diskutere! :)

 

Når det gjeld Leon så er det jo klart at det er mykje vi har gått glipp av. Etter Racoon City vart han tatt opp av Secret Service (er ikkje hundre prosent sikker, men var ikkje det det? Noko hemmelig i alle fall) nettopp på grunn av hans prestasjonar på den berykta første dagen på jobben. Etter det så går det seks år! Veldig mykje kan skje i løpet av den tida, han blir vel nevnt i eit og anna spel i ny og ne, men det er så klart mykje vi har gått glipp av. Om seks år kan eg vere kvinneleg verdsmester i sjakk for alt eg veit, så mykje kan skje på den tida. (Og ja, eg er ein mann som er elendig i sjakk atm). Ada gjere i RE4 faktisk eit poeng ut av at han har "improved since then" og at jobben hans som hemmelig agent har "toughened him up".

 

Om RE5 veit vi eigentleg for lite til å seie noko som helst. Vi veit ikkje om det har noko med noko å gjere, men vi veit heller ikkje om det ikkje har noko med det å gjere. Berre for å sjekke opp litt no las eg på wikipedia:

 

the game takes place ten years after the events of the original Resident Evil. The story will explore Chris' life during the ten year interval between the two games.

 

Det viste eg ikkje, det plasserar vel spelet 4 år etter Resident Evil 4? Igjen er det mykje som kan ha skjedd. Alt det som skjer i bakgrunnen i RE4 kan ha fått konsekvensar som vi ikkje veit nokon ting om.

 

Uansett så kan det virke som du meiner RE4 ikkje er RE mest pga. historia, medan eg meiner at er det noko som gjere det til RE så er det nettopp historia. Eg likar at historia tar ein uventa ny vri og utforskar heilt nye område, men skjønnar samtidig godt at andre kanskje ikkje gjere det. Det eg håpar på i RE-serien er at historia fortset å utvikle seg i denne nye retningen samtidig som vi stadig får små hint som bekreftar at det er meir av det gode gamle enn vi gjerne trur.

 

Det som provoserar meg trur eg, er at det virkar som du ikkje vil godta historia slik som den er og heller vil holde deg til hisoria sånn som du meiner den bør vere. Kem kan hindre deg i det? Ingen så klart! :)

 

Eksempelet ditt hadde så klart ikkje fungert i eit Project Zero spel, men så er det også ein viss forskjell på PZ og RE-serien. Then again, hadde nok spelt eit spel med ein kamera/maskingæverkombo any day!

Lenke til kommentar

Ja, jeg mener det er historien som gjør at RE4 ikke er et RE spill. Det er så enkelt som at RE4 ikke har noe som helst med resten av serien å gjøre, men i stedet starter en ny historie. Vi har fortsatt en fyr som heter Leon som hovedperson, men han har ingen likheter med "den andre" Leon. Ada og Wesker er med, men begge to er bare i bakgrunnen uten å gjøre noe særlig ut av seg. (jada, vet vi har Ada's Mission eller hva det nå heter på PS2, men det er bare et bonusoppdrag som ble lagt til i etterkant da det ikke engang var med på GameCube versjonen i første omgang). Umbrella er borte, virusene er borte, S.T.A.R.S. er borte og så videre. Alt vi har igjen er to idioter vi nesten ikke ser fordi de jobber i bakgrunnen og en fyr som tilfeldigvis heter det samme som en av de to hovedpersonene i RE2. Ikke misforstå, jeg sier ikke at det ikke er et bra spill. Jeg likte det ikke, men det er et bra spill likevel. Det har bare ingenting med Resident Evil å gjøre. Kanskje RE5 kan koble sammen RE4 og resten av spillet, men selv det blir bare å skape en falsk kobling fordi fansen har klaget. Resident Evil navnet gjør bare at det selger en god del mer. Ta for eksempel Cold Fear, som jeg har nevnt flere ganger. Om dere likte RE4 kommer dere garantert til å like Cold Fear også da det på mange måter kunne vært et hemmelig oppdrag i RE4, men fordi det ikke har Resident Evil i navnet er det ikke så godt kjent. Hadde det i stedet hett Resident Evil: Cold Fear og hovedpersonen hadde hett Chris Redfield ville det ha solgt mye bedre selv om det har like lite med resten av serien å gjøre som RE4. ;)

Lenke til kommentar
Ja, jeg mener det er historien som gjør at RE4 ikke er et RE spill. Det er så enkelt som at RE4 ikke har noe som helst med resten av serien å gjøre, men i stedet starter en ny historie. Vi har fortsatt en fyr som heter Leon som hovedperson, men han har ingen likheter med "den andre" Leon. Ada og Wesker er med, men begge to er bare i bakgrunnen uten å gjøre noe særlig ut av seg. (jada, vet vi har Ada's Mission eller hva det nå heter på PS2, men det er bare et bonusoppdrag som ble lagt til i etterkant da det ikke engang var med på GameCube versjonen i første omgang). Umbrella er borte, virusene er borte, S.T.A.R.S. er borte og så videre. Alt vi har igjen er to idioter vi nesten ikke ser fordi de jobber i bakgrunnen og en fyr som tilfeldigvis heter det samme som en av de to hovedpersonene i RE2.

 

Eg vil ikkje gjenta argumenta mine angåande historia, skjønnar at du ikkje likar veien den har tatt, men sånn er det. Kva som skjer vidare kan vi ikkje vite, men eg vil vedde katten min på at alt heng saman, og eg er veldig glad i den katten. Historia er sånn som den er, det er ikkje opp til oss dessverre.

 

Ikke misforstå, jeg sier ikke at det ikke er et bra spill. Jeg likte det ikke, men det er et bra spill likevel. Det har bare ingenting med Resident Evil å gjøre. Kanskje RE5 kan koble sammen RE4 og resten av spillet, men selv det blir bare å skape en falsk kobling fordi fansen har klaget. Resident Evil navnet gjør bare at det selger en god del mer. Ta for eksempel Cold Fear, som jeg har nevnt flere ganger. Om dere likte RE4 kommer dere garantert til å like Cold Fear også da det på mange måter kunne vært et hemmelig oppdrag i RE4, men fordi det ikke har Resident Evil i navnet er det ikke så godt kjent. Hadde det i stedet hett Resident Evil: Cold Fear og hovedpersonen hadde hett Chris Redfield ville det ha solgt mye bedre selv om det har like lite med resten av serien å gjøre som RE4. ;)

 

Om spelet er bra eller ikkje er ikkje relevant. RE5 vil nok lage ei kobling fordi det er ein heilt naturleg ting å gjere, det ville vore fullstendig ulogisk å ikkje gjere det. Seier du at neste RE kunne handla om dyr i Afrika viss ikkje fansen hadde klaga? Selfølgeleg selg RE-navnet, men det betyr ikkje at dei laga RE4 og alle andre RE-spel frå no av ved å ta helt andre tilfeldige spel og berre slenge på navnet. Dei kunne gjort det ja, dei kunne kanskje tatt Cold Fear og kasta på litt RE-krydder og voila. Eg har ikkje spelt spelet så eg kjenner ikkje til likhetane, men det er nettopp det at dei kunne gjort det som er stikkordet. Dei gjorde det ikkje. RE4 var RE4 frå byrjinga. Devil May Cry vart til av ein tidleg RE4 build, ikkje andre vegen.

 

Historia i slike spelseriar er uansett dømt til å forandre seg.

Det treng derimot ikkje å vere negativt:)

Lenke til kommentar

Vi blir nok aldri enige. ;) Alt jeg sier er at for meg og mange andre er Resident Evil dessverre avsluttet, så den idiotiske greien vi har nå er bare Resident Evil for å selge mer. Hva om RE6 foregår flere hundre år i fremtiden og lar deg sloss mot roboter og romvesener i førsteperson? Bare kall hovedpersonen Chris Redfield IV og kall det barnebarnabarnet hans eller noe sånt, og massene er fornøyd. Selvsagt vil vi "ekte" RE fans hate det, men hvem bryr seg om oss når vi er i mindretall? ;)

Lenke til kommentar

Kanskje litt nabbette spørsmål, men hvordan skyter man på RE4? =/

 

Prøvde alt mulig, trykket musen først som i vanlige spill, men funket ikke det så jeg trykket alle tastene på tastaturet, men til ingen nytte...

 

Skal drepe han duden på starten.

Lenke til kommentar

Resident Evil 4 på PC er egentlig ein ganske ødelagt opplevelse. Spillet støttet vel i utg.punktet ikkje mus, og grafikken var underlegen GC-versjonen (sett bort i fra oppløsning etc.) Men det skal ha kommet ein patch til spillet som gjøre det mulig å styre med musen, samt at grafikken blir mye bedre.

 

Ta noen søk etter den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...