khvm Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Hei! Jeg har startet i ny jobb, og lurer på følgende: Selskapet er et ganske anerkjent og stort selskap i norsk næringsliv. For å ikke virke for grådig, velger jeg å stille spørsmålet her på forumet, fremfor å spørre sjefen min i et såpass tidlig stadie. Har jeg krav på å få dekket reiseutgifter i form av bensin eller firmabil? Jeg bor nemlig ca 10 min utenfor sentrum, og pleier derfor å ta banen til min primære jobb, selv for at jeg har bil. Jobben dette gjelder, vil da være min sekundære jobb (kveldstid). Avstanden fra min primære jobb til min sekundære jobb er ikke veldig stor, men det ville vært greit å kunne benytte bil til jobb, da det er mye reising generelt. Dette stod i arbeidskontrakten, som et enkelt ledd: Reiseutgifter – refusjon Nødvendige og dokumenterte reise- og oppholdsutgifter under tjeneste dekkes i samsvar med den til enhver tid gjeldende ordning for Selskapet, dette inkluderer bilgodtgjørelse ved bruk av egen bil i tjenesten. Håper folk kan komme med råd og innspill vedrørende dette, da fremkomst til jobb påvirker min hverdag VELDIG. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Meg bekjent så har du ingen krav på å få refundert utgifter for å komme deg til/fra jobb. Den delen du refererer til i arbeidskontrakten er nok ifm. reiser som du gjør ifm. jobben (altså utover til/fra jobben. Reise til/fra jobb er noe du bruker fritiden din på.) Ved store utgifter på reise til/fra jobb så kan du få skattefradrag, men det er noe du selv må ordne på serlvangivelsen din og ingenting din arbeidsgiver har noe med (kjenner ikke reglene nærmere for dette. Sjekk med skattekontoret). Endret 28. januar 2008 av stadskle Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Jeg får dekket reiseutgifter om jeg ikke skal møte på "jobben", noe som vil si nesten hver dag. Ingen hadde sagt noe om denne ordningen til meg, men jeg førte bare på reiseutgiftene mine på timelistene vi fører (er jo verdt å prøve seg)...også fikk jeg penger for det. Viste seg at dette var en ordning vi hadde, men som få visste om siden de fleste bruker jobb-bilen også til og fra jobb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå