PyrionZ Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Har bestilt meg ny kjøler til prosessoren og regner da med at jeg må fjernde den gamle pastaen? Hva skal jeg fjerne den med? skal jeg bare tørke den av med papir? Takker for svar: D Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Nå er kanskje ikke min metode helt etter boka, men jeg har brukt dasspapir med stor suksess. Fikk bort mer eller mindre alt sammen uten å bruke noe væske. Men den anbefalte metoden er å bruke en eller annen for for ren sprit og skylle av eller løse opp pastaen. Da unngår man å gnikke og eventuelt lage små riper i kjøleren eller legge igjen papirrester. Endret 28. januar 2008 av Skagen Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Isopropanol er det eneste jeg bruker. Da blir det helt borte alt sammen, bruk dasspapir og gå over med kutips etterpå.. Jeg er litt pirkete da så kutipsen er kanskje ikke nødvendig. Ta en titt her Endret 28. januar 2008 av Pyrellus Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Jeg tror det er best med papir som ikke loer, f.eks. torky. Tror det kan øke temperaturen litt hvis det ligger igjen lo. Anbefaler kondensfjerner (isopropanol eller 2-propanol), som fåes kjøpt på bensinstasjoner blant annet. Endret 28. januar 2008 av Tokse Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Hvis du mot formodning ikke skulle få fatt i isopropanol, så går det like bra med rødsprit (etanol). Og vanlig dopapir funker bra det. Det som eventuelt loer blåser du lett vekk. Lenke til kommentar
dassi-digital Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Skrap det forsiktig av med et gammelt kredittkort Lenke til kommentar
Fjellsboe Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Jeg har alltid pleid å bruke Q-tips med lynol på, da renser du opp skiten ganske bra, men som nevnt i en post over, ikke la det ligge igjen noe lo. Lenke til kommentar
nb Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Isopropanol er fint. Er billig og en flaske burde holde til ca 100 år med pastafjerning. Fås på malerforretninger, jernvarehandler og lignende. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Hvis du mot formodning ikke skulle få fatt i isopropanol, så går det like bra med rødsprit (etanol).Og vanlig dopapir funker bra det. Det som eventuelt loer blåser du lett vekk. Legger ikke rødsprit igjen en hinne? Lenke til kommentar
Battone Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Hvis du mot formodning ikke skulle få fatt i isopropanol, så går det like bra med rødsprit (etanol).Og vanlig dopapir funker bra det. Det som eventuelt loer blåser du lett vekk. Legger ikke rødsprit igjen en hinne? Nope.. Rødsprit funker det.. Brukt det i alle år.. White spirit legger igjen en hinne, vet ikke om lynol gjør det.. Så lenge siden jeg prøvde med det.. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Hvis du mot formodning ikke skulle få fatt i isopropanol, så går det like bra med rødsprit (etanol).Og vanlig dopapir funker bra det. Det som eventuelt loer blåser du lett vekk. Legger ikke rødsprit igjen en hinne? Hva skulle det være en hinne av? Etanol fordamper bedre enn isopropanol (78 vs. 82°C kokepunkt), og denatureringsstoffet i rødsprit er designet for å fordampe sammen med etanolen for å hindre destillering. Men når jeg tenker etter, så smaker det hy og helvete av fingrene mine en time etter at jeg har drevet på med rødsprit. Jeg har lurt på om dette er smaken av denatureringsmiddelet, eller om det er andre ting. Det smaker jæææævlig bittert. En tørr og bitter smak som brer seg i kjeften. Er det noen som har prøvd å smake på rødsprit? (jeg tør ikke av frykt for ordentlige brekninger) Men uansett så spiller det mikroskopisk rolle i virkeligheten. Rødsprit funker kjempeflott, og hvis du i tillegg tørker av med et tørt papir etterpå (for å få vekk f.eks lo) så er du på den sikre siden. Endret 6. februar 2008 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Jovi60 Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Isopropanol og Q-Tips er tingen når man skal rense CPU. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Utstyr: Rensetøy: Klut som ikke loer / papir som ikke støver / kaffefilter Rensemiddel: ArtiClean 1 + 2, koster ca 39 kr stk og varer en halv evighet ArtiClean 1 renser, ArtiClean 2 forbedrer den termiske overgangen Fremgangsmåte: 1: Påfør 1-2 dråper ArtiClean 1 på prosessorens varmespreder, fordel/tørk av med klut. Gjenta punkt 1 til overflaten er ren. 2: Påfør 1-2 dråper ArtiClean 2 på prosessorens varmestpreder, fordel/tørk av med klut. Rens kjølerens overflate på samme måte. Ikke ta på overflatene der det vil skje en termisk overgang. Selv et fingeravtrykk inneholder nok fett til å danne en hinne som vil være med og forværre den termiske overgangen. Påfør termisk pasta i henhold til hvor mange kjerner det er under varmespreder og i henhold til kjernenes plassering. Jeg anbefaler å lese en veiledning for den aktuelle prosessor. På dobbelkjerner skal det feks være en tynn strek termisk pasta over kjernene i riktig rekke. På enkjerne en liten kule med termisk pasta. Monter prosessorkjøler som anvist i brukermanual. De aller fleste termiske pastaer har en innkjøringsperiode. For et system som opererer 24/7 bør man i innkjøringsperioden stenge av systemet 3-4 ganger med 1 døgns mellomrom og la prosessorens varmespreder kjøles ned til romtemperatur slik at den termiske pastaen får gå seg til og synke godt inn i porer. Lenke: ArtiClean 1 + 2 NB: ArtiClean 1 + 2 selges som regel separat (1 og 2 hver for seg). Husk derfor å bestill begge. Jeg er klar over at det finnes alternative produkter for å rense, men ArtiClean er mer praktisk. Det blir ikke noe søl, overflatene blir så rene som mulig, det blir minimalt med produktrester igjen på prosessorens varmespreder. Jeg anbefaler ArtiClean på det stertkeste. Dette er et produkt jeg har benyttet jevnlig i flere år. Endret 6. februar 2008 av mrNilsen Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Bruker dasspapir jeg også. Hvis du skal bruke isopropanol så burde du for all del ikke søle på hovedkortet, eller la det renne nedi prosessoren og inn i sokkelen, da er det gjort.. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Sett at enkelte anbefaler kaffefilter-poser for å tørke av, siden de ikke legger igjen fibre. Btw, slikt bør man ikke holde på med; Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Utstyr: Rensetøy: Klut som ikke loer / papir som ikke støver / kaffefilter Rensemiddel: ArtiClean 1 + 2, koster ca 39 kr stk og varer en halv evighet ArtiClean 1 renser, ArtiClean 2 forbedrer den termiske overgangen Fremgangsmåte: 1: Påfør 1-2 dråper ArtiClean 1 på prosessorens varmespreder, fordel/tørk av med klut. Gjenta punkt 1 til overflaten er ren. 2: Påfør 1-2 dråper ArtiClean 2 på prosessorens varmestpreder, fordel/tørk av med klut. Rens kjølerens overflate på samme måte. Ikke ta på overflatene der det vil skje en termisk overgang. Selv et fingeravtrykk inneholder nok fett til å danne en hinne som vil være med og forværre den termiske overgangen. Påfør termisk pasta i henhold til hvor mange kjerner det er under varmespreder og i henhold til kjernenes plassering. Jeg anbefaler å lese en veiledning for den aktuelle prosessor. På dobbelkjerner skal det feks være en tynn strek termisk pasta over kjernene i riktig rekke. På enkjerne en liten kule med termisk pasta. Monter prosessorkjøler som anvist i brukermanual. De aller fleste termiske pastaer har en innkjøringsperiode. For et system som opererer 24/7 bør man i innkjøringsperioden stenge av systemet 3-4 ganger med 1 døgns mellomrom og la prosessorens varmespreder kjøles ned til romtemperatur slik at den termiske pastaen får gå seg til og synke godt inn i porer. Lenke: ArtiClean 1 + 2 NB: ArtiClean 1 + 2 selges som regel separat (1 og 2 hver for seg). Husk derfor å bestill begge. Jeg er klar over at det finnes alternative produkter for å rense, men ArtiClean er mer praktisk. Det blir ikke noe søl, overflatene blir så rene som mulig, det blir minimalt med produktrester igjen på prosessorens varmespreder. Jeg anbefaler ArtiClean på det stertkeste. Dette er et produkt jeg har benyttet jevnlig i flere år. Er ArtiClean spesielt laget for Arctic Silver eller er det universelt? Hvis det er spesielt for Arctic Silver ville jeg ikke kjøpt det siden Arctic Silver ikke er så bra kjølepasta. Endret 6. februar 2008 av Tokse Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Funker på alle. Jeg har tilmed brukt nr 1 for å fjerne flekker av tekstiler. EDIT: Bruker pasta fra Noctua. Endret 6. februar 2008 av mrNilsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå